וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיג האופוזיציה ברוסיה נבלני מאושפז במצב קשה, חשד שהורעל

עודכן לאחרונה: 20.8.2020 / 22:59

דוברת של המבקר הבולט של פוטין אמרה כי הוא הוא מורדם ומונשם אחרי ששתה תה בנמל תעופה בסיביר: "מעריכים שהורעל". הוא התמוטט בטיסה, שנחתה נחיתת חירום: "צרח מכאבים". אחד הרופאים אמר כי לא בטוח שהוא הורעל. הקרמלין: "מאחלים לו החלמה מהירה". באירופה מציעים לטפל בו

בווידאו: מנהיג האופזיציה ברוסיה אלכסיי נבלני/צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

מנהיג האופוזיציה ברוסיה אלכסיי נבלני מאושפז במצב קשה בבית חולים בעיר אומסק שבסיביר - כך דיווחה היום (חמישי) סוכנות הידיעות TASS, שציטטה את מנהל בית החולים שבו הוא מטופל. דוברת מטעמו של נבלני אמרה כי הוא הוכנס לטיפול נמרץ אחרי שהראה סימנים להרעלה וכי הוא מונשם ומורדם. הרופאים נתנו הצהרות סותרות לגבי מצבו, כשמצד אחד אמרו שהוא התייצב, אך הוסיפו כי עדיין יש חשש לחייו.

קירה ירמיש, הדוברת של נבלני בן ה-44, אמרה כי הוא לא חש בטוב במהלך טיסה למוסקבה מהעיר טומסק, סיביר. "המטוס נחת נחיתת חירום באומסק. אלכסיי הורעל", צייצה. לדבריה, הוא הוא ככל הנראה הורעל בעקבות שתיית התה שלו הבוקר בנמל התעופה.

"הרופאים אמרו כי הרעל נספג מהר יותר עם משקה חם", אמרה. היא הוסיפה כי הצוות של נבלני הזעיק את המשטרה לבית החולים. "זה היה הדבר היחיד שהוא שתה הבוקר. אנחנו מעריכים שהוא הורעל עם משהו בתוך התה שלו". בסוכנות הידיעות אינטרפקס דווח כי בעלי בית הקפה בנמל התעופה, שבו לגם נבלני את התה שלו, בוחן את מצלמות האבטחה כדי לגלות מה קרה.

בתחילה סירבו בבית החולים לאפשר לאשתו של נבלני לבקר אותו, בטענה שהוא לא אישר זאת ושאין לה מסמכים המוכיחים שהיא רעייתו, אך לפי דיווחים ניתנה לה גישה אליו בהמשך.

אלכסיי נבלני שותה תה בנמל תעופה בסיביר, רוסיה, 19 באוגוסט 2020. טוויטר, אתר רשמי
הקול הבולט נגד פוטין. נבלני שותה תה בנמל התעופה/אתר רשמי, טוויטר

נבלני הוא הדובר העיקרי ברוסיה נגד הנשיא ולדימיר פוטין, ובבחירות האחרונות לנשיאות ב-2018 הוא נפסל מהתמודדות בשל הרשעתו במעילה. הוא ותומכיו טענו כי המשפט נגדו היה פוליטי. הוא נכלא פעמים רבות בשנים האחרונות לתקופות מאסר קצרות בשל ארגון הפגנות לא חוקיות נגד הקרמלין.

הקרמלין מסר כי הרופאים עושים את כל המאמצים בשביל לטפל בנבלני, ושהם מאחלים לו החלמה מהירה, כפי שהיו מאחלים לכל אזרח רוסי אחר. הדובר דמיטרי פסקוב הוסיף כי כל השערה שתעלה לגבי הרעלה תצטרך להיות מאושרת על ידי בדיקות מעבדה. כמו כן, טען כי הרשויות יהיו מוכנות לשקול בקשה להעברת הטיפול בנבלני למדינה אחרת אם תעלה אחת כזו.

גרמניה וצרפת הציעו סיוע רפואי לנבלני על אמדתן, ובאירופה חושדים כי פוטין ניסה לשלוח מסר למתנגדיו מבית לאור המחאות בבלארוס. "פוטין מפחד", אמר דיפלומט באיחוד האירופי, ששמר על עילום שם. "הוא שולח מסר לאזרחיו שלא לנסות בבית את מה שהם רואים בטלוויזיה מבלארוס".
א
מבונלס רפואי של קרן פרטית מברלין אמור להמריא הערב כדי לפנות את נבלני, אך לא ברור אם בית החולים שבו הוא מאושפז יאשר זאת. קרן הקולנוע לשלום כבר פינתה לטיפול בגרמניה מבקר אחר של פוטין ב-2018.

מנהיג האופוזיציה של רוסיה אלכסיי נבלני מוביל עצרת לציון 5 שנים להתנקשות בבוריס נמצוב, מוסקבה, פברואר 2020. רויטרס
בקרמלין ישקלו בקשה לאשפז אותו בחו"ל. נבלני/רויטרס

ירמש, הדוברת של נבלני, הזכירה תקרית אחרת בשנה שעברה, שבמהלכה סבל נבלני מתגובה אלרגית חמורה, שלפי אחד הרופאים עשויה הייתה להיות תוצאה של הרעלה מחומר כימי לא ידוע. "ברור שעשו לו אותו הדבר עכשיו", אמרה, מבלי לפרט מי היא מאמינה שהרעיל אותו.

ואולם, אנטולי קלינישנקו, רופא בבית החולים שבו מאושפז נבלני, אמר כי אחת הסברות שנבחנות היא "הרעלה טבעית", אבל הבדיקות עדיין נמשכות. מחוץ לבית החולים התאספו תומכיו של נבלני, ולמקום הגיעו שוטרים רבים.

טטיאנה שקירובה, דוברת משרד הבריאות באומסק, אמרה: "אנחנו מאשרים כי אלכסיי נבלני אושפז באומסק וכי הרופאים מגדירים את מצבו כחמור. הרופאים עושים כל מה שביכולתם כדי לייצב את מצבו. האפשרות להרעלה היא אחת מהאפשרויות שנבחנות. עדיין אי אפשר להגיד מה הסיבה".

פאבל לבדבד, נוסע שהיה על המטוס, סיפר את שראה. "אחרי שהתחילה הטיסה, הוא הלך לשירותים ולא חזר. הוא התחיל להרגיש ממש רע. הם התקשו להושיב אותו והוא צרח מכאבים". לאחר נחיתת החירום, פונה נבלני על אלונקה אל אמבולנס, כשהוא תועד מחוסר הכרה.

חברת התעופה S7, שבה טס נבלני, אמרה כי הוא החל להרגיש רע זמן קצר לאחר ההמראה וכי הקפטן החליט לנחות נחיתת חירום בנמל תעופה סמוך. בחברה אמרו כי הוא לא שתה או אכל שום דבר על המטוס.

בית חולים בעיר אומסק, רוסיה שבו מאושפז אלכסיי נבלני, 20 באוגוסט 2020. רויטרס
שוטרים בבית החולים שבו מאושפז נבלני, היום/רויטרס

נבלני, עורך דין ופעיל נגד שחיתות, היה מעורב בתחקירים שחשפו פרשות שחיתות בדרגים רשמיים. הוא נערך לבחירות אזוריות שיתקיימו בחודש הבא ברוסיה, ויחד עם בעלי בריתו ניסה לעזור למועמדים נגד הקרמלין. בית המשפט האירופי לזכויות אדם קבע כי המעצרים של נבלני בין 2012 ל-2014 היו ממניעים פוליטיים והפרו את זכויות האדם שלו. במוסקבה דחו את הפסיקה הזו.

מאז עלה פוטין לשלטון ברוסיה בשנת 2000, רבים ממתנגדיו מתו בנסיבות מסתוריות או ניצלו ממה שנראה כמה ניסיונות חיסול.

לפני שנתיים וחצי הורעל בגז עצבים המרגל לשעבר סרגיי סקריפל בבריטניה, אך הצליח להתאושש ולהישאר בחיים. בלונדון אמרו כי מוסקבה הייתה אחראית לכך והפרשה הובילה לגירוש עשרות דיפלומטים רוסים ממדינות מערביות. בקרמלין הכחישו כל מעורבות ואמרו כי ההאשמות נגדם הן חלק מ"רוסופוביה" מערבית.

שר החוץ של ליטא, לינאס לינקביצ'יוס, אמר כי הוא מודאג מהאפשרות שנבלני הורעל. "אם זה יאומת, האחראים צריכים לשאת בתוצאות", צייץ בטוויטר. ליטא היא ביתה של מנהיגת האופוזיציה הגולה מבלארוס, והיא מובילה קו תקיף נגד שלטונו של הרודן אלכסנדר לוקשנקו, שזוכה לגיבוי רוסי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully