וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחאה ברחבי רוסיה: יותר מ-3,000 בני אדם נעצרו בהפגנות תמיכה בנבלני

עודכן לאחרונה: 24.1.2021 / 10:40

ארגון זכויות אדם עדכן כי כ-2,500 איש נעצרו במחאות הקוראות לשחרורו של מנהיג האופוזיציה שנערכות ברחבי המדינה. זאת לאחר שנבלני, העצור מרגע נחיתתו, שחרר השבוע סרטון בו קרא לאזרחים "לא להישאר בשקט" ולצאת להפגין. בין העצורים: אשתו של נבלני ובכירה באופוזיציה

בווידאו: אלפי עצורים בהפגנות תמיכה במנהיג האופוזיציה נבלני/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

כ-3,300 בני אדם נעצרו ברחבי רוסיה בהפגנות תמיכה במנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני - כך הודיע היום (שבת) ארגון OVD הפועל לקידום הדמוקרטיה במדינה. בין העצורים גם אשתו של נבלני, יוליה נבלניה. לפי סוכנות הידיעות רויטרס, במוסקבה לבדה מפגינים לפחות 40 אלף איש, כשבמקביל הפגנות נערכות בכ-40 ערים נוספות. בכמה מהמדינות הבלטיות גם מתקיימות הפגנות תמיכה במנהיג האופוזיציה הרוסי.

נבלני קרא השבוע לתומכיו לצאת לרחובות ולהפגין, לאחר שנעצר ביום ראשון במוסקבה עם שובו מגרמניה לראשונה מאז שהורעל בקיץ האחרון.

מנתוני האתר Downdetector הרוסי, המדווח על נפילות בתקשורת ברחבי המדינה, עולה כי שירותי הטלפון הנייד והאינטרנט ברחבי רוסיה סבלו מתקלות בזמן ההפגנות. הרשויות במדינה משתמשות לעיתים בהפרעות לרשתות התקשורת כדי להקשות על מפגינים לתקשר ביניהם ולשתף תיעודים מהמחאות באינטרנט.

מעצרים בהפגנת תמיכה באלכסיי נבלני, רוסיה, מוסקבה, 23 ינואר 2021. רויטרס
מעצרים בהפגנת התמיכה במוסקבה, היום/רויטרס
תיעוד מעצרה של יוליה, אשתו של מנהג האופוזיציה ברוסיה אלכסיי נבלני. 23 בינואר 2021. אינסטגרם, צילום מסך
תיעוד מעצרה של יוליה נבליה באינסטגרם שלה/צילום מסך, אינסטגרם

לפי רויטרס, המשטרה במוסקבה החלה לבצע מעצרים של תומכי נבלני עוד בטרם החל אירוע המחאה המרכזי שתוכנן בעיר. מאות בני אדם התאספו במרכז העיר, ועדי ראייה של סוכנות הידיעות אמרו כי כמאה בני אדם נעצרו במקום, בהם ליובוב סובול - בת ברית קרובה של נבלני ובכירה באופוזיציה הרוסית. בנוסף, אשתו של מנהיג האופוזיציה, יוליה נבלני, העלתה תמונה שלה לאינסטגרם מרכב משטרתי והודיעה כי גם היא נעצרה בהפגנה במוסקבה.

בסרטון שפורסם מהמחאה בעיר ולדיווסטוק שבמזרח המדינה נראים שוטרים רודפים אחר קבוצת מפגינים במורד הרחוב. בצ'אבהרובסק הסמוכה לה המוחים קוראים "בושה" ו"שודדים" בקור של -14 מעלות צלזיוס. בעיר יקוצק בסיביר, אחת הערים הקרות ביותר בעולם בה נמדדו היום -52 מעלות, שוטרים נראו תופסים מפגינים בזרועותיהם וברגליהם וגוררים אותם לניידת.

אחד המפגינים במוסקבה, סרגיי רדצ'נקו בן ה-53, סיפר: "נמאס לי לפחד. לא הגעתי רק בשבילי או בשביל נבלני, אלא גם בשביל הבן שלי שכרגע אין לו עתיד במדינה הזאת". הוא גם הסביר כי הוא פחד למחות אך הרגיש שהוא חייב לעשות משהו עם מה שהוא מכנה כ"מערכת משפט שיצאה משליטה".

הפגנת תמיכה במנהיג האופוזיציה, אלכסיי נבלני, באומסק, רוסיה. 23 בינואר 2021. רויטרס
מפגינים בקור מקפיא. הפגנה לשחרור נבלני באומסק שבמזרח רוסיה, היום/רויטרס
הפגנת תמיכה במנהיג האופוזיציה, אלכסיי נבלני, במוסקבה, רוסיה. 23 בינואר 2021. רויטרס
אלפים מוחים במוסקבה, היום/רויטרס

התמונות מרוסיה זכו לגינויים ברחבי העולם. בארצות הברית תיארו את פעולות כוחות הביטחון הרוסים כ"פזיזות" וקראו לשחרורו המידי "ללא תנאים" של נבלני. דובר המועצה לביטחון לאומי של ארצות הברית נד פרייס קרא לרשויות החוק ברוסיה "לשחרר את אלו שנעצרו לאחר שקיימו את זכויותויהם כאזרחים". שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וספ בורל הביע צער על "השימוש הלא פרופורציונלי בכוח", ושר החוץ של בריטניה דומיניק ראב גינה ה"אלימות נגד עיתונאים ומוחים שמחו בשקט וללא הפרות סדר".

תומכיו של נבלני מקווים שיצליחו להוציא המונים לרחובות למחאה נגד הקרמלין, למרות החורף המקפיא והקורונה, וללחוץ על הרשויות לשחרר את מנהיג האופוזיציה. מדינות המערב קראו למוסקבה לשחררו, מה שהביא למתיחות נוספת ביחסים עם רוסיה שגם כך מתוחים עם תחילת כהונתו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן.

לקראת ההפגנות ובמטרה להוציא המונים לרחובות, הצוות של מנהיג האופוזיציה פרסם סרטון המציג ארמון מפואר בים השחור, שלטענתו של נבלני שייך לפוטין. הקרמלין הכחיש זאת. מיום שבת, אז פורסם הסרטון, הוא נצפה יותר מ-65 מיליון פעמים.

מעצר של מפגינה במחאה במוסקבה לשחרורו של מנהיג האופוזיציה הרוסי, אלכסיי נבלני. 23 בינואר 2021. רויטרס
מעצר של מפגינה במוסקבה, היום/רויטרס

על פי החוק הרוסי, יש להגיש בקשה רשמית לקיום מחאה לפחות עשרה ימים לפני קיומה. נבלני נעצר רק לפני פחות משבוע, כך שהמארגנים לא הספיקו לפתוח בהליך.

המשטרה החלה לפעול נגד המחאות עוד לפני שהתקיימו וניסתה לפגוע בארגונם. כמה מבני בריתו של נבלני נעצרו והואשמו בקריאה להפגנות לא חוקיות. לפחות שניים מהם נעצרו, כולל הדוברת של מנהיג האופוזיציה, במשך יותר משבוע כל אחד. הרשויות הודיעו כי הן מתכוונות לקנסות את הרשתות החברתיות הגדולות כולל פייסבוק, טיקטוק וטוויטר בגין "הפצת מידע אסור ומיועד לעודד קטינים להשתתף בעצרות לא חוקיות".

לפני שהחלו ההפגנות, שגרירות ארצות הברית פרסמה את המיקומים ואת הזמנים בהן יחלו, וקראה לאמריקנים להתרחק מהן. משרד החוץ של רוסיה כינה זאת "התערבות גסה" בענייני הפנים של המדינה.

מסקרים שבוצעו ברוסיה עולה כי התסכול הציבורי מהשלטון הולך וגובר לאורך שנים של ירידה בשכר והמשבר הכלכלי שנגרם מהקורונה. תומכיו של נבלני מקווים כי המצב אכן יגרום ליותר אנשים לצאת להפגין נגד הקרמלין. עם זאת, אחיזתו של פוטין בשלטון נראית כבלתי ניתנת לערעור, כשהנשיא בן ה-68 רושם באופן קבוע שיעור תמיכה של מעל ל-60% - גבוה בהרבה מזה של נבלני.

המשטרה מבצעת מעצרים בהפגנת תמיכה במוסקבה במנהיג האופוזיציה ברוסיה, אלכסיי נבלני. 23 בינואר 2021. AP
התסכול מהשלטון עולה. מעצר של מפגין במוסקבה, היום/AP
מחאה במוסקבה לשחרורו של מנהיג האופוזיציה הרוסי, אלכסיי נבלני. 23 בינואר 2021. רויטרס
ההפגנה במוסקבה, היום/רויטרס

נבלני נעצר ביום ראשון על ידי המשטרה מיד כשנחת חזרה מגרמניה, שם התאושש מניסיון ההתנקשות בו, וזאת בטענה שלא התייצב בבית המשפט כנדרש ממנו לפי עונש המאסר על תנאי שנגזר עליו. מנהיג האופוזיציה, שעשוי לקבל עונש מאסר ממושך, אמר לפני נחיתתו כי "אני יודע שאני צודק. אני לא פוחד מכלום".

ביום שני נקבע כי נבלני יישאר במעצר למשך 30 יום לפחות. בסרטון מתוך תחנת המשטרה שבחימקי, הוא תיאר זאת בתור "הפקרות של החוק ברמה הגבוהה ביותר" ו"לעג לצדק". הוא כינה את הנשיא ולדימיר פוטין בתור "סבא המסתתר בבונקר", וכמי שהשליך את החוק "מחוץ לחלון" בשל החשש שלו מפניו. לאחר ההחלטה על מעצרו, הוא קרא לאזרחים לצאת לרחובות.

הפגנת תמיכה במוסקבה במנהיג האופוזיציה ברוסיה, אלכסיי נבלני. 23 בינואר 2021. רויטרס
המונים יצאו לרחובות. מוסקבה, היום/רויטרס

ארצות הברית ומדינות אירופה גינו את מעצרו, והן עשויות לשקול הטלת סנקציות נוספות על רוסיה. כמו כן, הממשל החדש של ביידן צפוי לנקוט יד תקיפה יותר נגד פוטין מאשר הנשיא היוצא דונלד טראמפ.

בחודש שעבר אמר פוטין כי נבלני הוא "שום דבר", וצחק כי אילו רצו שירותי הביטחון לחסל אותו, הם היו "מסיימים את העבודה". זאת, אחרי תחקיר בינלאומי שלפיו יחידה חשאית בשירותי הביטחון הפדרליים ה-FSB עקבה אחריו במשך שנים ואחראית להרעלתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully