וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ המתיק את העונש של יועצו שקשור בהתערבות הרוסית בבחירות

רוג'ר סטון היה אמור להתחיל לרצות את מאסרו ביום שלישי הקרוב, לאחר שהורשע כי שיקר לקונגרס והפריע לחקירה בנושא. אך הנשיא, שסטון נחשב מקורב אליו, החליט לקצר את עונשו כך שהוא למעשה בוטל. הבית הלבן: "הוא קורבן של מתיחה רוסית בסיוע השמאל והתקשורת"

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ המתיק היום (שבת) את עונשו של יועצו הפוליטי ואיש סודו רוג'ר סטון, כמה ימים לפני מועד התייצבותו בכלא לריצוי המאסר שנגזר עליו. סטון נידון בפברואר לעונש מאסר של שלוש שנים וארבעה חודשים בגין מתן עדות שקר בקונגרס, והכשלת החקירה שנועדה לברר אם קמפיין טראמפ נעזר ברוסיה כדי לזכות בבחירות 2016.

הוא היה אמור להתייצב בכלא לריצוי עונשו עד יום שלישי. דוברת הבית הלבן קיילי מקנני כינתה את סטון "קורבן של תרמית בסיוע השמאל ובעלות בריתו בתקשורת". מקנני אף תקפה את הקונגרס בהצהרה. "לא רק שמר סטון הואשם על ידי תובעים קנאים המבקשים תיק שלא היה צריך להתקיים, ונעצר במבצע שמעולם לא היה צריך להיות מאושר, אלא שהיו גם ספקות רציניים לגבי חבר המושבעים בתיק", אמרה.

הדמוקרטים גינו את המהלך ואמרו כי מדובר בעוד מקרה שמתווסף לשורת ההתערבויות חסרות התקדים של הנשיא במערכת המשפט של המדינה. יו"ר ועדת המודיעין בבית הנבחרים אדם שיף אמר כי "בהמתקת העונש, טראמפ מבהיר שיש שתי מערכות צדק באמריקה: אחת לחבריו, ואחת לכל אחד אחר".

רוג'ר סטון מחוץ לביתו בפורט לאודרדייל, פלורידה, לאחר שעונשו הומתק על ידי הנשיא דונלד טראמפ. 11 ביולי 2020.. רויטרס
היה גלוי בנוגע לרצונו לחמוק מעונש. סטון חוגג מחוץ לביתו, הלילה/רויטרס

דוברו של המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארצות הברית, ג'ו ביידן, תקף את טראמפ על ביטול עונש המאסר של סטון, ואמר כי "טראמפ מנצל את כוחו, תוך שהוא משליך לפח את כל הנורמות והערכים שהפכו את מדינתנו למגדלור שמאיר לשאר העולם". החבר הדמוקרטי הבכיר בוועדת המודיעין של הסנאט, מארק וורנר, הוסיף כי "ארצות הברית הוקמה על הבסיס של שלטון החוק. נראה שלנשיא שלנו אין אלא זלזול בה".

המתקת העונש לסטון לא מוחקת את רישומי העבירות בהן הורשע כפי שקורה בחנינה, אך היא מגנה עליו מפני ריצוי מאסר במקרה זה. הפעולה של טראמפ משקפת את זעמו המתמשך על חקירת מעורבות רוסיה בבחירות במדינה ב-2016.

ממשל טראמפ השתוקק לשכתב את החקירה של היועץ המיוחד רוברט מולר, כשמשרד המשפטים דחה במאי את התיק הפלילי נגד היועץ לביטחון לאומי לשעבר, מייקל פלין. מחוקקים דמוקרטים זעמו על הצעד. יו"ר ועדת המודיעין של בית המחוקקים, שיף, אמר כי הוא "פוגע בשלטון החוק ועקרונות הצדק". יו"ר ועידת המפלגה, טום פרץ, תהה אם "יש רשות שטראמפ לא יתעלל בה?".

עוד בוואלה!

למרות הלחץ של טראמפ, מקורבו רוג'ר סטון נשלח ל-3 שנות מאסר

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ במהלך הצהרה לתקשורת בבית הלבן 8 ביולי 2020. AP
המתיק את עונש מקורבו כמה ימים לפני תחילתו. טראמפ/AP

סטון אמר כי טראמפ התקשר אליו מוקדם יותר בשישי כדי להודיע לו על המתקת העונש. הוא חגג את המאורע בביתו שבפורט לודרדייל, פלורידה. הוא הוסיף כי הוא היה צריך להחליף חדרים מכיוון שהיו "יותר מדי אנשים שפותחים כאן בקבוקי שמפניה".

סטון, מצדו, היה גלוי בקשר לרצונו בחנינה או המתקה, ופנה לבקשת עזרה מהנשיא בשורת פוסטים באינסטגרם, בהם טען כי חייו עלולים להיות בסכנה אם ייכלא במהלך מגיפת הקורונה. לאחרונה, הוא ביקש מבית המשפט לדחות את מועד הכניסה לכלא בחודשים, לאחר שכבר קיבל הארכה קצרה משופט.

טראמפ התערב כמה פעמים באופן פומבי בעניינו של סטון, כולל רגע לפני גזר הדין, כשהציע בציוץ כי סטון נשפט על פי אמות מידה שונות לעומת כמה דמוקרטים בולטים. הוא טען כי ההרשעה "צריכה להיזרק לפח", וכינה את המלצת גזר הדין של משרד המשפטים "נוראית ומאוד לא הוגנת". הוא כתב כי "לא אוכל להרשות חוסר צדק זה".

(עדכון ראשון 04:29)

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully