וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכה לטראמפ: העליון קבע שעליו להעביר החזרי מס לתובע בניו יורק

9.7.2020 / 20:22

ברוב של שבעה שופטים מול שני מתנגדים בלבד, נקבע כי נשיא ארה"ב אינו חסין מפני חקירות פליליות. הוא ייאלץ להעביר רישומים פיננסיים לחוקר המתמקד בהסכמי שתיקה עם נשים. מנגד, בשלב זה הוא לא יחויב לחשוף אותם בפני הקונגרס. טראמפ זועם: "רדיפה פוליטית"

צילום: רויטרס

בית המשפט העליון של ארצות הברית הבהיר היום (חמישי) כי נשיא מכהן אינו יכול לחמוק מחקירה פלילית, וקבע כי התביעה בניו יורק יכולה לקבל את הרישומים הפיננסיים של הנשיא דונלד טראמפ, כולל החזרי מס, אך בכל מקרה זה לא צפוי לקרות לפני הבחירות בנובנבר. מנגד, בשלב זה הוא לא יחויב לחשוף אותם בפני ועדות שבשליטת הדמוקרטים בבית הנבחרים, אחרי שבית המשפט החזיר את הנושא לערכאות משפטיות נמוכות יותר.

משמעות הפסיקות, שעברו שתיהן ברוב של שבעה שופטים, בהם שני המינויים של טראמפ, מול שני מתנגדים, היא כי ניתן יהיה לאכוף את הצו שהוצא לחברת רואי החשבון הוותיקה של טראמפ, Mazars LLP, עבור שורת רישומים פיננסיים כחלק מחקירה פלילית. מנגד, שלוש ועדות בבית הנבחרים, שבשליטת הדמוקרטים, לא יוכלו לקבל אותם בשלב זה. לפחות מהבחינה הזו, מדובר בניצחון לטווח הקצר של טראמפ.

טראמפ זעם על פסיקות בית המשפט העליון, ואמר כי זו "רדיפה פוליטית". בכל המקרים, התביעה ושלוש הוועדות הדמוקרטיות ביקשו מגורם שלישי את הרישומים הפיננסיים של טראמפ, ולא מהנשיא עצמו.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ במהלך הצהרה לתקשורת בבית הלבן 8 ביולי 2020. AP
ניהל מאבק ממושך נגד חשיפת החזרי המס. טראמפ, אתמול/AP

טראמפ היה נשיא ארצות הברית הראשון מאז ריצ'רד ניקסון בשנות ה-70 שלא חשף בפומבי את החזרי המס שלו. הוא קרא לחקירות החזרי המס שלו "ציד מכשיפות" ואמר כי הניסיון של הדמוקרטים בקונגרס להשיג אותם הוא רדיפה פוליטית.

החזרי המס ומסמכים אחרים היכולים לספק פרטים נוספים על הונו של נשיא ועל פעילות חברת הנדל"ן המשפחתית, ארגון טראמפ, נותרו בגדר תעלומה, גם לקראת הבחירות על כהונתו השנייה ב-3 בנובמבר. הפסיקות של בית המשפט העליון היום מסמלות אבן דרך נוסף בנשיאות הסוערת של טראמפ.

"זהו ניצחון גדול עבור מערכת המשפט של ארצנו ועיקרון היסוד שלה שלפיו אף אחד - גם לא הנשיא - נמצא מעל החוק", אמר התובע המחוזי של מנהטן, סיירוס ואנס בתגובה לפסיקה בתיק שבו הוא עוסק.

למרות הפסיקה, המסמכים לא צפויים לעבור מידית לתביעה משום שצפויים דיונים נוספים בערכאות נמוכות יותר.

"עכשיו נמשיך בטיעוני החוקתיים והמשפטיים בבתי המשפט הנמוכים יותר", אמר ג'יי סקולואו, עורך דינו של טראמפ.

מפגין נגד הנשיא דונלד טראמפ מחוץ לבית המשפט העליון בוושינגטון עם שלט "עקבו אחרי הכסף", 9 ביולי 2020. רויטרס
"עקבו אחרי הכסף". מפגין נגד טראמפ מחוץ לבית המשפט העליון, היום/רויטרס

בפסיקותיו, כתב נשיא בית המשפט העליון ג'ון רוברטס, שמרן שהיה חלק מעמדת הרוב, כי ההרכב דוחה את הטיעונים לחסינות נשיאותית שהעלו עורכי דינו של הנשיא מחד, ואת טענות בית הנבחרים ליכולתו לחקור את הנשיא.

"הצווים של הקונגרס להשגת מידע אישי של הנשיא מעלים חששות כבדי משקל לגבי הפרדת הרשויות", כתב רוברטס. "עם זאת, שום צד לא נקט גישה הלוקחת בחשבון את החששות הללו".

הוועדות בבית הנבחרים חיפשו להשיג רישומים פיננסיים של הנשיא מחברת רואי החשבון שנחקרת על ידי לשכתו של ואנס, וכן משני בנקים - "דויטשה בנק" ו"קפיטל וואן". יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי אמרה כי הדמוקרטים לא יחדלו מחקירת טראמפ וימשיכו לנסות לאכוף את הצוווים.

"האחריות החוקתית של הקונגרס לחשוף את האמת נמשכת, במיוחד ביחס לקשרים של הנשיא עם רוסיה, שאותם הוא מסתיר", אמרה פלוסי הדמוקרטית, בהתייחסות לאותם רישומים פיננסיים שעשויים לחשוף התקשרות שכזו.

הסכמי שתיקה עם נשים

במסגרת החקירה של התובע ממנהטן, הוגשה בקשה לקבל מטראמפ החזרי מס של כמעט עשור, שיועברו לידי חבר מושבעים בניו יורק. החקירה שנפתחה ב-2018 מתמקדמת בטראמפ עצמו ובארגון שלו, והיא הואצה בעקבות חשיפה של הסכמי שתיקה שנחתמו עם שתי נשים שטענו שקיימו יחסי מין עם טראמפ - שחקנית הפורנו סטורמי דניאלס והדוגמנית לשעבר קארן מקדוגאל. טראמפ ויועציו מכחישים שהיו יחסים כאלו.

צוותו של טראמפ טען כי לקונגרס אין תכלית ספציפית בבקשות לרישומים הפיננסיים של הנשיא, ואלו יפגעו בפרטיות שלו ושל משפחתו ויסיחו את דעתו מעיסוק בתפקידו.

במקרה של החקירה בניו יורק, עורכי הדין של טראמפ טענו כי החוקה מגנה על נשיא מהליך פלילי בזמן כהונתו. הם ציטטו את מדיניות משרד המשפטים, שלפיה לא ניתן להעמיד לדין נשיא מכהן. בדיונים בערכאות נמוכות יותר, עורכי הדין של הנשיא הלכו רחוק עד כדי טענה שאפילו אם טראמפ היה יורה במישהו בשדרה החמישית בניו יורק, לא ניתן היה לחקור אותו.

שחקנית הקולנוע, סטורמי דניאלס מגיע לפרמיירה בברלין, גרמניה 11 באוקטובר 2018. AP
טראמפ מכחיש שחתם על הסכם שתיקה עמה. סטורמי דניאלס/AP

באפריל 2019 הוציאה ועדת הפיקוח בבית הנבחרים צו לחברת יעוץ המס "מזרס" בדרישה לקבל מסמכים פיננסיים של טראמפ מתקופה בת שמונה שנים, בעקבות עדותו בקונגרס של עורך דינו לשעבר של הנשיא מייקל כהן. כהן אמר שטראמפ העלה והוריד מערכי חלק מנכסיו בהצהרות פיננסיות שנתן בין 2011 ל-2013 בניסיון להפחית את המסים המוטלים עליו.

בחקירה שנייה, של ועדת השירותים הפיננסיים בבית הנבחרים, נבדק אם טראמפ היה מעורב בהלבנת הון דרך עסקאות נדל"ן בארצות הברית. בחקירה אחרת, ועדת המודיעין בוחנת אם העסקאות של טראמפ הופכות אותו לפגיע להשפעות של גורמים זרים או ממשלות זרות.

אחרי פסיקת בית המשפט העליון, שר האוצר סטיב מנוצ'ין אמר בריאיון לרשת CNBC כי "אני אומר כך, כשדברים מגיעים לקונגרס, הם נוטים לדלוף, וכשהם מגיעים לחבר מושבעים גדול, לא".

(עדכון ראשון: 17:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully