וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיחוד האירופי הטיל סנקציות על 6 בכירים רוסים בשל הרעלת נבלני

בתגובה מהירה וקשה באופן לא צפוי הגוש העניש כמה ממקורביו של נשיא רוסיה וכן מכון מחקר. בקרמלין מכחישים קשר לניסיון החיסול של מנהיג האופוזיציה, שמשתקם בברלין מגז העצבים. גם "השף של פוטין" נענש, בשל הפרת האמברגו על לוב. הקרמלין: "נגיב בהתאם לאינטרסים שלנו"

בווידאו: מרקל קוראת לרוסיה לחקור בשקיפות את ההתקפה נגד נבלני/צילום: רויטרס

האיחוד האירופי הטיל היום (חמישי) סנקציות על שישה גורמים בכירים ברוסיה ועל מכון מחקר מדעי בעקבות הרעלתו של אלכסיי נבלני. הגורמים מקורבים לנשיא ולדימיר פוטין, והכנסתם לרשימה השחורה של האיחוד קודמה על ידי גרמניה, שם טופל מנהיג האופוזיציה, וצרפת. נבלני עדיין עובר שיקום בברלין, שאליה הוטס אחרי שהורעל לפי החשד בגז עצבים.

הסנקציות, שהוטלו במהירות ובתקיפות בלתי-צפויות, הוטלו בין היתר על ראש שירותי הביטחון (FSB), אלכסדנר בורטניקוב. סנקציות נפרדות הוטלו על איש העסקים יבגני פרוגוז'ין, המכונה "השף של פוטין", בשל הפרת אמברגו הנשק על לוב.

בשונה מהרעלתו של המרגל הרוסי לשעבר סרגיי סקריפל ב-2018 בבריטניה, כשלאיחוד האירופי לקח כמעט שנה עד שהטיל סנקציות על סוכני מודיעין רוסים, הפעם הגוש העניש גורמים בכירים שהואשמו בתכנון וסיוע לביצוע ההרעלה. כמו ב-2018, סוג גז העצבים שזוהה הוא נוביצ'וק, שפותח על ידי הסובייטים. בריטניה, שיצאה מהגוש, הודיעה שהיא תצטרף לסנקציות החדשות.

הסנקציות אוסרות על אותם גורמים להיכנס לשטחי האיחוד ומקפיאות את נכסיהם, אם יש כאלו, בשטח הגוש. הן גובשו במפגש של שרי החוץ של האיחוד מוקדם יותר השבוע.

מנהיג האופוזיציה הרוסי אלכסיי נבלני ומשפחתו בברלין, 6 באוקטובר 2020. רויטרס
מתכנן לשוב לרוסיה. נבלני עם משפחתו בברלין/רויטרס

בנוסף לראש ה-FSB, הסנקציות הוטלו גם על ראש מינהל המדיניות הנשיאותית, אנדריי יארין; סגן ראש הסגל של פוטין, סרגיי קיריינקו; נציגו של פוטין בסיביר, סרגיי מניאילו; ושני סגנים במשרד ההגנה. עיצומים הושתו גם על מכון המחקר המדעי הממשלתי לכימיה אורגנית וטכנולוגיה.

"השימוש בגז עצבים מסוג נוביצ'וק יכול להיות אפשרי רק בשל כישלון המוסד לעשות את המוטל עליו ולהשמיד את מצבורי הנשק הכימי", נכתב בהודעה הרשמית של האיחוד האירופי.

מוסקבה דוחה את הטענות ואומרת כי אין ביסוס להטלת הסנקציות עליה. הקרמלין הבטיח היום תגובה בשל הצעד "המכוון ולא ידידותי" כלפי רוסיה. דובר הקרמלין, דימיטרי פסקוב, אמר כי אין הגיון בהחלטה, שלדבריו תפגע ביחסים בין הצדדים. הוא אמר כי התגובה תהיה בהתאם לאינטרס הרוסי.

פריז וברלין אמרו כי הן לא קיבלו הסבר מספק מצד מוסקבה על הימצאות שרידי גז העצבים בגופו של נבלני, שהיה המתנגד הבולט ביותר של פוטין בעשור האחרון. הממצאים אושרו על ידי הארגון למניעת נשק כימי (OPCW) ומעבדות בגרמניה ומדינות אחרות באירופה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully