וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משטרת רוסיה מזהירה את תומכי נבלני: אל תגיעו להפגנות למען שחרורו

30.1.2021 / 17:29

כחלק מהמאמצים למנוע גל הפגנות נוסף, המשטרה במדינה הוציאה אזהרה חמורה לציבור מהשתתפות בהפגנות הקוראות לשחרור מנהיג האופוזיציה המתוכננות למחר, והודיעה כי תגביל את התנועה במרכז מוסקבה. לפני שבוע כ-4,000 מפגינים נעצרו במחאות שנערכו ברחבי המדינה

בווידאו: אלפי עצורים בהפגנות תמיכה במנהיג האופוזיציה נבלני/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

המשטרה ברוסיה פרסמה היום (שבת) אזהרה חריפה מפני השתתפות בהפגנות הקוראות לשחרור מנהיג האופוזיציה, אלכסיי נבלני, המתכננות למחר. הצעד מגיע ברקע מעצרים של מקורבים לנבלני, עיתונאי אופוזיציה ויחד עם תכנית המשטרה גם להגביל מחר את התנועה במרכז מוסקבה.

נבלני, מבקר הקרמלין הבולט ברוסיה, נעצר לפני כשבועיים כשחזר מגרמניה, שם העביר חמישה חודשים כשהחלים מהרעלתו בגז עצבים. מעצרו הצית גל מחאה ענק לפני שבוע כשהפגנות נערכו בכמאה ערים בכל רחבי רוסיה, בהן נעצרו כמעט 4,000 בני אדם.

ההפגנה הבאה במוסקבה מתוכננת בכיכר לוביאנקה, שם ממוקם מטה שירות הביטחון הפדרלי, שלטענתו של נבלני ארגן את הרעלתו בגז עצבים מתקופת ברית המועצות בחסות הקרמלין. ממשלת רוסיה מצדה הכחישה מעורבות בהרעלתו.

שוטרים מתעמתים עם תומכיו של אלכסיי נבלני בהפגנה במוסקבה, רוסיה, 23 בינואר 2021. רויטרס
ההפגנות לשחרור נבלני במוסקבה, לפני שבוע/רויטרס

ממשטרת מוסקבה נמסר כי בחלק גדול ממרכז מוסקבה, כולל הכיכר, יוטלו הגבלות מעבר על הולכי רגל וכי שבע תחנות הרכבת התחתית שבסביבה ישארו סגורות מחר. גם מסעדות באזור ייסגרו, וחנות הכלבו האייקונית בכיכר האדומה מסרה כי היא תיפתח רק בשעות הערב.

דוברת משרד הפנים הרוסי, אירינה וולק, כללה גם את נגיף הקורונה באזהרה שהוציאו מפני ההפגנות. לדבריה מפגינים שיימצא כי הפרו את הכללים למניעת התפשטות הנגיף עלולים לעמוד בפני אישומים פליליים.

ההפגנות לתמיכה בנבלני שנערכו בשבוע שעבר היו הגדולות והרחבות ביותר שנראו ברוסיה זה שנים רבות, והרשויות מבקשות למנוע חזרה עליהן. ביום חמישי, ארבעה מבעלי בריתו של מנהיג האופוזיציה נעצרו. ארבעתם, בהם אחיו אולג, נעצרו ל-48 שעות כחלק מחקירה פלילית בטענה שהפרו את הגבלות מגיפת הקורונה במהלך המחאה בשבוע שעבר.

שוטרים מחוץ לדירתו של אולג נבלני, אחיו של אלכסיי נבלני, מוסקבה, רוסיה, 27 בינואר 2021. AP
ניסיונות למנוע גל הפגנות נוסף. שוטרים מחוץ לביתו של נבלני, רביעי/AP

הרשויות גם ערכו חיפושים בדירות ובמשרדים השייכים למשפחתו של נבלני, מקורביו ותומכיו, בין היתר בדירתו של נבלני, שם נעצר אחיו, ובדירה שכורה שבה אשתו יוליה מתגוררת. בין הארבעה שנעצרו הייתה גם ד"ר אנסטסיה וסילייבה מארגון "ברית הרופאים" שבו תומך נבלני. היא תועדה מנגנת בפסנתר בזמן שהשוטרים נכנסו לביתה.

בנוסף לכך, התביעה ברוסיה שלחה אזהרות לפייסבוק, גוגל, טוויטר, טיקטוק ורשתות חברתיות רוסיות בדרישה שיחסמו את הקריאות להפגנות נוספות. פסקוב לא שלל את האפשרות שהרשתות ייחסמו אם הן יסרבו להסיר תכנים "לא חוקיים".

ממשל ביידן בארצות הברית ומדינות האיחוד האירופי הפצירו ברוסיה לשחרר את נבלני והמפגינים, ובמערב שוקלים סנקציות נוספות על מוסקבה. למרות זאת, הרשויות ברוסיה מסרבות לפתוח בחקירת הרעלתו של נבלני, שהתמוטט בטיסה פנימית מסיביר למוסקבה ב-20 באוגוסט, בטענה שאין די ראיות לכך שהוא אכן הורעל כפי שמצאו מעבדות בגרמניה, צרפת ושבדיה, והארגון למניעת נשק כימי, שאיתרו שרידים של גז העצבים הסובייטי נוביצ'וק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully