וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפים מחו במזרח רוסיה נגד מעצר מושל הנאשם ברצח: "פוטין גנב"

בהפגנה שתוארה כגדולה ביותר בעיר חברובסק אי-פעם, זעמו התושבים על מעצרו של סרגיי פורגל, חבר מפלגת הימין הקיצני שגבר על מועמד מפלגת השלטון בבחירות ב-2018. הוא מואשם ברצח של אנשי עסקים, אך תומכיו טוענים לרדיפה מצד הנשיא. "נתנו לו את החוקה, והם שמים אזיקים"

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

אלפי בני אדם הפגינו היום (שבת) בעיר חברובסק שבמזרח הרחוק של רוסיה בעקבות מעצר המושל, המוחזק במעצר באשמת סדרת מעשי רצח לפני 15 שנה. סרגיי פורגל, חבר המפלגה הליברלית-דמוקרטית הימנית קיצונית (LDPR), זוכה לפופולריות מאז ניצחונו ב-2018, אחרי שגבר על מועמד מפלגת השלטון שנתמך על ידי הנשיא ולדימיר פוטין. פורגל נעצר ביום חמישי ונלקח למוסקבה, ואם יורשע בעבירות שבהן הוא מואשם, הוא עשוי להישלח למאסר עולם. הוא מכחיש את האישומים נגדו.

לפי תיעוד מהמקום, שעלה לאתר החדשות DVHAB, המפגינים צעקו "פורגל הוא הבחירה שלנו", "חירות" והם צעדו לעבר מבנה הממשל המחוזי עם כרזות שבהן נכתב "אני/אנחנו סרגיי פורגל". בסרטון אחר שעלה לאתר, הטוען שהייתה זו ההפגנה הגדולה ביותר בתולדות המחוז, אמרה מפגינה אחרת: "צאי מכאן, מוסקבה". בסרטונים אחרים נשמעו המפגינים צועקים גם "פוטין גנב" ו"פוטין, תתפטר".

סרגיי פורגל, מושל המואשם בהזמנת מעשי רצח ברוסיה. 11 ביולי 2020. רויטרס, רויטרס
"צאי מכאן, מוסקבה". ההפגנה בחברובסק, היום/רויטרס, רויטרס

על פי הערכות התקשורת המקומית והאופוזיציה, מספר המפגינים בחברובסק, המונה כ-600 אלף תושבים, היה בין 5,000 ל-40 אלף. בכמה ערים אחרות במחוז נערכו הפגנות דומות, ולא דווח על התערבות של המשטרה או על מעצרים של מפגינים באף אחת מהן, כולל לא בזו המרכזית.

הסניף המחוזי של מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני תיאר את ההפגנה, שנמשכה קרוב לארבע שעות, בתור "שיא של ממש במחוז שלנו ומפגן אחדות חברתי יוצא דופן".

בנוסף לכך, עשרות אלפים חתמו על עצומה הקוראת לשחרורו של פורגל, ותומכיו פרסמו תמונות ברשתות החברתיות עם מסרי תמיכה בו על רקע צבעי דגל מחוז חברובסק.

סרגיי פורגל, מושל המואשם בהזמנת מעשי רצח ברוסיה. 11 ביולי 2020. רויטרס, רויטרס
מואשם בסדרת מקרי רצח. המושל פורגל/רויטרס, רויטרס

פורגל נעצר על ידי סוכנים רעולי פנים במדים, שהוציאו אותו ממכוניתו והכניסו אותו לוואן. מיוחסים לו מעשי הרצח של כמה אנשי עסקים בין 2004 ל-2005, וכן ניסיון רצח. על פי הרשויות, ארבעה חברי ארגון פשיעה כבר נעצרו ואלו שהיו מעורבים במעשי הרצח סיפקו מידע נגד המושל.

אתמול קבע בית משפט בדיון סגור כי הוא יישאר במעצר עד 9 בספטמבר, אך עורך דינו אמר כי הם יערערו על ההחלטה. התובע בתיק אמר כי לא הייתה גישה לתקשורת ולציבור על מנת לשמור על ביטחונם של פורגל ויתר הנאשמים, שלדבריו כמה מהם ספגו איומים.

"לא קיבלתי שום איומים", אמר פורגל, שצוטט על ידי העיתון RBC. "אני לא מכיר שום איום עליי מאנשים אחרים. לגבי יתר המעורבים, אני לא יודע שום דבר על כך".

עשרות אלפים הפגינו נגד מעצרו של סרגיי פורגל, מושל המואשם בהזמנת מעשי רצח ברוסיה. 11 ביולי 2020. רויטרס, רויטרס
"מפגן אחדות חברתי יוצא דופן". ההפגנה בחברובסק, היום/רויטרס, רויטרס

מעצרו של פורגל, חבר פרלמנט לשעבר, מגביר את החששות מפני גל מעצרים של מתנגדי הקרמלין אחרי שבשבוע שעבר נכנסו לתוקף השינויים בחוקה שמפנים את הדרך לפוטין להישאר בשלטון עד 2036, אם יחליט להתמודד בבחירות לאחר תום כהונתו ב-2024. סגן יו"ר הפרלמנט המחוזי של חברובסק וחבר המפלגה סרגיי ז'יובר, שצוטט אתמול על ידי סוכנות הידיעות טאס, אמר כי הרשויות ערכו חיפושים אצל חמישה חברי מפלגה אחרים.

מפלגת הימין הקיצוני נחשבת אוהדת של פוטין, אך הניצחון של פורגל ב-2018 נתפס כמכה לאחיזת מפלגת השלטון "רוסיה מאוחדת" במחוזות המרוחקים.

עבאס גליאמוב, מומחה פוליטי, אמר לרויטרס כי המעצר הוא תמרור אזהרה לגורמים באופוזיציה המתכננים להתמודד נגד מפלגת השלטון בבחירות המחוזיות בספטמבר.

ולדימיר ז'ירינובסקי, מנהיג ה-LDPR, איים כי מפלגתו ובעלי בריתה בפרלמנט יפרשו במחאה על מעצר המושל. "נתנו לכם את החוקה, ואתם שמים עלינו אזיקים", זעם, בהתייחסו לתמיכה בשינויים בחוקה שעברו במשאל עם בתחילת החודש. האופוזיציה ומשקיפים זרים אמרו כי היו אי-סדרים רבים בהצבעה, אך בקרמלין הכחישו זאת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully