וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 חודשים אחרי ההרעלה: נבלני נעצר ברוסיה עם שובו מגרמניה

מטוסו של מנהיג האופוזיציה הוסט ממסלולו לכיוון נמל תעופה אחר במוסקבה מעט לפני נחיתתו, והרשויות עצרו אנשים שהמתינו לו בשדה. "חיכיתם לי זמן רב?", שאל את המאבטחים לפני מעצרו. "אני לא פוחד מכלום". באירופה ובארה"ב קראו למוסקבה לשחררו מידית

בווידאו: ממנהיג האופוזיציה נבלני חוזר לרוסיה/צילום: רויטרס

מנהיג האופוזיציה הרוסי אלכסיי נבלני נעצר הערב (ראשון) על ידי המשטרה לאחר שנחת ברוסיה, מיד עם נחיתתו בנמל התעופה במוסקבה. הרשויות איימו מראש כי יעצרו את נבלני לאחר שטיסתו מגרמניה תנחת, זאת לאחר שלא התייצב כנדרש ממנו לפי עונש המאסר על תנאי שנגזר עליו.

לפני מועד הנחיתה המקורי בנמל התעופה ונוקובו, המשטרה, שנפרסה בכוחות גדולים, עצרה כמה אנשים, בהם מקורביו של נבלני ופינתה את אזור ההמתנה של תומכיו. זמן קצר לקראת הנחיתה, נסגר באופן פתאומי הנמל בטענה שהצטבר שלג על מסלולי הנחיתות והמטוס של נבלני הוסט לנמל התעופה שרמטייבו.

תומכיו של נבלני ומומחים שונים סבורים כי הסטת המטוס ממסלולו המקורי נועדה למנוע מפגן תמיכה במתנגדו החריף של הנשיא ולדימיר פוטין, על אף שבאופן רשמי הקרמלין מזלזל בו.

"אני יודע שאני צודק. אני לא פוחד מכלום", אמר נבלני לקראת הנחיתה, דקות לפני מעצרו. "האם חיכיתם לי זמן רב?", הוא שאל את המאבטחים בביקורת הגבולות. הוא נפרד מאשתו בנשיקה, ונלקח למקום מעצר לא ידוע.

מנהיג האופוזיציה הרוסי אלכסיי נבלני נחת ברוסיה, 17 בינואר 2021. רויטרס
אחרי חמישה חודשים. נבלני נוחת ברוסיה, הערב/רויטרס

נבלני בן ה-44, שנפגע מגז העצבים נוביצ'וק באוגוסט האחרון, קרא לתומכיו להגיע לנמל התעופה כדי לפגוש אותו. הוא, כמו גם עיתונאים חוקרים ומדינות מערביות, מטילים את האחריות על הרעלתו על שירוית הביטחון הרוסיים. עם זאת, הקרמלין מכחיש את מעורבותו. "יעצרו אותי? אני חף מפשע", אמר נבלני עם עלייתו למטוס.

נבלני הכריז בשבוע שעבר כי ישוב לארצו, אחרי שסיפר כי הוא החלים כמעט לחלוטין מהפגיעה שהותירה אותו בתרדמת למשך כמה שבועות, וכי הוא מתגעגע למוסקבה. לדבריו, מעולם לא היה ספק שהוא מתכנן לחזור לרוסיה. הוא קרס בטיסה פנימית בסיביר, ואושפז בבית חולים מקומי לפני שהועבר לטיפול רפואי בברלין.

מדינות האיחוד האירופי, בראשן צרפת וגרמניה, וכן ארצות הברית, קראו לשחרורו המידי וגינו את רוסיה. המדינות הבלטיות - ליטא, לטביה ואסטוניה - קראו להטלת צעדים מגבילים על רוסיה. המעצר של אלכסיי נבלני בידי הרשויות ברוסיה הוא לחלוטין בלתי מקובל. אנחנו דורשים את שחרורו המידי", אמר שר החוץ של ליטא, גבריאליוס לנדסברגיס. "האיחוד האירופי צריך לפעול בזריזות".

מנהיג האופוזיציה הרוסי אלכסיי נבלני ואשתו יוליה נבלניה, על המטוס בעת נחיתתם ברוסיה לאחר טיסה מגרמניה. 17 בינואר 2021. רויטרס
אלכסיי נבלני ואשתו יוליה נבלניה, לאחר שמטוסם נחת במוסקבה, הערב/רויטרס

שירות בתי הסוהר של רוסיה קבע כי נבלני הפר את תנאי העונש על תנאי שהוטל עליו אחרי שהורשע במעילה, בתיק שלדבריו נבע ממניעים פוליטיים. במקביל, נפתחה נגדו חקירה חדשה באשמת הונאה הקשורה להעברת כספים לכמה ארגונים, כולל לקראת המאבק בשחיתות שלו.

נבלני אומר כי פוטין עשה הכול כדי למנוע ממנו לשוב לרוסיה, דרך תפירת תיק חדש נגדו. בעוד שכלי תקשורת ברחבי העולם התאספו בנמל התעופה בברלין כדי לדווח על תחילת מסעו חזרה לרוסיה, הערוצים הרשמיים וסוכנויות הידיעות ברוסיה התעלמו מכך.

בחודש שעבר אמר פוטין כי נבלני הוא "שום דבר", וצחק כי אילו רצו שירותי הביטחון לחסל אותו, הם היו "מסיימים את העבודה". זאת, אחרי תחקיר בינלאומי שלפיו יחידה חשאית בשירותי הביטחון הפדרליים ה-FSB עקבה אחריו במשך שנים ואחראית להרעלתו.

בהמשך, נבלני עצמו הצליח להפיל בפח את אחד הסוכנים שנחשף כמי שהיה אחראי לניסיון החיסול שלו בעיר טומסק שבסיביר. הסוכן, קונסטנטין קודריבצב, פותה להאמין שנבלני הוא אחד הממונים עליו וסיפר לו, בין היתר, כי גז העצבים נוביצ'וק פוזר בתחתוניו.

לא ברור מדוע החליט נבלני לשוב דווקא עכשיו, אך שהות ממושכת שלו מחוץ לרוסיה הייתה קרוב לוודאי מביאה לדעיכה בהשפעתו. בספטמר אמורות להתקיים בחירות לפרלמנט הרוסי, הנשלט על ידי נאמניו של פוטין.

שלט שבו נכתב "פוטין מפחד מנבלני" מחוץ לנמל התעופה בברלין, גרמניה, 17 בינואר 2021. רויטרס
"פוטין מפחד מנבלני". תומכי ראש האופוזיציה בנמל התעופה בברלין/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully