וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היסטוריון רוסי שחשף קברים המוניים מתקופת סטלין נשלח למאסר

23.7.2020 / 20:06

יורי דמיטרייב איתר שדות קטל מהטיהורים של הרודן הסובייטי באזור הגבול עם פינלנד, ועמיתיו טוענים שהרשויות רודפות אותו ממניעים פוליטיים. הוא הורשע בתקיפה מינית של בתו המאומצת, אך עונשו הקל יחסית - 3.5 שנות מאסר לעומת 15 שדרשה התביעה - יוביל לשחרורו בקרוב

רויטרס

בית משפט ברוסיה גזר שלוש וחצי שנות מאסר על היסטוריון רוסי שחקר את פשעי תקופת סטלין אחרי שהורשע בתקיפה מינית של בתו הקטינה המאומצת. עם זאת, פעילי זכויות אדם אמרו כי נתפר נגדו תיק מתוך שיקולים פוליטיים.

יורי דמיטרייב הורשע אתמול בבית משפט בעיר פטרוזבדוסק שבמחוז קרליה, סמוך לגבול עם פינלנד, אחרי שהכחיש את המיוחס לו. התביעה ביקשה לגזור 15 שנות מאסר על דמיטרייב בן ה-64, אך כעת הוא יוכל להשתחרר כבר בנובמבר משום שהעונש כולל את תקופת מעצרו שלפני המשפט.

לאור האישומים החמורים נגדו, העונש הרך שנגזר במפתיע משקף את המחלוקת שהתעוררה סביב התיק ואת הביקורת הבינלאומית עליו.

יורי דמיטרייב, היסטוריון רוסי שחשף קברים המוניים מתקופת סטלין ונשלח למאסר. 23 ביולי 2020. אי-פי, AP
חשף פשעים של הרודן הסובייטי. ההיסטוריון יורי דמיטרייב/AP, אי-פי

ארגון זכויות האדם המוערך "זיכרון", שעבורו עבד דמיטרייב, אמר כי העונש שנגזר עליו משקף את המחסור בראיות נגדו. הארגון וארגוני זכויות אחרים אמרו כי הראיות נגדו פוברקו כנקמה על מאמציו לחשוף את פשעיו של הרודן הסובייטי יוזף סטאלין.

בסוף שנות ה-90, דמיטרייב, שלמד בעצמו אתנוגרפיה ועמד בראש הסניף של "זיכרון" בקרליה, גילה קבר המוני ביער, שהיה מלא בגולגלות עם חורים בהן. במהלך שני העשורים החולפים, הוא עבד ללא ליאות כדי לחקור ולתעד את הטיהורים הפוליטיים של סטלין באזור.

עוד בוואלה!

רוסיה: אחד מנכדיו של סטאלין נמצא מת ברחוב במוסקבה

לכתבה המלאה
יורי דמיטרייב, היסטוריון רוסי שחשף קברים המוניים מתקופת סטלין ונשלח למאסר. 23 ביולי 2020. אי-פי, AP
דמיטרייב בבית המשפט, אתמול/AP, אי-פי

באמצעות מחקרים ארכיוניים וחיפושים ביערות, הוא ניסה לאתר את האתרים שבהם נקברו אלו שהוצאו להורג, לזהות אותם ולהנציח אותם. הוא הצליח להפוך שדה הרג לא מסומן לאתר זיכרון, שבו קרובי ההרוגים חלקו להם כבוד.

תומכיו אומרים שהעבודה שלו הרגיזה את הרשויות, לכאורה גם חברי קג"ב לשעבר שהמשיכו לשרת את הסוכנויות שקמו לאחר קריסת ברית המועצות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully