וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד מכה לטראמפ: העליון מנע ביטול תכנית שמגנה על מאות אלפי מהגרים

18.6.2020 / 20:17

הנשיא השמרני הכריע ומנע את ביטול מעמד "החולמים", שהגיעו לארה"ב בתור ילדים ונותרו לעבוד וזכו להגנת ממשל אובמה. טראמם זעם והבטיח למנות שופטים שמרנים נוספים אם ייבחר בנובמבר, אחרי הפסיקות האחרונות. "החלטות פוליטיות איומות". הוא עדיין יוכל לנסות לגרשם

רויטרס

בית המשפט העליון של ארצות הברית הנחית היום (חמישי) מכה נוספת על הנשיא דונלד טראמפ, אחרי שחסם את קידום ביטולה של תכנית שנועדה למנוע גירוש מאות אלפי מהגרים. אלו המהגרים המכונים "החולמים", שנכנסו לארצות הברית בצורה לא חוקית בתור ילדים וזכו להגנה תחת תכנית DACA שיישם הנשיא הקודם ברק אובמה הדמוקרטי. יורשו הרפובליקני ניסה לבטל אותה כבר ב-2017.

ההחלטה התקבלה ברוב של חמישה שופטים מול ארבעה, כשנשיא העליון, ג'ון רוברטס השמרן, הצטרף לארבעת השופטים הליברלים. הם קבעו שהממשל פעל בצורה "שרירותית וגחמנית" על בסיס חוק פדרלי, ששמו חוק הפרוצדורה המנהלית.

חגיגות מחוץ לביהמ"ש העליון בוושינגטון לאחר ההחלטה האוסרת לבטל את התכנית לדחיית גירוש ילדי מהגרים 18 ביוני 2020. AP
חגיגות מחוץ לביהמ"ש העליון בוושינגטון לאחר ההחלטה, היום/AP

משמעות הפסיקה היא שכ-649 אלף מהגרים, רובם צעירים היספנים שנולדו במקסיקו ובמדינות אחרות באמריקה הלטינית, יהיו מוגנים ויוכלו לחדש את רשיונות העבודה בני השנתיים שלהם. טראמפ יוכל לנסות ולבטל את התכנית פעם נוספת, אך ממשלו יתקשה לעשות זאת לפני הבחירות ב-3 בנובמבר.

בהחלטתו, נימק רוברטס כי הפסיקה אינה קובעת אם התכנית או ביטולה חוקיים, אלא שההליך שהוביל לכך לא היה תקין. זאת הייתה הפעם השנייה השבוע שבה פסק רוברטס נגד טראמפ בתיק משמעותי, אחרי שביום שני קבעו רוב השופטים כי עובדים להט"בים מוגנים תחת חוק פדרלי נגד אפליה.

הנשיא אמר כי זו החלטה "איומה" והבטיח למנות שופטים שמרנים נוספים אם יזכה בכהונה שנייה. "ההחלטות האיומות והפוליטיות האלו שהגיעו מבית המשפט העליון הן יריות בפרצוף של מי שגאה לקרוא לעצמו רפובליקני או שמרן", כתב טראמפ בטוויטר אחרי הפסיקה. הוא אמר כי הוא רוצה "פתרון חוקי ל-DACA, לא פוליטי" וכי "עכשיו עלינו להתחיל את התהליך הזה מחדש". הוא לא פירט מה הצעדים שהוא מתכנן לנקוט.

עוד בוואלה!

פסיקה היסטורית בארה"ב: העליון הגן על זכויות עובדים להט"בים

לכתבה המלאה
חגיגות מחוץ לביהמ"ש העליון בוושינגטון לאחר ההחלטה האוסרת לבטל את התכנית לדחיית גירוש ילדי מהגרים 18 ביוני 2020. רויטרס
ברוב של חמישה שופטים מול ארבעה. בית המשפט העליון בוושינגטון, היום/רויטרס

אלו המוגנים על ידי התכנית, תומכיה בקונגרס ובקהילה העסקית בירכו על החלטת העליון וקראו ליישם הגנות קבע על אותם מאות אלפי מהגרים.

"ירדו לי דמעות מהקלה", אמרה וונדי לריוס, סטודנטית בת 19 הלומדת סיעוד ופסיכולוגיה בקליפורניה ורשומה ב-DACA.

ממשל טראמפ טוען שאובמה חרג מסמכויותיו החוקתית כשיצר את DACA דרך צו נשיאותי, וכך עקף את הקונגרס אחרי שנכשל להעביר רפורמה לשינוי מדיניות ההגירה של ארצות הברית. הכינוי "החולמים" הוא נגזרת מחוק הגירה שעלה בקונגרס.

מדינות שונות כמו קליפורניה, ניו יורק, מהגרים שמוגנים על ידי התכנית וארגוני זכויות אדם הגישו עתירות כדי לעצור את התכנית של ממשל טראמפ. בתי משפט בערכאות נמוכות יותר פסקו נגד הממשל והותירו את התכנית על כנה.

אחרי הפסיקה, אובמה כתב בטוויטר: "אנחנו אולי נראים שונה ומגיעים ממקומות אחרים, אבל מה שהופך אותנו לאמריקנים זה האידיאלים המשותפים שלנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully