וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הלחץ של טראמפ, מקורבו רוג'ר סטון נשלח ל-3 שנות מאסר

20.2.2020 / 19:45

בית משפט פדרלי קבע כי מעשיו של יועצו הוותיק של נשיא ארה"ב, שהורשע במסגרת פרשת המעורבות הרוסית, מהווים "איום על הדמוקרטיה"

צילום: רויטרס

בית משפט פדרלי בארצות הברית גזר היום (חמישי) יותר משלוש שנות מאסר על רוג'ר סטון, אחד מיועציו הוותקים של הנשיא דונלד טראמפ. זאת אחרי שהורשע בעבירות הקשורות לחקירת המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות ב-2016, כולל מתן עדות שקר לקונגרס. הפרשה עוררה את זעמו של טראמפ, שלא שולל את האפשרות שיעניק לו חנינה, כפי שנתן בימים האחרונים ולאורך כהונתו לשורת תומכיו ודמויות בעלות פרופיל ציבורי גבוה.

השופטת איימי ברמן ג'קסון סירבה לבקשת ההגנה שלא לשלוח למאסר את הפעיל הרפובליקני הוותיק, ואמרה במהלך הדיון הממושך כי מעשיו התוקפניים ושקריו הם "איום על הדמוקרטיה שלנו".

"הוא לא עמד לדין, כפי שהיו מי שהתלוננו, על כך שהגן על הנשיא. הוא עמד לדין על כך שטייח עבור הנשיא", אמרה בתקיפות השופטת. "לא היה שום דבר לא הוגן, צבוע או מחפיר בחקירה או בתביעה", הוסיפה ג'קסון, שהשתמשה במילותיו של טראמפ לתיאור החקירה.

השופטת אמרה כי הוא "ידע בדיוק מה הוא עושה" כשפרסם בשנה שעברה ברשתות החברתיות תמונה עם כוונת של רובה מעל ראשה. "הנאשם היה מעורב בהתנהגות מאיימת ומפחידה ביחס לבית המשפט", אמרה. "זה בלתי נסבל למערכת הצדק".

רוג'ר סטון, יועץ נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, מגיע לבית המשפט בוושינגטון, 20 בפברואר 2020. רויטרס
שיקר לקונגרס. סטון בדרך לבית המשפט, היום/רויטרס

בהמלצה המקורית לעונש שהגישו התובעים בתיק הם קראו לגזור על סטון שבע עד תשע שנות מאסר, אך בצעד חריג שינה זאת משרד המשפטים, בעקבות תלונות פומביות של טראמפ. השופטת אמרה כי הדרישה המקורית של התובעים בתיק - שהתפטרו בשל התערבות משרד המשפטים - הייתה מקיפה ומעמיקה, אך הוסיפה כי עונש שכזה הוא "לא הכרחי" במקרה זה.

סטון, שהגיש בקשה למשפט חוזר, סירב לדבר בעת הדיון בעונשו. עורך דינו, סת' גינסברג, אמר כי למרשו, שתיאר את עצמו בעבר כ"רמאי מלוכלך", היו הבטים רוחניים אחרים והיה חסר עבר פלילי. "סטון, למעשה, הוא לא רק האדם הציבורי הזה, אלא בן אדם", אמר עורך הדין, שתיאר את סטון בתור מורה רוחני, חובב בעלי חיים ואיש משפחה מסור.

עוד בוואלה!

דיווח: טראמפ הציע חנינה למייסד ויקיליקס אם יכחיש התערבות רוסית

לכתבה המלאה

טראמפ: "זה הוגן?"

השופטת גם אמרה כי היא לא תקל בהנחיות הענישה על עבירות של הדחת עד ושיבוש חקירה, שהיו בין שבע העבירות שבהן הורשע סטון, בן 67, בנובמבר. היא ציינה כי סטון לא הואשם או הורשע בעבירות של קשירת קשר עם רוסיה, אולם הדגישה כי מאמציו להכשיל את חקירת הקונגרס בפרשה "היו מכוונים, מתוכננים - ולא מקרה אחד מבודד". לדבריה, החוקרים לא היו חלק "מקנוניה חשאית נגד טראמפ, אלא חברי קונגרס משתי המפלגות בתקופה שבה הוועדה נשלטה על ידי הרפובליקנים ממפלגתו של הנשיא".

סטון, שהחל את דרכו כפעיל רפובליקני בתקופת פרשת ווטרגייט בשנות ה-70 והמשיך עד הקמפיין של טראמפ לפני ארבע שנים, הגיע לבית המשפט לבוש בחליפה, לצד אשתו, בני משפחה, חברים ועורכי דין. הוא חלף על פני בובת עכברוש מתנפחת שהייתה לבושה כמו טראמפ ועל פני שלט שקרא לחנינתו. אחד מעוברי האורח צעק לעברו "בוגד". סטון, שעל גבו קעקוע ענק של הנשיא לשעבר ריצ'רד ניקסון, היה אחד מכמה מקורבי טראמפ שהואשמו במסגרת חקירתו של התובע המיוחד רוברט מולר.

בזמן השימוע, כתב טראמפ בטוויטר שמשרד המשפטים היה צריך להעמיד לדין את ראש ה-FBI לשעבר ג'יימס קומי ואת סגנו לשעבר אנדרו מקייב, על "שקריהם". השניים נחקרו על ידי משרד המשפטים, שבחר שלא להעמידם לדין. "זה הוגן?", כתב הנשיא.

"היכון למות, מלשן"

סטון שיקר לקונגרס בעת שנשאל על מגעיו עם אתר ההדלפות "ויקיליקס", ששחרר את המיילים הפנימיים של המפלגה הדמוקרטית שפגעו במועמדת דאז הילרי קלינטון. גורמי המודיעין האמריקניים קבעו שהמיילים נגנבו על ידי האקרים רוסים.

העד שאותו ניסה להדיח סטון היה שדרן הרדיו רנדי קרדיקו, שזומן להעיד בפני הקונגרס ושוחח עם ה-FBI על המעורבות הרוסית בבחירות. בין היתר, כתב לו סטון "היכון למות" ו-"מלשן".

השופטת מתחה ביקורת גם על התובע החדש שמינה משרד המשפטים לתיק, בעקבות פרישתם של התובעים המקוריים. לדבריה, התובע ג'ון קראב מכיר את פרטי הפרשה "פחות מכמעט כל אחד אחר באולם". התובע סירב לומר אם הוא זה שכתב את ההמלצה החדשה של משרד המשפטים, שלפי הדמוקרטים הייתה מהלך פוליטי של טראמפ ושל התובע הכללי וויליאם בר, וכן סכנה לשלטון החוק.

על אף שבר התערב בתיק כדי לצמצם את ההמלצה המקורית לעונש, הוא אמר כי ציוציו של טראמפ בתיק הופכים את עבודתו ל"בלתי אפשרית". לפי הדיווחים, הוא שוקל להתפטר מתפקידו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully