וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדיניות ההגירה של ביידן: "צו המוסלמים" בוטל, הקמת החומה נעצרה

21.1.2021 / 11:44

נשיא ארה"ב החדש הסיר את הגבלת הכניסה של אזרחי מדינות מוסלמיות והקפיא את פרויקט הדגל של טראמפ. ביידן אף שלח לקונגרס חקיקה שתסלול אזרוח של מיליוני מהגרים - אך זו תהיה משימה קשה. ארגונים עסקיים ופעילים למען ההגירה בירכו. "ישיב את האמינות שלנו בעולם"

בווידאו: ביידן חותם על צווים שהופכים את מדיניות טראמפ/צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית החדש ג'ו ביידן חתם הלילה (חמישי) על שישה צווים נשיאותיים שביטלו חלקים ממדיניות ההגירה הנוקשה של קודמו דונלד טראמפ.

בין הצווים, שנחתמו על ידי הנשיא הדמוקרטי בטקס בבית הלבן שעות אחרי שהושבע, הייתה החלטה לבטל את איסור הנסיעה מ-13 מדינות, רובן מוסלמיות ואפריקניות, לעצור את הקמת החומה בגבול עם מקסיקו והפיכת ההחלטה של טראמפ המונעת ממהגרים השוהים בארצות הברית באופן לא חוקי מלהיספר במחוזות ההצבעה לקונגרס.

בנוסף לכך, ביידן חתם על מזכר לשימור תכנית DACA, שנועדה למנוע גירוש של מהגרים שהגיעו למדינה בתור ילדים, המכונים "החולמים". הנשיא החדש ביטל את הצו של טראמפ הקורא לאכיפה נוקשה יותר מעבר לגבולות המדינה, וכן הקפאה של מאה יום של גירוש חלק מהמהגרים. בנוסף לכך, תבוטל תכנית שנויה במחלוקת נוספת של הממשל הקודם, שהכריחה יותר מ-65 אלף מבקשי מקלט לשוב למקסיקו בזמן שהם ממתינים להחלטות בתי המשפט בארצות הברית.

לא ברור מה יקרה למהגרים שכבר כלולים בתכנית, רבים מהם תקועים במחנות אוהלים צפופים בגבול הדרומי במשך חודשים.

כוחות מהמשמר הלאומי של מקסיקו מסיירים לאורך קטע בגבול עם ארה"ב, 20 בינואר 2021. רויטרס
כוחות של המשמר הלאומי של מקסיקו מסיירים לאורך הגבול עם ארה"ב, אתמול/רויטרס

הצעדים המהירים שנקט ביידן בנושא ההגירה מראים כי כמו טראמפ, הוא שם את הנושא במרכז האג'נדה שלו - רק בכיוון הפוך לגמרי. ההחלטה של ביידן לבטל מידית את הגבלות הנסיעה של קודמו זכו לשבחים מארגונים עסקיים ומפעילים למען מהגרים.

מיירון בריליאנט, אחראי ליחסים בינלאומיים בלשכת הסחר האמריקנית, אמר כי הצו "לא עלה בקנה אחד עם הערכים האמריקנים" וכי ביטולו יעזור "להשיב את האמינות שלנו בזירה הבינלאומית".

מאז התפרצות מגיפת הקורונה, התנועה לתוך ארצות הברית הוגבלה משמעותית ובשלב זה יימשכו ההגבלות על נסיעות לא חיוניות. ביידן טרם שרטט תכנית ברורה ביחסו לצו ממרץ אשתקד שהוצא על ידי המרכז לבקרה ולמניעת מחלות המאפשר לרשויות לגרש כמעט את כל הנכנסים דרך הגבולות. כ-380 אלף איש סורבו הוחזרו למדינותיהם או נהדפו למקסיקו מאז, לפני נתוני שירותי המכס והגבולות.

היועץ לביטחון לאומי הנכנס, ג'ק סליוואן, אמר בשיחה עם כתבים ביום שלישי כי יהיה זה "לא חכם" להגיע לגבול עתה בשל ההגבלות על הליך קליטת מבקשי מקלט. "אנחנו רוצים לשנות את המצב בגבול, אבל זה ייקח זמן מה", אמר על רקע שיירות של מהגרים שהתקדמו ממרכז אמריקה לארצות הברית בימים האחרונים.

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, חותם על צווים נשיאותיים ביום הראשון לכהונתו, 21 ינואר 2021. רויטרס
מתכנן עוד שורה של צעדים בתחום ההגירה. ביידן בחדר הסגלגל, הלילה/רויטרס

לפי מזכר ששיתף הממשל החדש עם חברי קונגרס, והגיע לסוכנות הידיעות רויטרס, ב-29 בינואר יחתום ביידן על צווים להשבת ההגנה על מבקשי מקלט, יעבה את תהליך קליטת הפליטים ויקים כוח משימה לאיחוד משפחות מהגרים שהופרדו על ידי הממשל הקודם. לפי המזכר, הממשל גם יבחן הגבלות שהשית טראמפ בארבע השנים האחרונות על ההגירה החוקית לארצות הברית, כולל תקנה המקשה על מהגרים עניים לקבל תושבות קבע.

מעבר לצווים, ביידן שלח לקונגרס חקיקה שאמורה לסלול את הדרך לאזרחות עבור כ-11 מיליון המהגרים החיים בארצות הברית באופן לא חוקי. למרות השליטה של הדמוקרטים בסנאט, דרך הקול שובר השוויון של סגנית הנשיאה קמלה האריס, חוסר הסכמות בין שתי המפלגות הובילו בעבר לכישלון ברפורמות במערכת ההגירה.

ביום שלישי אמר הסנאטור הרפובליקני מרקו רוביו כי נוסח החוק הוא "חסר סיכוי" משום שהוא כולל "חנינה מלאה לאנשים שנמצאים כאן באופן לא חוקי".

תומכי המדיניות של ביידן אומרים בשיחות פרטיות כי החוק אמור לשמש יותר בתור הצהרת כוונות שתוביל לשורה של כמה חוקים קטנים וממוקדים יותר שיוכלו לקבל תמיכה פוליטית רחבה יותר משתי המפלגות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully