וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן שוחח לראשונה עם פוטין, ודן עמו בבקרת נשק ובמעצר נבלני

שיחת הטלפון שיזם הבית הלבן כדי לדון בהארכת ההסכם להגבלת הנשק הגרעיני של שתי המעצמות, גלשה לנושאים אחרים כמו הפרת זכויות האדם ברוסיה ותמיכת מוסקבה בבדלנים באוקראינה. דוברת הבית הלבן הבהירה כי ביידן העלה גם את מעצרו של מנהיג האופוזיציה ומעצר אלפי המפגינים

בווידאו: ביידן חתם על צווים למלחמה בקורונה/צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אותת בשיחת הטלפון הראשונה שקיים אמש (שלישי) עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, כי ארצות הברית תחת ממשלו תנקוט בגישה תקיפה יותר כלפי הקרמלין. במהלך השיחה, העלה ביידן חשש לשמירה על זכויות האדם ברוסיה והתוקפנות הרוסית נגד אוקראינה, אך בירך על שיתוף הפעולה בנוגע להסכם חדש למניעת הפצת נשק גרעיני.

את השיחה יזם הבית הלבן, כדי לדון בהארכת ההסכם הגרעיני New START, שעליו חתמו הנשיא דאז ברק אובמה וראש ממשלת רוסיה דמיטרי מדבדב, המגבילה את שתי המעצמות למקסימום של 1,550 ראשי נפץ גרעיניים. העסקה מסתיימת ב-5 בפברואר, וכעת נראה שהצדדים יגיעו להסכם חדש בקרוב. סגן שר החוץ של רוסיה סרגיי ריאבקוב אמר לכלי התקשורת במדינה כי המדינות סיכמו על הארכת העסקים, "לפי התנאים של מוסקבה".

עם זאת, דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי הבהירה כי ביידן העלה גם שורת דאגות ביחס לרשויות ברוסיה כלפי חברי האופוזיציה, כולל "הרעלת אלכסיי נבלני". מנהיג האופוזיציה הרוסי כמעט מת בשנה שעברה מהרעלה, שלפי החשד בוצעה על ידי שירותי הביטחון ברוסיה, דבר שפוטין מכחיש.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מוסר הצהרה באשר לנגיף הקורונה בחדר האוכל הממלכתי של הבית הלבן, 27 בינואר 2021. AP
גישה תקיפה נגד רוסיה. ביידן בהצהרה על נגיף הקורונה, אמש/AP

נבלני כלוא כעת במוסקבה לאחר ששב מגרמניה, שם עבר טיפולים רפואיים בעקבות ניסיון ההרעלה, ובסוף השבוע ביצעה המשטרה מעצרים המוניים של אנשים שהפגינו תמיכה במנהיג האופוזיציה ברחבי המדינה.

בבית הלבן הדגישו כי וושינגטון ומוסקבה עדיין מצליחות לשתף פעולה בנושאי הגרעין, והוסיפו כי ביידן ופוטין הסכימו "לעבוד בדחיפות" לסיום המשא ומתן על הסכם חדש לחמש שנים נוספות, זאת לקראת פקיעתו של ההסכם הקודם.

בקרמלין מסרו כי פוטין וביידן "הביעו שביעות רצון" מהשיחה, וכי המנהיג הרוסי הגיש מאוחר יותר הצעת חוק לפרלמנט בנושא הארכת ההסכם לחמש שנים נוספות.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין במהלך שיחת וידאו עם סטודנטים 25 בינואר 2021. רויטרס
שני המנהיגים "הביעו שביעות רצון" מהשיחה. פוטין בשיחת וידאו עם סטודנטים, השבוע/רויטרס

גורם במשרד החוץ של ארצות הברית שביקש להישאר בעילום שם אמר כי שני הצדדים "הגיעו להסכמה להמשיך בשיחות במהירות, כדי לסגור הסכם עד 5 בפברואר". מהלכים אלו מעוררים תקווה ליציבות רבה יותר בין שתי המדינות החמושות ביותר בעולם.

ממשל טראמפ הציע להאריך את ההסכם בשנה לקראת מועד פקיעתו בפברואר, אך הדיונים התפוצצו בגלל התעקשות ארצות הברית לאמת את העובדה שרוסיה הקפיאה את ארסנל הגרעין שלה. ביידן הקשה על פוטין בנושא זכויות האדם ברוסיה ובאוקראינה.

טראמפ לעומתו, השקיע מאמצים רבים בעת שהיה בשלטון כדי להימנע מהעלאת תלונות על הפרת זכויות אדם ברוסיה או ביקורת על תמיכת מוסקבה בבדלנים באוקראינה וכיבוש חצי האי קרים. מנגד, ביידן התעמת עם פוטין בשני הנושאים.

אלכסיי נבלני לצד עם נחיתתו בנמל התעופה הבינלאומי שרמטייבו סמוך למוסקה 17 בינואר 2021. רויטרס
עלה בשיחה. אלכסיי נבלני עם נחיתתו בנמל התעופה סמוך למוסקבה/רויטרס

לדברי דוברת הבית הלבן, הוא העלה את נושא "התמיכה שלנו בריבונות אוקראינה, לנוכח התוקפנות המתמשכת של רוסיה". היא גם מנתה שורה ארוכה של נושאים נוספים המעוררים דאגה וחיכוכים בין מוסקבה לוושינגטון, כמו מתקפות האקרים בהיקף חסר תקדים על מחשבים אמריקניים שמיוחסות לרוסיה, התערבות בבחירות לנשיאות ב-2020 ודיווחים כי מוסקבה הציעה כספים עבור הריגת חיילים אמריקנים באפגניסטן.

בנוסף להעלאת המקרה של נבלני, גינה ביידן את "היחס למפגינים לא אלימים על ידי כוחות הביטחון הרוסים". סאקי הוסיפה כי ביידן הבהיר שארצות הברית תפעל בתקיפות להגנה על האינטרסים הלאומיים שלה בתגובה לפעולות אלימות של רוסיה.

בהודעת הקרמלין מנגד, לא הזכירו את התלונות של הנשיא האמריקני בשיחה, ואמרו במקום זאת כי פוטין קרא ל"נורמליזציה של היחסים". לפי הקרמלין, זה "יענה על האינטרסים של שתי המדינות", שלהן "אחריות מיוחדת לשמירה על הביטחון והיציבות בעולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully