וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במבצע עוקץ, נבלני הצליח לחשוף כיצד הורעל: עם גז עצבים בתחתוניו

מנהיג האופוזיציה הפיל בפח את אחד הסוכנים הרוסים שנחשפו בתחקיר בינלאומי, כשהתחזה בשיחת טלפון לבכיר רוסי. "שמנו בפנים, במפשעה", השיב הסוכן כנשאל היכן פוזר הנוביצ'וק. זו הראיה הברורה עד כה למעורבות הקרמלין בניסיון החיסול

בווידאו: פוטין מכחיש ניסיון הרעלה של נבלני/צילום: רויטרס

מנהיג האופוזיציה של רוסיה אלכסיי נבלני חשף כיצד הורעל - על ידי הכנסת גז עצבים לתחתוניו. נבלני, המחלים מהפגיעה הקשה של גז העצבים נוביצ'וק, התחזה לגורם בכיר ברוסיה ופנה לאחד מחברי הצוות החשאי שעקב אחריו ונחשף בתחקיר של CNN ואתר בלינגקט.

הסוכן, קונסטנטין קודריבצב, שוחח גם על גורמים אחרים שהיו מעורבים בהרעלה בעיר טומסק שבסיביר, וכיצד הוא נשלח כדי למחוק את העקבות.

לאחר התחקיר, ניסו ב-CNN לפנות לסוכנים שזוהו כחלק מצוות המעקב הסודי. אחד מהם, אולג טייקין, טרק בפני הרשת את הדלת. אחרים לא הגיבו.

במקביל, נבלני עצמו עשה שיחות לאותם גורמים. בתחילה הוא הזדהה בשמו, ואלו סיימו במהירות את השיחה. בשיחה האחרונה לקודריבצב, הוא וצוותו ניסו גישה אחרת - מבצע עוקץ. נבלני, המחלים במקום סודי בגרמניה, התחזה לבכיר במועצה לביטחון לאומי האחראי לבחינת מבצע ההרעלה. מספר הטלפון שלו הוסווה כמספר של מטה ה-FSB.

לאחר שהסוכן אישר את זהותו, נבלני אמר כי הוא קיבל משימה שנועדה "להבין מחברי הצוות: מה השתבש ומדוע היה כישלון מוחלט עם נבלני בטומסק?".

הפוליטיקאי האופוזיציוני הרוסי אלכסיי נבלני העלה תמונה לחשבון האינסטגרם שלו כשהוא יורד במדרגות בבית החולים, ואמר כי דרכו להחלמה היא "ברורה, אם כי ארוכה". 19 בספטמבר 2020. רויטרס, רויטרס
שרד את ניסיון ההתנקשות. נבלני בעת שיקומו בבית החולים/רויטרס, רויטרס

השיחה, שנמשכה 45 דקות, סיפקה את הראיה הישירה הראשונה למעורבות יחידת ה-FSB בהרעלת נבלני, המבקר הנוקב ביותר של פוטין בעשור האחרון.

הסוכן חשש לשוחח על הנושא בקו לא מאובטח, אך נבלני, שדיבר לעתים בצורה גסה ודחופה, לחץ עליו בטענה שגורמים בכירים דורשים דוח מידי בנושא, שיעלה לדיון "בדרגים הבכירים ביותר" במועצה לביטחון לאומי.

כשנבלני שאל לאיזה פריט לבוש הוחדר החומר הרעיל, השיב לו הסוכן בפשטות: "תחתונים". נבלני המשיך ושאל באיזה חלק - הפנימי או החיצוני, וקודריבצב השיב: "בפנים, במפשעה".

ב-FSB הגיבו בביטול לפרסום השיחה. סוכנות הידיעות הממלכתית דיווחה שבארגון טוענים כי "התיעוד של שיחת הטלפון מזויף" וכן כי מדובר ב"פרובוקציה מתוכננת" של מנהיג האופוזיציה.

"לא ציפינו שכל זה יקרה. אני בטוח שהכול השתבש"

מומחים לרעלים ששוחחו עם CNN כי אם נוביצ'וק מושתל בצורת גרגרים בבגדים, הוא ייספג דרך העור כשהקורבן יתחיל להזיע. הם העריכו כי זה אומר שהמחסלים השתמשו בצורה מוצקה של גז העצבים ולא בנוזל או בג'ל כפי שזוהה בניסיון החיסול של המרגל לשעבר סקריי סקריפל בבריטניה.

התחקיר בחן אלפי רישומי טלפונים וכן רישומי טיסות ומסמכים אחרים שהושגו על ידי בלינגקט בניסיון לאתר את צוות חיסול. התגלה כי בלילה שהנוביצ'וק הוחדר בדרך כלשהי לחדר המלון שלו, היה אות סלולרי מהטלפון של אלכסיי אלכסנדרוב, אחד מאנשי הצוות, במרחק של כמה מאות מטרים בלבד מהמלון.

קודריבצב אמר כי הוא מכיר את אלכסנדרוב ושיבח את עבודתו. לא ברור אם קודריבצב היה בטומסק בעת החדרת גז העצבים לבגדיו, אבל השיחה הוכיחה שהוא מכיר מקרוב את המבצע ושהוא היה מעורב במבצע הניקיון למחיקת העקבות אחרי שנבלני פונה לבית החולים עם קריסתו בטיסה למוסקבה.

קודריבצב אמר כי לולא נחת המטוס נחיתת חירום בעיר אומסק, וממשיך למוסקבה, נבלני לא היה שורד.
"לא ציפינו שכל זה יקרה. אני בטוח שהכול השתבש", אמר הסוכן, במה שהצביע על כך שכוונת ה-FSB הייתה להרוג את נבלני, כפי שסברו מומחים רבים לגז העצבים. הוא אמר כי ייתכן שהם שמו יותר מדי רעל.

פוטין: אילו רצינו לחסל את נבלני היינו מסיימים את העבודה 
17.12.20. רויטרס
זלזל בחשיבות של נבלני. פוטין, בשבוע שעבר/רויטרס

פוטין לא הכחיש שהיה מעקב אחרי נבלני, אך לעג לחשיבותו. הוא אמר בשבוע שעבר כי אילו הקרמלין היה רוצה לחסל אותו, הם "היו משלמים את העבודה". במוסקבה דחו את התחקיר כחלק מקמפיין של שירותי המודיעין המערביים נגדם.

דובר הקרמלין, דימיטרי פסקוב, אמר כי המעקב אחרי נבלני היה בשל "'האוזניים' הגדלות של השירותים המיוחדים הזרים". הקרמלין וקודריבצב טרם הגיבו להתפתחויות האחרונות.

נבלני אמר ל-CNN כי הוא לא מאמין שהחשיפות החדשות יובילו לחקירה מצד רוסיה. "זה נהיה ברור למדי שפוטין עומד אישית מאחורי זה", אמר. הוא הוסיף כי הוא היה המום מדבריו של קודריבצב.

"כמובן שנדהמתי ולא יכולתי להאמין לזה", אמר. "גם בגלל המזל שלי וגם בגלל הדרך שבה הוא אמר בצורה שגרתית משפטים כמו 'העבודה נעשתה היטב'. זה ברור שהוא לא מחשיב את עצמו לחלק מצוות מחסלים, אלא כעובד רגיל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully