וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין הבטיח שלא יהיה ברווז צולע, ועכשיו הוא יכול לחפש יורש בשקט

4.7.2020 / 16:04

נשיא רוסיה זכה כצפוי במשאל העם, אך הוא טרם חשף אם בכוונתו להישאר בשלטון עד 2036 או להכשיר את הקרקע למחליפו. מתנגדיו סבורים כי ההצבעה הייתה מזויפת לחלוטין ובטוחים שלא יעזוב את הקרמלין. וגם: המחוז היחיד שהעז להצביע נגד השינויים בחוקה

צילום: רויטרס

אחרי ש-78% מהמצביעים במשאל העם ברוסיה תמכו בשינויים בחוקה שיאפשרו לנשיא ולדימיר פוטין להישאר בשלטון עד 2036, האזרחים תוהים אם הוא אכן מתכוון להמשיך בתפקיד למשך 16 שנים נוספות.

השינויים, שייכנסו לתוקף בשבת, יאפשרו לפוטין, שכהונתו הנוכחית והרביעית מסתיימת ב-2024, להתמודד על שתי קדנציות נוספות ברציפות, בנות שש שנים כל אחת. משמעות הדבר היא שהנשיא בן ה-67, שמנהיג את רוסיה בשני העשורים האחרונים בתור נשיא או ראש ממשלה, יוכל להחזיק בשלטון עד שיהיה בן 83.

פוטין הודה למצביעים על תמיכתם ואמונם. "אנחנו צריכים יציבות וזמן לחזק את המדינה", אמר. נשיא רוסיה הוסיף אתמול כי ההצבעה מעידה על האחדות בחברה הרוסית.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מצביע בקלפי במשאל עם במוסקבה, 1 ביולי 2020. רויטרס
"צריכים יציבות וזמן". פוטין מצביע בקלפי במוסקבה/רויטרס

גולוס, ארגון לא ממשלתי שעוקב אחרי הבחירות, תיעד שורת אי-סדרים במהלך ההצבעה, כולל הכנסת קולות למעטפות ומקרים רבים שבהם מעסיקים הכריחו את העובדים להצביע. הקרמלין הרעיף מתנות, כולל דירות חדשות, על מי שיצא לקלפיות, ומתנגדי הקרמלין אמרו שהיו אלו בחירות מזויפות.

עם זאת, דוברו של פוטין אמר כי התוצאה מראה עד כמה אזרחי רוסיה סומכים על פוטין בניהול המדינה. "זה ללא ספק ניצחון. מה שקרה בפועל הוא ניצחון בפועל של משאל עם על האמון בפוטין", אמר דימיטרי פסקוב.

פוטין הוא כבר עתה המנהיג הוותיק ביותר בהיסטוריה המודרנית של רוסיה מאז מנהיג ברית המועצות יוסיף סטלין. הוא אמר כי הוא טרם הכריע על עתידו הפוליטי, אבל הוא רוצה למנוע מבכירי הממשל להיות מוסחים בשאלת יורשו האפשרי.

הציבור חלוק לגבי כוונותיו של הנשיא. חלק מהתושבים בטוחים שהוא יישאר בשלטון כל עוד הוא יכול, ואילו אחרים מעריכים שהוא יפרוש ב-2024, אולם הוא סבורים שהוא רצה לשמור על האופציות שלו פתוחות כדי שלא יהפוך לברווז צולע.

חברי ועדת בחירות מקומית במשאל העם ברוסיה מרוקנים קלפי, מוסקבה, 1 ביולי 2020. רויטרס
78% הצביעו בעד. ריקון קלפי במוסקבה/רויטרס

יבגני סומוב, חבר בארגון לאומני ברפובליקה אודמורטיה שבמרכז רוסיה, אמר כי פוטין לא יישאר בהכרח בשלטון עד 2036. הוא תיאר את ההצבעה כ"רשת בטיחות" למקרה שאף אחד לא יוכל להחליף אותו. "קשה מאוד להנהיג מדינה כזו ונראה שאין עוד יורש ראוי, או שהוא עוד לא מוכן", אמר.

אחרים אמרו כי אין להם ספקות לגבי השאלה שפוטין יישאר בקרמלין למשך שנים רבות. "זה ברור לכולם שהוא ירוץ שוב עד 2036. זאת הייתה הונאה כמו תמיד", אמר ויצ'סלב, פנסיונר בן 61 מהעיר בלגורוד.

אנדריי קולסניקוב, מומחה ממכון המחקר מרכז קרנגי במוסקבה, אמר כי פוטין לא הצליח למצוא יורש משום שהוא סומך רק על עצמו. "הדמוקרטיה רחוקה מאוד, אחרי שתי הכהונות הבאות", אמר לרויטרס.

שיעורי התמיכה בפוטין, לפי סקר של מרכז "לבדה", היו 60% בחודש שעבר. אלו מספרים גבוהים, אך הם עדיין גבוהים אך במעט משפל של שני עשורים שאליו הגיע הנשיא באפריל בזמן התפרצות נגיף הקורונה והמשבר הכלכלי הנלווה אליו.

באופוזיציה אמרו כי ההצבעה הייתה לא לגיטימית וכי מטרתה להפוך את פוטין לנשיא לכל החיים. במסגרת השינויים הנוספים בחוקה, נשיאי עבר יהיו חסינים מהעמדה לדין, התייחסות מעוגנת בחוקה לאלוהים והגדרה של נישואים בתור איחוד בין גבר לאישה, כחלק מהניסיון של פוטין להרחיק את רוסיה מערכי הליברליזם המערבי ולקשור את עצמו עם הכנסייה האורתודוכסית של רוסיה.

תוצאות ראשוניות של משאל העם ברוסיה במטה הבחירות המרכזי, מוסקבה, 1 ביולי 2020. רויטרס
"חושבת שהכל זיוף". התוצאות הראשוניות במטה הבחירות המרכזי/רויטרס

קסניה, תושבת מוסקבה, הייתה אחת מכמה אנשים שאמרו לרויטרס כי היא לא מאמינה לתוצאות הרשמיות. "אני חושבת שאף אחד מהחברים שלי לא הצביע. אני חושבת שהכול זיוף. אף אחד לא הצביע".

אחרים השמיעו שביעות רצון. "הגישה שלי להצבעה היא חיובית מאוד", אמר יבגני, תושב מוסקבה שסיפר כי הצביע בעד השינויים בחוקה.

איך שמחוז אחד מעז

מתוך 85 המחוזות של רוסיה, רק אחד - הניינץ, הצביע נגד השינויים בחוקה בשל הזעם על התכנית לאחד אותו עם מחוז אחר. 55% מ-37,490 הקולות הצביעו נגד הרפורמות במחוז האוטונומי המרוחק 1,600 ק"מ צפונית-מזרחית למוסקבה. התושבים מתנגדים למיזוגם עם מחוז ארכנגלסק השכן, משום שהם חוששים שזה יגזול מהם פרנסה וישים קץ לתמיכה הכספית המיוחדת שהם נהנים ממנה.

שני מושלי המחוזות חתמו במאי על מזכר המפרט את התכנית, אך מאז בוטל משאל עם שהיה אמור להתקיים בספטמבר. למרות זאת, התושבים עדיין מודאגים.

"אנשים הצביעו כסימן מחאה. הם רוצים להשתמש בזה כדי להשיג את תשומת הלב של הרשויות במוסקבה והלגיד להם שאנחנו חיים כאן, שיש לנו דעה", אמרה טטיאנה אנטיפינה, אשת עסקים מקומית, בשיחת טלפון. היא נסעה השבוע לקרמלין כדי להעביר עצומה על 15 אלף חתימות המתנגדות לתכנית המיזוג.

(עדכון ראשון: 13:26)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully