וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברגל, דרך ההרים: אקדמאי בריטי נמלט מהכלא באיראן

קמיל אחמדי למד בממלכה ושב לארצו כדי לחקור נישואי ילדים ומילת נשים, אך הורשע בשיתוף פעולה עם "ממשלה עוינת". בזמן ששוחרר בערבות, אזר אומץ ויצא למסע רגלי דרך ההרים כדי להתאחד עם משפחתו. "היה קר מאוד, ארוך מאוד, חשוך מאוד ומפחיד מאוד"

בווידאו: הרמטכ"ל מתייחס להתבססות האיראנית בסוריה/צילום: INSS

אזרח בריטי-איראני שנידון לתשע שנות מאסר באיראן הצליח לחמוק מהמדינה ולשוב לבריטניה. קמיל אחמדי הורשע לפני חודשיים בשיתוף פעולה עם "ממשלה עוינת", אך הוא ניצל את שחרורו בערבות בזמן שערער על העונש הכבד כדי לברוח דרך ההרים ולהתאחד עם אשתו ובנו בן הארבע בממלכה.

אחמדי, ממוצא כורדי, נשלח על ידי הוריו לבריטניה בגיל 18 כדי להתחנך שם. הוא ביקש אזרחות בריטית לפני שחזר לאיראן בתוך אנתרופולוג, ועסק בנישואי ילדים ובמילת נשים ברפובליקה האסלאמית. קריאתו להעלאת גיל המינימום לנישואי נשים, שכעת עומד על 13, הסבה את תשומת הלב של הרשויות אליו.

באוגוסט 2019 הוא פתח את דלת ביתו בטהראן לאדם שהזדהה בתור דוור, ו-16 אנשי משמרות המהפכה הסתערו פנימה ולקחו אותו לבית הכלא אווין הידוע לשמצה. אחמדי אמר כי הוא הפך למטרה לא רק משום שיש לו אזרחות כפולה, אלא כי איראן רצתה לנקום בבריטניה אחרי שהיא השתלטה על מכלית נפט שלה לחופי גיברלטר.

קמיל אחמדי, שהצליח להימלט מאיראן, עם אשתו בבריטניה. פייסבוק, אתר רשמי
"הייתי צריך לעזוב מאחור את כל מה שאני אוהב". אחמדי ואשתו/אתר רשמי, פייסבוק

"כל מי שיש לו אזרחות כפולה הוא תמיד מקרה פוטנציאלי", סיפר ל-BBC. "החוקר הראשי שלי אמר 'אתה מעדן'". לדבריו, זה נבע מכך שהוא כורדי, סוני וחוקר העוסק בנושאים רגישים ומעלה מודעות לגביהם. הוא הוחזק שלושה חודשים בכלא אווין, שם הפעילו עליו החוקרים לחצים פסיכולוגיים. אחרי שלושה חודשים הוא שוחרר לקראת המשפט, אך הרשויות עקבו אחריו מקרוב.

התובעים בתיק שלו אמרו כי קרן שבראשה עמד בעבר קיבלה מימון מארצות הברית. הוא הואשם בשורת עבירות אחרות, כולל בקידום הומוסקסואליות במחקר שלו. הוא נשלח ליותר מתשע שנות מאסר ונקנס בסכום השווה ערך לחצי מיליון ליש"ט.

לדבריו, אחרי שערעורו כשל, "זה היה הרגע שבו החלטתי לברוח משום שלא ראיתי את עצמי נשאר בכלא למשך עשר שנים ורואה את הבן שלי גדל מרחוק. עד שהייתי משוחרר, אם הייתי משוחרר, הבן שלי כבר היה בן 15".

עוד בוואלה!

סבא"א: איראן מעשירה אורניום בנתנז עם צנטריפוגות מתקדמות

לכתבה המלאה

אחמדי לא סיפר על כך לאיש פרט לבני משפחתו הקרובה, וחצה את ההרים ברגל. "פשוט עזבתי. ארזתי את התיק שלי עם ערכת גילוח, כמה ספרים שלי, ומחשב נייד ובגדים חמים, כי ידעתי שאני צריך להבריח את עצמי מהרכבת בהרים. היה קר מאוד, ארוך מאוד, חשוך מאוד ומפחיד מאוד", אמר.

"הייתי צריך לעזוב מאחור את כל מה שאני אוהב, כל מה שעבדתי עבורו, את כל הקשרים האנושיים שלי. זה היה מאוד עצוב ומפחיד מאוד", המשיך אחמדי. "אילו הייתי נעצר, הייתי מובא שוב בפני השופט, ואלוהים יודע מה היה קורה". כעת, עומד אחמדי בפני עתיד לא ידוע בבריטניה, ללא עבודה, אך עם אשתו ובנו, שהצטרפו אליו כדי להתחיל בחיים חדשים.

לא ברור כיצד איראן תגיב לבריחתו של אחמדי, ואם זה ישפיע על אזרחים בריטים אחרים הכלואים במדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully