וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לצד ההאטה במבצע, החל מהיום כל אזרח מעל גיל 16 יוכל להתחסן לקורונה

4.2.2021 / 6:30

מבצע החיסונים נגד הנגיף מתרחב, וכעת גם אזרחים מתחת לגיל 35 יוכלו להתחסן דרך קופות החולים. בקופות מקווים להגיע ל-240 אלף חיסונים ביום, ולשם כך מתכוונים לגייס מחדש עובדים ולהיעזר שוב בצה"ל. עיקר המאמצים יכוונו לבני 50 ומעלה ולמרותקי בית

נתניהו: יש לחסן 90% מגילאי 50 ומעלה בתוך שבועיים/צילום: לע"מ, עריכה: אסף דרורי

חודש וחצי לאחר תחילת מבצע החיסונים, החל מהיום (חמישי) יוכל כל אדם מעל גיל 16 להתחסן נגד נגיף הקורונה. בארבע קופות החולים קיבלו הודעה מקדימה מצד משרד הבריאות להיערך לביטול התעדוף ופתיחה המונית של מבצע החיסונים. בשתיים מהקופות, לאומית וכללית, אפשרו כבר מאתמול לכל קבוצות הגיל לקבוע תור ולהתחסן. בשתי הקופות האחרות, מכבי ומאוחדת, החליטו להמתין להיום.

בתקופה האחרונה דיווחו בקופות החולים כי העומס שהורגש בתחילת המבצע בקרב גילאי 60 ומעלה, חלף. עם זאת, מקווים בקופות להגיע לרף של 240 אלף חיסונים ביום, הן במנה ראשונה והן במנה שנייה. במקביל, גל החיסונים הנוכחי מאופיין בצעירים שרגילים לקבוע תורים באופן מקוון, כך שככל הנראה יורגש פחות עומס על המוקדים שקרסו.

סינמה סיטי בבאר שבע, שהפכה למרכז חיסונים נגד נגיף הקורונה. 31 בינואר 2021. AP
סינמה סיטי בבאר שבע, שהפכה למרכז חיסונים נגד קורונה/AP

בשבוע האחרון הורגשה האטה בקצב מתן החיסונים, בשל ירידה בהיענות ומצד הציבור וההתעקשות שלא לפתוח את התעדוף גורם נוסף שהביא להאטה במבצע החיסונים הוא חוסר מוטיבציה בקרב צעירים שסבורים כי מדובר במחלה הפוגעת בעיקר באוכלוסייה המבוגרת. בשל כך, קופות החולים צמצמו בכוח האדם שלהם במוקדי ההתחסנות ואף סגרו מוקדים קטנים, מהם שלחו את המתחסנים לקבל את המנה השנייה במוקדים הגדולים.

לאחר החלטת משרד הבריאות לפתוח את התעדוף, קופות החולים נערכות לקבל בחזרה את עזרת חובשים ופרמדיקים מצה"ל, שיסייעו במתן החיסונים. מבחינת חברת השינוע של טבע, סל"א, אין שינוי במדיניות לפי שעה לאחר ההודעה על פתיחת מבצע החיסונים. אולם בחברת השינוע ערוכים להגביר את אספקת מנות החיסון ברגע שקופות החולים ומשרד הבריאות ידרשו זאת.

מתן חיסוני קורונה במתחם בגבעתיים, 20 בינואר 2021. AP
בקופות החולים יחזרו להיעזר בצה"ל. מתן חיסוני קורונה במתחם בגבעתיים/AP

עד כה חוסנו 3,237,000 ישראלים בחיסון הראשון, מתוכם 1,855,000 קיבלו גם את החיסון השני. בקרב קבוצת הגילאים של 60 ומעלה התחסנו כבר 84%, כשבעשור שבין 80-70 התחסנו כבר 93%. בכל קבוצות הסיכון נותרו עוד כ-194 אלף אנשים שצריכים להתחסן.

מתחת לגיל 60, אחוזי ההתחסנות יורדים דרמטית. בעשור של בני 60-50 התחסנו עד עתה רק 66% ונותרו עוד כ-233 אלף אנשים שזכאים לחיסון. בין גיל 16, שבו מותר להתחסן ועד גיל 50, נותרו עוד 2,363 בני אדם שצריכים להתחסן.

למרות הפתיחה לכלל האוכלוסייה, הורו שר הבריאות יולי אדלשטיין ומנכ"ל המשרד פרופ' חזי לוי, לקופות החולים לרכז מאמצים בקבוצות הגיל של בני 50 ומעלה ובקרב מרותקי הבית.

המתחסנים במספרים

  • בני 60 ומעלה - 84% מתחסנים
  • בני 80-70 - 93% מתחסנים
  • בני 60-50 - 66% מתחסנים
תורים לחיסונים לקורונה בבי"ח איכילוב, 27 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
העומס חלף. תורים לחיסונים לקורונה בבי"ח איכילוב, בשבוע הראשון למבצע/ראובן קסטרו

בקופות החולים לחצו בשבועיים האחרונים על בכירים משרד הבריאות שיסירו את התעדוף, ובמקרה אחד אף "לקחו את החוק לידיים". כך, לפני שבועיים התעדוף הנחה לחסן רק בני 40 ומעלה, אולם קופות החולים קראו לבני ה-35 ומעלה לקבוע תור ולהתחסן. לאחר שבמשרד ראו שלא נותרה להם ברירה, הם החליטו להתיר לבני ה-35 להתחסן באופן רשמי.

מנגד, במשרד הבריאות חששו ממחסור בחיסונים, מאחר שחברת פייזר הודיעה כי צפויה האטה באספקת החיסונים בתחילת פברואר. לאחר שחששות אלו התבדו, וישראל קיבלה מלאי מספק של חיסונים, במשרד הורו להסיר את התעדוף. בגל הנוכחי הוחלט כי בתי החולים לא יקבלו מלאי חיסונים, וכל החיסונים יעברו ישירות לקופות החולים.

בדקו את מגמת התחלואה ביישוב שלכם:

בעיה נוספת היא ששיעור מתחסנים גבוה ניתן לראות בדרך כלל בערים ובמועצות האזוריות הירוקות או הצהובות. בראש טבלת המתחסנים נמצאת המועצה האזורית תל מונד עם 80% התחסנות, וגם בצבעי הרמזור היא מוגדרת צהובה. אחריה בהפרש גדול נמצאת להבים הירוקה עם 66% התחסנות. מנגד, בתחתית הרשימה ממוקם היישוב הבדואי כסיפה בדרום, שנחשב ליישוב אדום בוהק, שם אחוז המתחסנים עומד על 3% בלבד.

ישנן ערים שבהן אחוז המחוסנים גבוה, אולם צבע העיר לא יאפשר לפתוח את מערכת החינוך עם היציאה מהסגר. שוהם, שם התחסנו קרוב ל-60% מהתושבים, היא עיר כתומה. גם מזכרת בתיה, עם שיעור של 55% התחסנות בקהילה ו-100% מבני ה-60 ומעלה, עדיין צבועה באדום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully