וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הופך את מדיניות טראמפ: ביידן חתם על צווים בתחום הקורונה, הסביבה וההגירה

עודכן לאחרונה: 21.1.2021 / 11:00

נשיא ארה"ב החדש החל בעבודה וחתם על 17 צווים נשיאותיים, הכוללים עטיית מסיכות במבנים פדרליים, חזרה לארגון הבריאות העולמי והסכם האקלים, ביטול ההגבלות על הגירה ממדינות מוסלמיות ועצירת בניית החומה בגבול מקסיקו. ביידן: "טראמפ הותיר לי מכתב פרידה אדיב מאוד"

בווידאו: ביידן חותם על צווים שהופכים את מדיניות טראמפ/צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית החדש, ג'ו ביידן, חתם הלילה (חמישי) על צווים נשיאותיים ראשונים עם כניסתו לתפקיד, שחלקם הפכו את מדיניותו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. ביידן, שחתם על 17 צווים ביום הראשון לכהונתו, קידם בין היתר את חזרתה של ארצות הברית להסכם האקלים ואת ביטול מגבלות הכניסה משבע מדינות בעלת רוב מוסלמי. כמו כן, הנשיא הנכנס חתם על צו שמחייב עטיית מסיכות בנכסים ובשטחים של הממשל הפדרלי.

בנוסף לכך, ביידן חתם על צווים שיחייבו שוויון גזעי מצד הרשויות ושיחזקו את תכנית DACA מתקופתו של ברק אובמה, שהגנה על מהגרים צעירים ללא מסמכים מפני גירוש. עוד בתחום ההגירה ביידן עצר את המימון לבניית החומה בגבול מקסיקו - המסמלת את הממשל הקודם של טראמפ. כמו כן, הוא הורה על ביטול ההרשאה לבניית פרויקט צינור הנפט קיסטון XL.

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, חותם על צווים נשיאותיים ביום הראשון לכהונתו, 21 ינואר 2021. רויטרס
17 צווים ביומו הראשון בתפקיד. ביידן בחדר הסגלגל, הלילה/רויטרס

ביידן נכנס אמש לבית הלבן לראשונה בתור נשיא, בליווי רעייתו ג'יל. "אין זמן לבזבז כשזה נוגע למשברים שאנחנו מתמודדים עמם", כתב ביידן בציוץ הראשון שלו מהחשבון הנשיאותי, שהועבר לידיו מהנשיא היוצא. טראמפ מיעט להשתמש בחשבון זה והעדיף את החשבון האישי שלו - שנחסם בשל המהומות בקפיטול שאותן עזר ללבות. "זאת הסיבה שהיום, אני בדרך לחדר הסגלגל להתחיל בעבודה למימוש פעולה אמיצה ועזרה מידית למשפחות אמריקניות".

לאחר כניסתו לבית הלבן, הוא אמר כי טראמפ כתב לו מכתב פרידה אדיב מאוד. "מכיוון שהדברים היו מאוד אישיים, אני לא אפרט בעניין לפני שאדבר איתו. אבל זה היה אדיב", אמר. טראמפ עזב היום את הבית הלבן לפני טקס ההשבעה של ביידן, והשאיר לו מכתב על פי המסורת בחילופי השלטון במדינה.

צווים עיקריים עליהם חתם ביידן ביומו הראשון בתפקיד

  • חזרה להסכם האקלים בתוך 30 ימים
  • ביטול הפרישה של ארה"ב מארגון הבריאות העולמי
  • חובת עטיית מסיכות וריחוק במבנים פדרליים
  • ביטול הגבלות הכניסה לאזרחי 7 מדינות מוסלמיות
  • עצירת מימון בניית החומה בגבול מקסיקו
  • הבטחה ופיקוח על שוויון גזעי

דוברת הבית הלבן הנכנסת, ג'ן סאקי, ערכה תדרוך ראשון לכתבים. סאקי שמה דגש על שקיפות, חשיפת האמת, ו"בנייה מחדש של האמון מול העם האמריקני", ואמרה כי הדבר יהיה בראש סדר העדיפויות של הממשל הנכנס. היא ציינה כי ארצות הברית שואפת להאריך ולחזק את ההגבלות הגרעיניות על איראן, והוסיפה כי נושא המשא ומתן מול טהראן יעלה כבר בהתייעצויות הראשונות של הנשיא עם מנהיגי בעלות הברית.

בנוסף לכך, סאקי אמרה כי שיחתו הראשונה של ביידן בתפקיד עם מנהיג זר תהיה עם ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו. היא התייחסה להליך ההדחה של טראמפ ואמרה כי הנשיא לא יעסוק בפרטי ההליך, אלא יותיר זאת לסנאט.

בתוך כך, הסנאט, שעבר לשליטת הדמוקרטים עם השבעת שלושה סנאטורים חדשים, אישר הלילה את מינויו הראשון של ביידן. אווריל היינס מונתה להיות ראש המודיעין הלאומי - התפקיד המודיעיני הבכיר במדינה.

טקס לציון חילופי השלטון לאחר השבעתו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, וושינגטון, 21 ינואר 2021. רויטרס
חזרה להסכם האקלים בתוך 30 ימים. ביידן בחגיגות כניסתו לתפקיד, הלילה/רויטרס

מיד לאחר הטקס, ביידן וסגניתו קמלה האריס סקרו בגבעת הקפיטול מצעד צבאי של זרועות הצבא, בטקס המסמל את העברת השלטון ואת היותו של הנשיא המפקד העליון של הצבא. בהמשך, הוא הגיע לבית הקברות בארלינגטון להנחת זר על קבר החייל האלמוני, בליווי הנשיאים לשעבר ברק אובמה, ג'ורג' וו. בוש וביל קלינטון, ורעיותיהם.

הם השתתפו בטקס ההשבעה, בעוד שטראמפ היה הנשיא ראשון שמחרים את העברת השלטון מאז המאה ה-19. הנשיא לשעבר הנוסף שעדיין בחיים ולא הגיע לטקס הוא ג'ימי קרטר בן ה-96, אך ביידן אמר כי הוא שוחח עמו בטלפון.

מצעד צבאי לרגל השבעתו של ביידן 20 בינואר 2021. רויטרס
חולקים כבוד למפקד העליון החדש. מצעד צבאי בגבעת הקפיטול/רויטרס

ביידן הקדיש את נאומו, שהתקיים תחת אבטחה חסרת תקדים, בקריאה לאחדות במדינה המפולגת. רבים במפלגה הרפובליקנית, המפולגת ביחס לטראמפ ומורשתו, בירכו והביעו תקווה לשיתוף פעולה אחרי ארבע שנות פילוג.

הסנאטור מיט רומני אמר כי הנאום של ביידן היה "חזק מאוד", בעוד שהסנאטור פט טומי שיבח את קריאתו של ביידן לאחדות. השניים עשויים לתמוך במשפט ההדחה של טראמפ, שאמור להיפתח בקרוב אחרי שבית הנבחרים הצביע בעד הדחתו בשבוע שעבר באשמת הסתה להתקוממות בקונגרס.

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן חותם על  צווי חנינה עם כניסתו לתפקיד 20 בינואר 2021. רויטרס
מתחיל לעבוד. ביידן חותם על מסמכים ראשונים, אמש/רויטרס

הרשעה במשפט בסנאט תוכל למנוע מטראמפ להתמודד שוב על תפקיד ציבורי, אך לא ברור אם הדמוקרטים, שקיבלו את השליטה על הסנאט אחרי שני ניצחונות בג'ורג'יה בתחילת החודש, יצליחו לאסוף לפחות 17 קולות רפובליקנים.

כדי להרשיע נשיא במשפט בסנאט יש צורך בתמיכה של שני שלישים מתוך מאה החברים. אף נשיא מעולם לא הורשע בסנאט, אך טראמפ הוא הראשון אי-פעם שבית הנבחרים מצביע פעמיים בעד הדחתו.

ביידן משיק אגרופים עם הנשיא לשעבר אובמה עם עלייתו לבמה במסגרת טקס ההבעה 20 בינואר 2021. רויטרס
הסגן הפך לנשיא. ביידן ואובמה בטקס ההשבעה, אמש/רויטרס

הטקס בוושינגטון הבירה התקיים תחת אבטחה של 25 אלף חיילים מהמשמר הלאומי, בשל חשש ממתקפות נוספות מצד קבוצות ימין קיצוני ותומכיו של טראמפ. העיר הוכרזה כנמצאת תחת מצב חירום, ושדרת המול נסגרה למבקרים בניגוד לטקסים בשנים רגילות, שאותם פוקדים מאות אלפי תומכים.

בנוסף לכך, בטקס למרגלות הקפיטול השתתף מספר מוגבל ביותר של צופים, שעטו מסיכות ושמרו על מרחק, בשל מגיפת הקורונה המשתוללת. ערב כניסתו של ביידן לתפקיד, מספר המתים בארצות הברית חצה את ה-400 אלף, פחות משנה מאז שהנגיף אובחן לראשונה במדינה.

אבו מאזן לביידן: "מצפה לעבוד יחד למען השלום"

רבים בעולם הביעו תקווה כי חילופי השלטון יובילו לדף חדש ביחסים הבינלאומיים של ארצות הברית, אחרי ארבע שנות "אמריקה תחילה" הלאומניות של טראמפ.

גם בישראל שיגרו איחולי הצלחה לנשיא הנכנס ולסגניתו. ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע את תקוותו לחיזוק הקשר בין ארצות הברית לישראל, בין היתר סביב הסכמי השלום עם המדינות הערביות וההתמודדות מול איראן.

גם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, שהיה ביחסים עכורים עם ממשל טראמפ בשל המדיניות הפרו-ישראלית שלו, בירך את ביידן והאריס. "אנחנו מצפים לעבוד יחד למען שלום ויציבות באזור ובעולם", כתב אבו מאזן במכתב לביידן, לפי סוכנות הידיעות הפלסטינית הרשמית.

עוד דווח כי אבו מאזן שב על נכונותו לקיים "תהליך שלום צודק וכולל שיגשים את שאיפות העם הפלסטיני לחירות ולעצמאות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully