נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן ורעייתו ג'יל וסגניתו קמלה האריס ובעלה דאג אמהוף באנדרטה לזכר קורבנות הקורונה בוושינגטון, 20 בינואר 2021. רויטרס
נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן ורעייתו ג'יל וסגניתו קמלה האריס ובעלה דאג אמהוף באנדרטה לזכר קורבנות הקורונה בוושינגטון, 20 בינואר 2021/רויטרס

25 אלף חיילים וקהל מצומצם: יום ההשבעה ההיסטורי של ביידן

בטקס מצומצם ותחת אבטחה חסרת תקדים בשל מגיפת הקורונה וההסתערות על הקפיטול, יושבע ביידן לנשיא ה-46 של ארצות הברית. איך יתנהל הטקס, כיצד תורגש האבטחה, ומה יעשה טראמפ? זה מה שצפוי ביום הדרמטי בוושינגטון

ג'ו ביידן יושבע היום (רביעי) לתפקיד נשיא ארצות הברית ה-46, בטקס מצומצם ותחת אבטחה חסרת תקדים בשל מגיפת הקורונה וההסתערות על גבעת הקפיטול של תומכי הנשיא היוצא דונלד טראמפ. זה מה שצפוי במהלך היום, שמגיע בסיומה של שנה דרמטית שכללה מגיפה עולמית, ניסיון למנוע את העברת השלטון בכוח והליך הדחה שני נגד טראמפ.

נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן בטקס במרכז בו ביידן בדלוואר, 19 בינואר 2021. רויטרס
מקבל לידיו אמריקה מפולגת ומקוטבת. ביידן/רויטרס

איך יתנהל הטקס?

האירוע למרגלות הקפיטול יתחיל בסביבות השעה 19:00 (שעון ישראל), ואחרי שבועת האמונים של ביידן, הוא יהפוך באופן רשמי לנשיא הבא. זמן קצר לפניו, תישבע אמונים קמלה האריס כסגנית שלו, ותהיה האישה הראשונה בתפקיד.

ביידן בן ה-78 יהיה הנשיא המבוגר ביותר בהיסטוריה של ארצות הברית, והוא נכנס לבית הלבן בתקופה של פילוג עמוק בחברה האמריקנית ובתום קמפיין בחירות סוער, שבסיומו ניסה טראמפ לשנות את התוצאות ללא הצלחה. הנשיא היוצא, שמחרים את טקס ההשבעה, יעזוב הבוקר את הבית הלבן ויעבור לאחוזתו מאר-א-לאגו בפלורידה.

האריס תחליף את מייק פנס, שיהיה נציג הממשל היוצא בטקס ההשבעה אחרי שהבטיח לדאוג להעברת שלטון חלקה. פנס ניהל את הדיון בקונגרס לאישור הניצחון של ביידן ב-6 בינואר, בעת שהמון זועם פרץ לקפיטול. כמה מתומכיו של טראמפ צעקו "לתלות את פנס", אחרי שהנשיא האשים אותו בפחדנות על כך שלא סייע לו לסכל את הניצחון של ביידן.

כוחות של המשמר הלאומי בגבעת הקפיטול לקראת טקס ההשבעה של ג'ו ביידן, 17 בינואר 2021. רויטרס
אבטחה חסרת תקדים. כוחות של המשמר הלאומי בגבעת הקפיטול לקראת טקס ההשבעה/רויטרס

כיצד תיראה האבטחה בטקס?

כ-25 אלף חיילים מהמשמר הלאומי התפרסו בוושינגטון בשבועיים שחלפו מאז הפריצה לקפיטול, כוח גדול פי שניים וחצי מטקסים שבשגרה. חלקים גדולים מבירת ארצות הברית הפכו לשטח סגור, והשירות החשאי האחראי לשלומו של הנשיא וסגנית הנשא הנבחרים לקח פיקוד על אבטחת האירוע אחרי הכשלים שהתגלו במערך האבטחה בקפיטול. 

העיר נתונה למצב חירום שיישאר בתוקף עד אחרי טקס ההשבעה, וביידן ייאלץ לוותר על מסורת נוספת, השיירה הנשיאותית מגבעת הקפיטול לבית הלבן בשל הסדרי האבטחה. במקום זאת, הוא, האריס, והנשיאים לשעבר שעדיין בחיים - פרט לטראמפ - יניחו זר בבית הקברות הצבאי בארלינגטון. 

דגלים של ארה"ב במול בוושינגטון לקראת ההשבעה של ג'ו ביידן, 18 בינואר 2021. רויטרס
200 אלף דגלים. הטקס ייערך ללא נוכחות קהל, בגלל מגיפת הקורונה/רויטרס

מה יעשה טראמפ בזמן הטקס?

הנשיא היוצא הוא הראשון ב-200 השנה האחרונות שלא יגיע לצפות בטקס ההשבעה של מחליפו, בעודו ממשיך לסרב להכיר בהפסדו ולטעון ללא ביסוס לזיופים נגדו. 

טראמפ אמור לעזוב את הבית הלבן בשעות הבוקר המוקדמות, לשאת דברים בפני תומכיו בבסיס חיל האוויר אנדרו ומשם להמשיך לאחוזתו במאר-א0לאגו שבפלורידה בתור נשיא לשעבר. 

חלק מתומכיו אמרו כי הם מתכננים לערוך "השבעה שנייה" במקביל לטקס של ביידן, ועשרות אלפים אישרו בפייסבוק כי הם ישתתפו באירוע המקוון על מנת להפגין את תמיכתם בנשיא היוצא.  

כשטראמפ הושבע לפני ארבע שנים, יריבתו בקמפיין המר ההוא, הילרי קלינטון, השתתפה בטקס ההשבעה ייחד עם בעלה הנשיא לשעבר ביל קלינטון. רק שלושה נשיאים בעבר - ג'ון אדמס, ג'ון קווינסי אדמס ואנדרו ג'ונסון - החליטו שלא להגיע לטקסים של יורשיהם - וזה קרה בפעם האחרונה במאה ה-19. 

חזרה לקראת השבעתו של הנשיא האמריקני הנבחר ג'ו ביידן בוושינגטון. רויטרס
טקס שונה לחלוטין. חזרה לקראת השבעת ביידן/רויטרס

איך מגיפת הקורונה השפיעה על הטקס?

עוד לפני ההסתערות על הקפיטול, האירוע היה אמור להיות מצומצם מבדרך כלל. בכל שנה מגיעים מאות אלפי אנשים לוושינגטון, המתפרסים בנשיונל מול. ב-2009, נרשם שיא של כשני מיליון איש בזמן השבעתו של ברק אובמה לכהונתו הראשונה.

השנה זה יהיה שונה לחלוטין. הצוות של ביידן הפציר באזרחים להימנע מלהגיע לבירה בשל מגיפת הקורונה, והרשויות בעיר שבו על קריאה זו מאז ההסתערת על הקונגרס. רק כ-200 איש, עם מסיכות ותוך שמירת מרחק, ישבו בקהל בזמן שביידן והאריס יקחו את השבועה מול הקפיטול, כשהם משקיפים על המול, במסורת שהחלה בהשבעתו של רונלד רייגן ב-1981.

הכנות בגבעת הקפיטול לקראת השבעת ג'ו ביידן, 18 בינואר 2021. רויטרס
כל המשתתפים באירוע עברו בדיקות קורונה. ההכנות בגבעת הקפיטול/רויטרס

כל המשתתפים באירוע עברו בדיקות קורונה, והן כבר מסמלות את השינוי הגדול בין שני הממשלים. ממשלו של טראמפ לא הקפיד על ההנחיות ועל שמירת המרחק, ורבים בבית הלבן נדבקו בנגיף, בראשם הנשיא עצמו שאושפז למשך שלושה ימים באוקטובר, חודש לפני הבחירות.

ערב הטקס, רשמה ארצות הברית שיא עגום נוסף כשהגיעה ל-400 אלף מתים מהמחלה בתוך פחות משנה, ובסך הכול כחמישית מכלל קורבנות המגיפה בעולם.

מידה מסוימת של חגיגיות תישמר בכל זאת - הזמרת ליידי גאגא, שהייתה פעילה בקמפיין הבחירות למען ביידן והאריס, תשיר את ההמנון הלאומי, וג'ניפר לופז תשיר במהלך החלק האומנותי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully