וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'ו ביידן הושבע כנשיא ה-46 של ארה"ב: "ניצחון לדמוקרטיה"

עודכן לאחרונה: 20.1.2021 / 20:42

הנשיא החדש קרא לשים קץ לפילוג ולהיאבק ב"קיצוניות ובטרור מבית" אחרי המתקפה על הקפיטול. הוא הבטיח: "אהיה הנשיא של כולם". בטקס בוושינגטון, הנערך תחת אבטחה כבדה, השתתפו פנס, ראשי הקונגרס ונשיאי העבר, חוץ מטראמפ. קמלה האריס הושבעה כסגנית הראשונה אי-פעם

בווידאו: טקס ההשבעה של ביידן כנשיא ה-46 של ארה"ב/צילום: רויטרס

ג'ו ביידן הושבע הערב (רביעי) כנשיא ארצות הברית ה-46, במקומו של דונלד טראמפ שיצא מהבית הלבן אחרי קדנציה אחת וסוערת בת ארבע שנים. לצדו הושבעה קמלה האריס כסגנית הנשיא הראשונה אי-פעם בארצות הברית.

"היום זהו ניצחון של הדמוקרטיה", אמר ביידן במהלך נאום ההשבעה. ביידן, שבגיל 78 יהיה הנשיא המבוגר ביותר אי-פעם שנבחר לתפקיד, קרא לאחדות. "זהו יום של היסטוריה ושל תקווה", אמר. על רקע האלימות בקפיטול וההסתערות הקטלנית לפני שבועיים על הקונגרס, אמר ביידן כי יש עבודה רבה לעשות כדי לרפא את האומה. הוא הבטיח להילחם ב"קיצוניות ובטרור מבית" וכי הוא יהיה הנשיא של כל אזרחי ארצות הברית - גם של אלו שלא הצביעו לו.

ביידן, שהריץ את הקמפיין שלו סביב הקרב על "נשמתה של אמריקה", הבטיח במהלך נאומו להשקיע את כל כולו למען איחוד המדינה. הוא תקף גם את תרבות השקר, על רקע הטענות הכוזבות של יריבו טראמפ על כך שהוא המנצח האמיתי בבחירות.

לדבריו, לכל האזרחים יש מחויבות "להגן על האמת ולהביס את השקרים". ביידן, שהיה סגן נשיא במשך שמונה שנים תחת ברק אובמה, הוסיף: "אנחנו חייבים לשים קץ למלחמה הלא מתורבתת הזאת".

ג'ו ביידן במהלך נאומו בטקס ההשבעה 20 בינואר 2021. רויטרס
מבטיח להשקיע במאבק בפילוג. ביידן בנאום ההשבעה שלו/רויטרס

הטקס בוושינגטון הבירה התקיים תחת אבטחה של 25 אלף חיילים מהמשמר הלאומי, בשל חשש ממתקפות נוספות מצד קבוצות ימין קיצוני ותומכיו של טראמפ. העיר הוכרזה כנמצאת תחת מצב חירום, ושדרת המול נסגרה למבקרים בניגוד לטקסים בשנים רגילות, שאותם פוקדים מאות אלפי תומכים.

בנוסף לכך, בטקס למרגלות הקפיטול השתתף מספר מוגבל ביותר של צופים, שעטו מסיכות ושמרו על מרחק, בשל מגיפת הקורונה המשתוללת. ערב כניסתו של ביידן לתפקיד, מספר המתים בארצות הברית חצה את ה-400 אלף, פחות משנה מאז שהנגיף אובחן לראשונה במדינה.

על מגיפת הקורונה אמר ביידן, שעמד בדומיה לזכר הקורבנות, כי זהו "וירוס של פעם במאה שנה, שנע בשקט ברחבי המדינה. הוא גבה בשנה אחת את חייהם של יותר אמריקנים מאשר בכל מלחמת העולם השנייה".

למרות המצב, ובזמן ש"מיליוני מקומות עבודה אבדו" ועל רקע "קריאה לצדק גזעי שטרם הגיע אחרי 400 שנה" - לאחר המחאות אחרי ההרג של ג'ורג' פלויד - ביידן הציע גם תקווה. "על מנת להתגבר על האתגרים האלו, להשיב את הנשמה ואת הביטחון של אמריקה, צריך הרבה יותר מאשר מילים. זה דורש את הדבר החמקמק ביותר בדמוקרטיה - אחדות".

בין אלו שנכחו בטקס היו כל הנשיאים לשעבר שנותרו בחיים ורעיותיהם, פרט לטראמפ וג'ימי קרטר: ברק אובמה, שביידן היה סגנו, ג'ורג' וו. בוש וביל קלינטון והילרי קלינטון, שהפסידה לטראמפ בבחירות ב-2016.

ג'ו ביידן נשבע אמונים במהלך טקס ההשבעה לנשיאות  20 בינואר 2021. רויטרס
ביידן ומשפחתו בטקס ההשבעה/רויטרס

למרות החרמת הטקס של הנשיא הרפובליקני היוצא, הגיעו לאירוע סגנו מייק פנס, וראשי המפלגה בקונגרס - הסנאטור מיץ' מקונל ונציג בית הנבחרים קווין מקארתי, לצד ראשי הדמוקרטים בקונגרס, יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי ומנהיג הרוב החדש בסנאט צ'אק שומר. ביידן הבטיח לאחות את השסעים באמריקה, אך מיד לאחר כניסתו לתפקיד צפוי להיפתח משפטו של טראמפ בסנאט.

עיקרי הנאום של ביידן

  • "היום זהו ניצחון של הדמוקרטיה. יום של היסטוריה ושל תקווה"
  • "אשקיע את כל נשמתי באיחוד האומה".
  • "יש עוד עבודה רבה לעשות לריפוי אמריקה"
  • "נילחם בקיצוניות ובטרור מבית"
  • "אהיה הנשיא של כל אזרחי ארצות הברית - גם של אלו שלא הצביעו לי"

על רקע הכוננות הגבוהה בעיר, ברשת CNN דווח כי בית לשכת המידע בבית המשפט העליון קיבלה שיחת טלפון שהתריעה מפני פצצה לפני ההשבעה. עם זאת, המבנה לא פונה כפי שדווח קודם לכן. בית המשפט יושב מעבר לרחוב של גבעת הקפיטול, ושופטיו השתתפו בטקס ההשבעה.

נשיא בית המשפט העליון, ג'ון רוברטס, השביע את ביידן על ספר תנ"ך משפחתי. "אני נשבע בכובד ראש, כי אמלא באמונה את תפקיד נשיא ארצות הברית, וכמיטב יכולתי אקיים את חוקת ארצות הברית, אשמור ואגן עליה", אמר ביידן, בהתאם לנוסח הקבוע בחוקה.

"ללא אחדות, אין שלום", אמר ביידן. "זה הרגע ההיסטורי שלנו של משבר ושל אתר".

חברי קונגרס רפובליקנים רבים בירכו את ביידן על נאומו, כולל סנאטורים שאת תמיכתם הוא יזדקק לטובת קידום האג'נדה שלו. מיט רומני אמר כי הנאום של ביידן היה "חזק מאוד", בעוד שפט טומי שיבח את קריאתו של ביידן לאחדות.

קמלה האריס נשבעת אמונים במהלך טקס ההשבעה 20 בינואר 2021. רויטרס
פרצה את תקרת הזכוכית. קמלה האריס מושבעת כסגנית הנשיאה/רויטרס

האריס, האישה הראשונה בתפקיד הסגנית ובת למהגרים מהודו ומג'מייקה, הושבעה על ידי השופטת סוניה סוטומאייר, השופטת הראשונה ממוצא היספני בבית המשפט העליון. היא נשבעה על שני ספרי תנ"ך - אחד של שכנתה והשני של השופט השחור הראשון בבית המשפט העליון של ארצות הברית, ת'ורגוד מרשל.

ג'ו ביידן וקמלה האריס מנופפים לשלום רגע לפני כניסתם לבניין הקפיטול 20 בינואר 2021. GettyImages
ביידן האריס ובני זוגם בקפיטול/GettyImages
מייק פנס ורעייתו קארן עושים את דרכם לקפיטול לקראת השבעתו של ביידן  20 בינואר 2021. רויטרס
הנציג הבכיר של הממשל היוצא. סגן הנשיא פנס ורעייתו/רויטרס

מי שפתחה את הטקס הייתה הסנאטורית איימי קלובשר, שהתמודדה מול ביידן והאריס בפריימריז הדמוקרטיים. היא בירכה את "הביידנים הרבים", לאור הנוכחות של רבים מבני המשפחה הנשיאותית החדשה. היא אמרה כי קיומו של הטקס למרות כל המשברים הוא סימן לכך ש"האיחוד (ארצות הברית) ישרוד".

לאחר מכן, הזמרת ליידי גאגא - שהייתה פעילה בקמפיין הבחירות של ביידן ושל האריס - שרה את ההמנון הלאומי. לאחר ההשבעה של האריס, עלתה הזמרת ג'ניפר לופז ששרה שיר אחד.

הנשיאים לשעבר בטקס

ברק ומישל אובמה עושים את דרכם לקפיטול לקראת השבעתו של ביידן  20 בינואר 2021. רויטרס
ברק ומישל אובמה/רויטרס
ביל והילרי קלינטון עושים את דרכם לקפיטול לקראת השבעתו של ביידן  20 בינואר 2021. רויטרס
הילרי וביל קלינטון/רויטרס
ג'ורג' בוש ורעייתו לורה עושים את דרכם לקפיטול לקראת השבעתו של ביידן  20 בינואר 2021. רויטרס
ג'ורג' וו. בוש ורעייתו לורה/רויטרס

אלפי דגלי ארצות הברית ושל מדינות שונות הושתלו לאורך השדרת הנשיונל מול, במקום מאות אלפי המשתתפים שבדרך כלל מתאספים לצפייה בטקסי ההשבעה במסכי ענק.

כמה מבקרים בודדים השתרכו מחוץ לתחנה המרכזית בעיר, העמוסה בימים שבשגרה. "אני מצפה לשינוי וקצת אופטימי", אמר ויקטור דוראן, סטודנט בן 22 מדאלאס.

כוחות חמושים של המשמר הלאומי עמדו מאחורי גדר התיל שהוקמה סביב גבעת הקפיטול, והשיירות של האישים הבכירים שהגיעו לטקס חלפו על פניהם.

קבוצה קטנה של מפגינים עמדה מחוץ למתחם. "אם ג'ו ביידן רוצה לקחת את אמריקה לגיהנום, קדימה", צעק אחד מהם דרך שופר.

בשל האבטחה הקפדנית ומגיפת הקורונה, רחובות העיר נותרו ברובם נטושים. הפנטגון וה-FBI ערכו בדיקות רקע לכל הכוחות שנפרסו בעיר מחשש למתקפה פנימית, ואתמול הודחו מהאירוע 12 אנשי המשמר הלאומי אחרי שאצל חלקם התגלו קשרים אפשריים לגורמי ימין קיצוני ומסרונים בעייתיים.

הכנות לקראת השבעתו של ג'ו ביידן לנשיא ארה"ב 20 בינואר 2021. GettyImages
ניסו לשמור על חגיגיות למרות המצב. טקס ההשבעה/GettyImages
אנשי ביטחון נערכים לקראת השבעתו של ג'ו ביידן לנשיא ארה"ב 20 בינואר 2021. רויטרס
אבטחה כבדה בעיר. כוחות ביטחון בוושינגטון/רויטרס

לפני ההשבעה, ביידן, רעייתו ג'יל, סגניתו האריס ובעלה וכן ראשי הרפובליקנים והדמוקרטים בקונגרס השתתפו בתפילה בכנסייה בוושינגטון. ביידן ישים דגש בנאומו על רצונו לאחד את האומה המפולגת, שטרם התאוששה מההסתערות חסרת התקדים על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר.

הטקס התקיים בקתדרלת סנט מתיוז, ולא בכנסיית סנט ג'ונס, שלעתים מכונה "כנסיית הנשיאים". ביידן הוא הנשיא הקתולי השני בלבד בתולדות ארצות הברית - הראשון היה ג'ון קנדי - וסנט מתיוז היא מקום מושבה של הכנסייה הקתולית בוושינגטון.

"זה יום חדש באמריקה", צייץ הנשיא הנבחר לפני הטקס.

הנשיא הנבחר, ג'ו ביידן ורעייתו ג'יל בקתדרלת סנט מתיו בוושינגטון 20 בינואר 2021. AP
ניסיון ליצור אחדות. ביידן בתפילה עם ראשי הקונגרס בוושינגטון, לפני ההשבעה/AP

ביידן, שיהיה הנשיא המבוגר ביותר בתולדות ארצות הברית, העביר את הלילה בבלייר האוס, בית האירוח המסורתי לפני העברת חילופי השלטון. הוא הגיע מביתו בדלוואר, שם בילה את החודשים האחרונים של קמפיין הבחירות בשל התפשטות הקורונה וביטול רוב האירועים הפומביים.

אנשי ביטחון נערכים לקראת השבעתו של ג'ו ביידן לנשיא ארה"ב 20 בינואר 2021. רויטרס
העיר תחת מצב חירום. הכנות בוושינגטון לקראת השבעת ביידן/רויטרס

טראמפ הוא הנשיא הראשון בהיסטוריה המודרנית של ארצות הברית שלא מגיע לטקס של יורשו, כשהוא עדיין מסרב להכיר באופן רשמי בהפסדו בבחירות וממשיך להחזיק בטענות שווא לזיופים שעודדו את תומכיו להסתער על הקפיטול לפני שבועיים.

במהלך נאום הפרידה של הנשיא היוצא, שאותו נשא בבסיס חיל האוויר אנדרוז במרילנד, הוא איחל הצלחה לממשל החדש - אך שוב לא הזכיר את ביידן או את סגניתו האריס בשמותיהם. הוא אמר כי 75 מיליון הקולות שקיבל הם שיא היסטורי, מבלי לציין את העובדה שיריבו קיבל כשבעה וחצי מיליון קולות יותר.

דובר מטעם הבית הלבן אמר כי טראמפ הותיר מכתב לביידן, באחת המסורות הנשיאותיות הבודדות שעליהן לא פסח, אך התוכן שלו לא ידוע בשלב זה.

בעולם מברכים

עם כניסתו לבית הלבן בהמשך הערב, ביידן כבר צפוי לחתום על שורת צווים שיהפכו חלקים ממדינות הדגל של קודמו, בין היתר הוא יחזיר את ארצות הברית להסכם האקלים ולארגון הבריאות העולמי, וכן יבטל את צו ההגירה השנוי במחלוקת.

רבים בעולם הביעו תקווה כי חילופי השלטון יובילו לדף חדש ביחסים הבינלאומיים של ארצות הברית, אחרי ארבע שנות "אמריקה תחילה" הלאומניות של טראמפ.

נציבת האיחוד האירופי, אורסולה פון דר ליין, אמרה כי זהו "שחר חדש", ונשיא איראן חסן רוחאני קרא לביידן לשוב להסכם הגרעין שממנו פרש טראמפ, וכינה את הנשיא היוצא "רודן".

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון אמר כי הוא מצפה לעבוד עם ביידן סביב "העדיפויות המשותפות" להם.

טקס השבעת נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס 20 בינואר 2021. רויטרס
שומרים על מרחק בשל הקורונה. טקס ההשבעה של ביידן/רויטרס

גם בישראל שיגרו איחולי הצלחה לנשיא הנכנס ולסגניתו. ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע את תקוותו לחיזוק הקשר בין ארצות הברית לישראל, בין היתר סביב הסכמי השלום עם המדינות הערביות וההתמודדות מול איראן. " אני מצפה לעבוד איתך כדי לחזק עוד יותר את הברית בין ארצות הברית לישראל. אני מאחל לכם הצלחה רבה. אלוהים יברך את ארצות הברית של אמריקה. אלוהים יברך את ישראל", מסר.

הנשיא ראובן ריבלין הצטרף לברכות ואמר כי הוא "מצפה לבנות גשרים נוספים באזורנו, גם עם שכנינו הפלסטינים". שר הביטחון בני גנץ ציין כי הוא "בטוח שהברית החזקה בינינו והמחויבות ההדדית בין המדינות יסייעו לקידום הערכים הדמוקרטיים המשותפים שלנו, יהפכו את המזרח התיכון ליציב יותר, ואת העולם לשקט ובטוח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully