וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח מודיעיני בבריטניה: רוסיה סימנה את הממלכה כיעד מרכזי

אחרי עיכובים רבים, הפרלמנט שחרר את הדוח שלפיו מוסקבה אחראית לקמפיינים של דיסאינפורמציה ופעולות סייבר נגד המדינה, תוך התערבות במשאל העם בסקוטלנד. הממשלה של ג'ונסון מואשמת בטיוח, אך היא דוחה זאת. בקרמלין מכחישים

בווידאו: דובר הקמרלין מתייחס לדוח הבריטי שקבע כי רוסיה סימנה את הממלכה כיעד/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

רוסיה רואה את בריטניה כאחת מהמטרות המרכזיות שלה במערב - כך עולה מדוח פרלמנטרי בממלכה, שפורסם היום (שלישי) אחרי עיכובים רבים. לפי הדוח שפרסמה ועדת המודיעין והביטחון, מוסקבה מתמקדת בממלכה בשל יחסיה הקרובים עם ארצות הברית ומפני שהיה נתפסת כ"מרכזית ללובי האנטי-רוסי במערב".

הדוח מציין קמפיינים של דיסאינפורמציה, פעולות סייבר ואזרחים רוסים החיים בממלכה. לפי הדוח, ההשפעה הרוסית בבריטניה היא "הנורמה החדשה" והממשלות השונות מואשמות בכך שקיבלו את האוליגרכים הרוסים ב"זרועות פתוחות". עוד נכתב בדוח, שכתיבתו הסתיימה במרץ 2019, כי מוסקבה ניסתה להתערב במשאל העם בסקוטלנד ב-2014 ועל שירותי הביון לספק הערכה על התערבותה האפשרית במשאל עם על עזיבת האיחוד האירופי ב-216.

"היו התבטאויות אמינות ממקורות פתוחים שלפיהן רוסיה ביצעה קמפיינים משפיעים ביחס למשאל העם בסקוטלנד ב-2014, נכתב.

עם זאת, רוב "החומרים הרגישים" הושחרו בדוח, שלטענת האופוזיציה, פרסומו עוכב על ידי הממשלה לקראת הבחירות האחרונות בדצמבר. בדאונינג 10 מכחישים זאת ואמרו כי אין ראיות להתערבות "מוצלחת" של רוסיה במשאל העם שבו תמך בוריס ג'ונסון, ראש הממשלה כיום וממנהיגי קמפיין העזיבה אז. הממשלה דחתה את הקריאות לחקירה.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בשיחת וידאו עם נשיא צרפת עמנואל מקרון, מוסקבה, 26 יוני 2020. רויטרס
"ההשפעה הרוסית בבריטניה היא הנורמה החדשה". פוטין/רויטרס

הדוח מתאר את רוסיה כמעצמה עוינת, שמאיימת בצורה משמעותית על בריטניה ועל המערב כולו דרך שורת חזיתות, החל מריגול וסייבר ועד התערבות בבחירות והלבנת הון שחור. בחלק הועסק בברקזיט, הדוח מצונזר בכבדות ויש לו נספח מסווג שלא פורסם. עם זאת, המחוקקים קראו לקיום חקירה מקיפה.

"בתגובה לבקשה שלנו לעדויות כתובות בתחילת החקירה, ה- MI5 ניפק לנו רק שש שורות של מלל. הוא קבע כי XXX, לפני שהפנה למאמרים אקדמיים", נכתב בגרסה המצונזרת. מחברי הדוח קראו לפרסום דוח מסכם לא מסווג של המעורבות הרוסית האפשרית במשאל העם מ-2016. הוועדה הציגה את רוסיה כמקור לכסף מושחת שהתקבל בברכה בלונדון, בירת הפיננסים העולמית.

"בריטניה קיבלה בברכה את הכסף הרוסי, ושאלות ספורות - אם בכלל - נשאלו לגבי המקור של ההון הגדול הזה", נכתב. "בריטניה נתפסה כיעד מועדף במיוחד עבור האוליגרכים הרוסים והכסף שלהם. היא הציעה מנגנונים אידיאליים למחזור של כסף לא חוקי דרך מה שכונה 'מכבסת' לונדון".

כצפוי, רוסיה מכחישה. הקרמלין אמר כי רוסיה "מעולם לא התערבה בהליך בחירות של מדינה אחרת", על אף שמדינות רבות במערב - בראשן ארצות הברית - מאשימות אותה בכך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully