וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קמלה האריס עשתה היסטוריה. אבל היא לא תסתפק בתואר הסגנית הראשונה

23.1.2021 / 8:40

מול האתגרים הניצבים בפני ממשל ביידן, בהם משבר הקורונה ושיקום הכלכלה, צפוי קולה של האריס להיות גורם משמעותי בקבלת ההחלטות. מעבר להיותה האישה הראשונה בתפקיד, תקווה האריס לעצב את פני המפלגה הדמוקרטית לקראת התמודדות אפשרית שלה ב-2024

בווידאו: תגבור האבטחה לקראת השבעת ביידן/צילום: רויטרס

קמלה האריס עשתה היסטוריה כשהפכה השבוע לסגנית הנשיא הראשונה של ארצות הברית. בנוסף להיותה האישה השחורה הראשונה בתפקיד, היא גם האישה ממוצא דרום-אסייתי הראשונה שתכהן כסגנית נשיא. אך התפקיד שלה בממשל צפוי להיות פורץ גבולות מבחינות רבות.

אל מול המשברים הרבים העומדים מול ממשלו של ג'ו ביידן, והסנאט המפולג בין הדמוקרטים לרפובליקנים, שבו קולה יהיה שובר השוויון - האריס מסתמנת כדמות מרכזית בטיפול בכל הנושאים הבוערים, החל מהטיפול במגפת הקורונה ועד רפורמות בתחום המשפט הפלילי.

סימון סנדרס, הדוברת הראשית של האריס, אמרה כי עוד לא הוגדר באופן סופי מה יהיה כלול בתפקידה של סגנית הנשיאה, אך היא צפויה להיות מעורבת בכל ההיבטים שעל סדר היום. "יכול להיות שיהיו דברים ספציפיים שביידן יבקש ממנה לפקח עליהם, אבל בעיקרון היא תהיה מעורבת בכל דבר, ותספק לו תמיכה בכל הנדרש", אמרה.

קמלה האריס נשבעת אמונים במהלך טקס ההשבעה 20 בינואר 2021. רויטרס
מעורבת בכל ההחלטות הגדולות של ביידן מאז זכה בבחירות. האריס נשבעת, רביעי/רויטרס

אנשים שעבדו בשיתוף פעולה הדוק עם האריס בממשל המעבר מתנגדים לרעיון שיש למקד אותה בדברים ספציפיים בשלב כה מוקדם. זאת, מאחר וכמות האתגרים העומדים בפני הממשל של ביידן מחייבים אותם לטפל בנושאים רבים בחודשיהם הראשונים בשלטון. הם מוסיפים שהאריס תהיה מעורבת בכל ארבעת הנושאים שהממשל קבע שיקבלו עדיפות - הכלכלה, משבר הקורונה, ההתחממות הגלובלית וצדק גזעי.

"קולה ישמע בכל הנושאים הללו. יש לה דעה בתחומים האלו וככל הנראה בשלב מסוים היא תתמקד בהם במיוחד", אמרה סנדרס. "אבל הדברים שאיתם המדינה מתמודדת כרגע כה גדולים, שהיא תיאלץ להיות מעורבת בכל".

האריס הייתה מעורבת עד כה בכל ההחלטות הגדולות של ביידן מאז זכה בבחירות בנובמבר - היא נכחה בכל הפגישות שעסקו במינויים לקבינט, בטיפול במשבר הקורונה, בנושאי ביטחון ועוד. היא וביידן משוחחים בטלפון כמעט בכל יום, ולעיתים היא נוסעת לדלאוור, המדינה בה מתגורר ביידן, כמה פעמים בשבוע, לאירועים ומפגשים הקשורים בחילופי הממשל.

אנשים המעורבים בחילופי הממשל אומרים שהם מתייחסים ברצינות לבקשתו של ביידן כי קולה של האריס יהיה "האחרון שנשמע בחדר בכל הקשור להחלטות מפתח". ביידן ידוע בכך שהוא פונה להאריס במהלך פגישות ומבקש לדעת את דעתה או השקפתה על שלל נושאים.

נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן ורעייתו ג'יל וסגניתו קמלה האריס ובעלה דאג אמהוף באנדרטה לזכר קורבנות הקורונה בוושינגטון, 20 בינואר 2021. רויטרס
עידן חדש בוושינגטון. הזוג ביידן והזוג האריס באנדרטה לזכר קורבנות הקורונה, רביעי/רויטרס

ביידן והאריס הכירו לפני הקמפיין לנשיאות ב-2020, בין היתר באמצעות החברות בין האריס לבנו המנוח של הנשיא הנכנס, בו ביידן. אך הם מעולם לא עבדו ביחד באופן צמוד. מאז שהתקרבו, ובמיוחד אחרי הבחירות, עושה האריס מאמצים להעמיק את מערכת היחסים שלה עם הנשיא הנבחר, ונפגשת איתו לעיתים קרובות, כך לפי גורמים הקרובים להאריס. "מערכת היחסים האישית תהיה משמעותית ליכולת שלהם לעבוד ביחד", קובע ההיסטוריון לנושאי נשיאות, ג'ואל גולדשטיין.

"היחסים בין סגן הנשיא לנשיא הם היחסים החשובים ביותר. ביסוס הבנה ויחסי אמון הדדיים הם באמת המפתח לסגנות נשיאות מוצלחת", אמר גולדשטיין. גולדשטיין טוען כי מערכת היחסים בין ביידן לנשיא ברק אובמה יכולה להוות מודל פוטנציאלי גם לממשל הנוכחי.

ביידן ואובמה הגיעו לבית הלבן כשהם מגיעים מרקעים ודורות שונים. מערכת היחסים המקצועית ביניהם השתפרה ככל שחלף הזמן, והקשר ביניהם העמיק במהלך הכהונה. אובמה בטח בביידן לקחת חלק בכמה מהמהלכים הגדולים ביותר שביצע הממשל, ובהם חבילת תמריצים למשק לאחר המשבר הכלכלי ב-2008 ונסיגת הכוחות מעיראק. גורמים טוענים כי האריס תבסס את סגנות נשיאותה על זו שהייתה לביידן.

שלא כמו ביידן בכהונתו הראשונה, האריס תיאלץ להתמודד עם שאלות קבועות בנוגע לעתידה הפוליטי. ביידן נמנע עד כה מלהתייחס לשאלות אם יתמודד פעם נוספת בתום הקדנציה הנוכחית. ביידן בן ה-78 יהיה הנשיא האמריקני המבוגר ביותר בהיסטוריה, ועלול לפרוש בתום הכהונה. אם זה אכן יקרה, תהפוך האריס למועמדת המובילה בפריימריז הדמוקרטיים ב-2024.

תושבים עם תמונה של סגנית הנשיאה הנבחרת של ארצות הברית קמלה האריס בכפר הולדתו של סבה במדינת טמיל נאדו, הודו, 20 בינואר 2021. רויטרס
גם במולדתה מתרגשים. תושבים בכפר הולדת סבה של האריס בהודו אוחזים בתמונתה/רויטרס

השאיפות הנשיאותיות של האריס גרמו לבני ברית של ביידן לפקפק תחילה במועמדותה לתפקיד סגנית הנשיא. אולם, מאז שהאריס נבחרה היא הוכיחה נאמנות לביידן, ורק לעיתים רחוקות סותרת אותו בפומבי.

ברברה לי, חברת בית הנבחרים הדמוקרטית של קליפורניה, שהייתה לחברת הקונגרס השחורה הראשונה שתמכה בהאריס במהלך הפריימריז, אמרה שסגנית הנשיא הנכנסת אינה מפחדת להביע את דעתה. "אם היא מאמינה שצריך לקבל החלטה אחת על פני אחרת היא תאמר זאת", אמרה.

לביידן יש חיבה אישית לעבודה דיפלומטית ולבניית מערכות יחסים עם מנהיגים גלובליים, ברמה שאליה האריס לא תוכל להגיע. אולם, עוזריה טוענים שהיא תהיה מעורבת בסדרי העדיפויות הדיפלומטיים של הממשל, בעיקר מאחר ולביידן צפויה עבודה מרובה בחזיתות רבות. קיים גם סיכוי שתידרש לטפל באספקטים ספציפיים הקשורים לטיפול במגפת הקורונה.

"הנוכחות של האריס תייצר שינוי"

אחד הדברים הראשונים בהם תתמקד הוא אישור תוכנית הסיוע הכלכלית להתמודדות עם נזקי הקורונה, בשווי 1.9 טריליון דולר, אותה הציג ביידן בשבוע שעבר. אנשים שעובדים עם האריס בצוות המעבר אומרים כי בעוד ביידן יהיה מעורב באישור התוכנית בסנאט בעזרת יחסיו ארוכי השנים עם המחוקקים הוותיקים יותר, כך האריס תתרום בכל הקשור לבניית מערכות יחסים עם החברים הצעירים יותר בקונגרס.

בחודשיו הראשונים יתמקד ממשל ביידן בטיפול בקורונה ובכלכלה. האריס צפויה לעמוד בפני ביקורת ולחצים מצד פעילים ופעילות למען זכויות של נשים שחורות, שמקווים כי התחומים הללו יבואו לידי ביטוי בסדרי העדיפויות של הבית הלבן.

לאה דוטרי, בכירה לשעבר בוועדה הדמוקרטית הלאומית, אומרת שמספיקה הנוכחות של האריס בשביל לייצר שינוי. "העובדה שקמלה האריס היא אישה שחורה, ממוצא הודי, הופכת אותה באופן אוטומטי לשונה מכל סגן נשיא אחר שהמדינה הזו ראתה. השילוב הזה של חוויות מביא עימו ערכים שלא היו קיימים עדיין, וכמובן שזה יכול לעשות רק טוב לדמוקרטיה האמריקנית", אמרה.

קמלה האריס, סגנית הנשיא הנכנסת, עם ג'ו ביידן, נשיא ארצות הברית הנכנס, בדלאוור. 16 בינואר 2021. רויטרס
"יהיה משקל רב על הכתפיים האלה". האריס וביידן בדלאוור/רויטרס

"יהיה משקל רב על הכתפיים האלה", אמר נציג בית הנבחרים הדמוקרטי, ג'ים קלייבורן. "אלו מאיתנו שמגיעים לעמדות האלה, מגיעים אליהן בידיעה מלאה שאנו נושאים נטל, שעלינו לבצע את התפקיד בצורה שתגרום לאחרים לתמוך בנו".

קלייבורן הודה שהאריס עלולה להוות מוקד עבור חלק מתומכיו של הנשיא היוצא דולנד טראמפ, אלו שמונעים מאיבה גזעית, שלדעתו תרמה למתקפה על הקפיטול. "הם עדיין מחזיקים בעוינות רבה כלפי ברק אובמה, ועכשיו הם יעבירו אותה אליה, כפי שהעבירו אותה לאחרים. והם לעולם לא יתגברו על זה", אמר.

בעלי בריתה של האריס אומרים שכילדה של פעילי זכויות אזרח, וכאישה שחורה שהעבירה את חייה תוך התעמתות עם סוגיות של גזענות ואי שוויון, יש לה את היכולת להתמודד עם הלחצים הנלווים לתפקיד סגנית הנשיא. "קמלה האריס מגיעה מאותה שושלת כמו פאני לו היימר, שירלי צ'יזהולם ואלה בייקר (נשים אפרו-אמריקניות ופעילות זכויות אדם). היא בנויה לזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully