מצעד יום הניצחון, מוסקבה, רוסיה, 24 ביוני 2020. רויטרס
מצעד יום הניצחון, מוסקבה, רוסיה, 24 ביוני 2020/רויטרס

פוטין במצעד הניצחון בכיכר האדומה: "עלינו לשמור על האמת"

24.6.2020 / 10:56

ערב משאל העם שיאפשר לו לשלוט עד 2036, נשיא רוסיה נאם במצעד לציון יום שנה ה-75 לניצחון על הנאצים. יותר מ-14 אלף חיילים, 200 כלי רכב צבאיים ו-75 מטוסים השתתפו, שאליו הגיעו נציגים מ-13 מדינות

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין סקר היום (רביעי) את המצעד הצבאי בכיכר האדומה לציון יום הניצחון, שנדחה בכמעט חודשיים בעקבות מגיפת הקורונה. המצעד מתקיים ערב משאל העם שיאפשר לו להישאר בשלטון עד 2036, במיצג פטריוטי שמבקריו טוענים שנועד לשפר את אחוזי התמיכה בו, הנמוכים מהרגיל.

המצעד המציין את יום השנה ה-75 לניצחון ברית המועצות על גרמניה הנאצית היה אמור להיערך ב-9 במאי, אך נדחה בשל התפרצות הנגיף. עם זאת, מתנגדי הקרמלין טוענים כי גם עתה אין זה אחראי לקיים את האירוע, אך בממשלה דוחים זאת. הקרמלין אמר כי מספר הנדבקים היומי, אף שעדיין מונה כמה אלפים, נמצא בדעיכה, במיוחד בבירה מוסקבה, מוקד ההתפרצות המקורי, וכי כל אמצעי הזהירות הנדרשים ננקטו.

"אי אפשר לדמיין מה היה קורה לעולם לולא הצבא האדום היה ניצב להגנתו", אמר פוטין בנאום. כ-27 מיליון איש נהרגו בתקופת המלחמה, חיילים ואזרחים. "היו אלו אנשינו שהצליחו להתגבר על הרשע הנורא והמוחלט. זאת האמת הברורה, הכנה והמרכזית של המלחמה. עלינו לשמור ולהגן עליה, להעביר אותה לילדינו, לנכדינו ולנינים שלנו".

מצעד יום הניצחון, מוסקבה, רוסיה, 24 ביוני 2020. רויטרס
המצעד היה אמור להיערך ב-9 במאי. חיילים בכיכר האדומה, היום/רויטרס

דבריו של פוטין נאמרו ברקע מאבק על הזיכרון ההיסטורי בין רוסיה לבין מדינות אחרות, שלטענת פוטין ובכירים רוסים אחרים "מנסות לשכתב את ההיסטוריה" דרך המעטת חשיבותה של ברית המועצות במלחמת העולם השנייה.

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

יותר מ-14 אלף חיילים, 200 כלי רכב צבאיים ו-75 מטוסים השתתפו במצעד, שאליו הגיעו נציגים מ-13 מדינות. בין החיילים שצעדו היו כמה מיחידות צבאיות של רפובליקות סובייטיות לשעבר, וכן ממונגוליה ומסרביה. במצעד הוצגו בין היתר הטיל הבין-יבשתי העצום "טופול" יחד עם טנקים סובייטיים ממלחמת העולם השנייה.

יום הניצחון, הנחגג ב-9 במאי, הוא החג החילוני החשוב ביותר בלוח השנה הרוסי, אך התאריך הנוכחי מציין את יום השנה ה-75 למצעד הצבאי שנערך בכיכר האדומה לאחר חזרת הכוחות שגברו על הנאצים.

צופים רבים חבשו מסיכות, אולם החיילים הרוסים שצעדו היו ללא כיסוי על פניהם, כמו גם פוטין ונציגים אחרים. בין הנכבדים היו וטרנים ממלחמת העולם השנייה, שמדיהם היו עמוסי מדליות. דובר הקרמלין, דימיטרי פסקוב, אמר כי הם היו בבידוד לפני האירוע.

עוד בוואלה!

מספר המתים מקורונה ברוסיה נמוך בצורה חריגה. מעטים מאמינים לכך

לכתבה המלאה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במצעד הניצחון בכיכר האדומה, 24 ביוני 2020. רויטרס
"היו אלו אנשינו שהצליחו להתגבר על הרשע הנורא והמוחלט". פוטין בנאום בכיכר האדומה/רויטרס

משאל העם, שיחל מחר ויימשך עד 1 ביולי, יהיה על שינויים בחוקה, כולל תיקון שיאפשר לפוטין להתמודד לשתי כהונות נוספות בנות שש שנים כל אחת. כיום, החוקה מגבילה אותו מהתמודדות מחודשת בתום כהונתו הנוכחית ב-2024. מומחים ממכון הסקרים הממשלתי VTsIOM חוזים כי בין 67% ל-71% יתמכו בשינויים, אך באופוזיציה טוענים כי ההצבעה אינה חופשית וכי הם חוששים מזיופים.

מצעד יום הניצחון, מוסקבה, רוסיה, 24 ביוני 2020. רויטרס
ללא מסיכות. המצעד בכיכר האדומה, היום/רויטרס

לפי מכון הסקרים העצמאי "לבדה", שלטענת הקרמלין אינו אמין, שיעור התמיכה בפוטין הוא 59% - נתון גבוה עבור מנהיגים ברוב מדינות העולם, אך עבור נשיא רוסיה, הוא הנמוך ביותר מאז עלה לשלטון ב-1999. הסקרים הראו כי נכונותם של האזרחים להפגין גברה לאחר שמחירי הנפט הנמוכים והסגר הממושך פגעו בכלכלה, האבטלה מתרחבת והתכנית של הקרמלין לעצור את צניחת המשכורות מהשנים האחרונות אינה ממריאה.

מצעד יום הניצחון, מוסקבה, רוסיה, 24 ביוני 2020. רויטרס
המצעד בכיכר האדומה, היום/רויטרס
מצעד יום הניצחון, מוסקבה, רוסיה, 24 ביוני 2020. רויטרס
המצעד בכיכר האדומה, היום/רויטרס

סרגיי אלכסשנקו, כלכלן ומבקר של פוטין, אמר לתחנת רדיו במוסקבה כי המנהיג הרוסי נחוש לקיים את המצעד למרות המגיפה. "ולדימיר פוטין מאמין כי היא המצעד יאשר מחדש את גדולתו, את גדולתה של המדינה ואת גדולת הזיכרון ההיסטורי שלנו", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully