וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נבלני יישאר במעצר 30 יום: "פוטין מתחבא בבונקר, צאו לרחובות"

עודכן לאחרונה: 19.1.2021 / 9:30

מנהיג האופוזיציה יישאר במעצר לפחות בחודש הקרוב בתום דיון בבית משפט מאולתר בתחנת משטרה. לדבריו, פוטין "השליך מהחלון" את שלטון החוק בשל הפחד ממנו. במערב קוראים לשחרר אותו מידית, במוסקבה אומרים: אל תתערבו

בווידאו: נבלני בבית המשפט אחרי שנעצר עם חזרתו לרוסיה/צילום: רויטרס

התביעה ברוסיה ביקשה היום (שני) לכלוא את מנהיג האופוזיציה ברוסיה אלכסיי נבלני יישאר במעצר למשך 30 יום לפחות - כך נקבע היום (שני) בתום דיון בבית משפט מאולתר בתחנת משטרה בפאתי מוסקבה. זאת אחרי שנעצר אתמול בערב בנמל התעופה במוסקבה עם שובו מגרמניה לראשונה מאז שהורעל בקיץ האחרון.

נבלני, בסרטון מתוך תחנת המשטרה שבחימקי, תיאר זאת בתור "הפקרות של החוק ברמה הגבוהה ביותר" ו"לעג לצדק". הוא כינה את הנשיא ולדימיר פוטין בתור "סבא המסתתר בבונקר", וכמי שהשליך את החוק "מחוץ לחלון" בשל החשש שלו מפניו. לאחר ההחלטה על מעצרו, הוא קרא לאזרחים לצאת לרחובות.

"אל תישארו בשקט. צאו לרחובות, לא בשבילי, אלא בשבילכם", אמר נבלני בסרטון שפרסם הצוות שלו. ראש הרשת המחוזית של נבלני, לאוניד קולקוב, אמר כי נעשות הכנות לקראת הפגנות ברחבי המדינה ביום שבת.

כ-200 מתומכיו של נבלני בן ה-44 התאספו מחוץ לתחנה, בקור של 18- מעלות ודרשו את שחרורו. השימוע היום צפוי לקבוע אם הוא יישאר במאסר עד שבדיון אחר יוחלט אם להמיר את עונש שלוש וחצי שנות המאסר על תנאי שלו לעונש בפועל. הוא נעצר אחרי ששירות בתי הסוהר האשים אותו בהפרת תנאי השחרור על תנאי במסגרת הרשעתו במעילה. נבלני אומר כי התיק ההוא נתפר נגדו מסיבות פוליטיות.

אלכסיי נבלני בתחנת משטרה באזור מוסקבה, רוסיה, 18 בינואר 2021. רויטרס
"הפקרות של החוק ברמה הגבוהה ביותר". נבלני בתחנת המעצר, היום/רויטרס

מדינות אירופה, ארצות הברית והאו"ם קראו לרוסיה לשחררו מידית, במקביל לקריאות להטלת סנקציות חדשות עליה. במוסקבה אמרו להם שלא להתערב בנושא.

"המתקפות של הקרמלין נגד נבלני הן לא רק פגיעה בזכויות אדם, אלא גם עלבון לעם הרוסי הרוצה שקולו יישמע", אמר ג'ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי המיועד של נשיא ארצות הברית הנבחר ג'ו ביידן. שר החוץ מייק פומפאו, שיסיים את תפקידו מחרתיים, אמר כי הוא מודאג מאוד מהמעצר של נבלני.

הקרמלין, שממשיך להכחיש כי היה לו חלק בהרעלת נבלני בגז העצבים נוביצ'וק, הפנה את השאלות על נבלני לסוכנויות אכיפת החוק. הרובל נחלש היום בשל החשש של המשקיעים מפני סנקציות חדשות, כפי שדורשות המדינות הבלטיות - ליטא, לטביה ואסטוניה - הקוראות לכינוס שרי החוץ של האיחוד האירופי.

מטרה אפשרית לסנקציות תהיה צינור הגז נורד סטרים 2. המיזם, בעלות של 11.6 מיליארד דולר, אמור להעביר גז טבעי מרוסיה לגרמניה. שרי החוץ של גרמניה, בריטניה, צרפת ואיטליה קראו כולם לשחרורו של נבלני, ולשכת זכויות האדם של האו"ם אמרה כי מעצרו "מדאיג מאוד". בלשכה דרשו כי ההליך המשפטי נגדו יתנהל לפי שלטון החוק.

מנגד, דוברת משרד החוץ של רוסיה, מריה זכרובה, אמרה כי יש "לכבד את החוק הבינלאומי, ולא לפגוע בחקיקה הלאומית או בריבונות של מדינות ולהתעסק בבעיות במדינות שלכם".

שר החוץ, סרגיי לברוב, אמר כי התגובה של מדינות המערב נועדה לגרום להסחת דעת מהבעיות שלהן וכי מוסקבה לא מתרגשת מהנזק האפשרי לתדמית שלה. "אנחנו צריכים לכאורה לחשוב על התדמית שלנו, אבל אנחנו לא נשים צעירות שהולכות לנפש", אמר לברוב לכתבים.

תומכיו של אלכסיי נבלני מחוץ לתחנת המשטרה שבה הוא מוחזק באזור מוסקבה, רוסיה, 18 בינואר 2021. רויטרס
תומכיו של נבלני מחוץ לתחנת המשטרה שבה הוא מוחזק, היום/רויטרס

תושבים במוסקבה ששוחחו עם רויטרס היו מפולגים ביחס למעצר של נבלני. חלקם הביעו סימפטיה, אבל אחרים אמרו כי היה זה טיפשי עבורו לחזור.

"הוא ככל הנראה עשה את הדבר הנכון ופעל כמו גבר אמיתי", אמר יורי אליזרוב. "אבל מנקודת מבט פוליטית הוא לא פעל נכון, כי ככל הנראה שום דבר לא הולך להשתנות כאן בשנים הקרובות".

בחודש שעבר אמר פוטין כי נבלני הוא "שום דבר", וצחק כי אילו רצו שירותי הביטחון לחסל אותו, הם היו "מסיימים את העבודה". זאת, אחרי תחקיר בינלאומי שלפיו יחידה חשאית בשירותי הביטחון הפדרליים ה-FSB עקבה אחריו במשך שנים ואחראית להרעלתו.

בהמשך, נבלני עצמו הצליח להפיל בפח את אחד הסוכנים שנחשף כמי שהיה אחראי לניסיון החיסול שלו בעיר טומסק שבסיביר. הסוכן, קונסטנטין קודריבצב, פותה להאמין שנבלני הוא אחד הממונים עליו וסיפר לו, בין היתר, כי גז העצבים נוביצ'וק פוזר בתחתוניו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully