וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התובע הכללי נגד טראמפ: הציוצים הופכים את העבודה לבלתי אפשרית

14.2.2020 / 5:14

בר, המקורב לנשיא, ביקר אותו על התבטאויותיו ביחס להליך הפלילי נגד יועצו רוג'ר סטון, שנראו כמו התערבות בתיק. "הוא מעולם לא ביקש ממני דבר באף תיק פלילי", הדגיש התובע הכללי

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

התובע הכללי של ארצות הברית, וויליאם בר, אמר אתמול (חמישי) כי ציוציו של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, על תובעי משרד המשפטים ועל התיקים השונים "הופכים את העבודה לבלתי אפשרית". את הדברים אמר בר בראיון לרשת ABC, ימים אחדים לאחר החלטת משרד המשפטים לדחות את עמדת התובעים מטעמו, שהמליצו להטיל על מקורבו של טראמפ, רוג'ר סטון, בין שבע לתשע שנות מאסר - ולבקש מאסר קצר יותר בצעד יוצא דופן.

סטון הורשע בנובמבר בהפרעה לעד ושיבוש החקירה בקונגרס בנוגע לשאלת שיתוף הפעולה של הקמפיין של טראמפ עם רוסיה, במטרה להטות את הבחירות בשנת 2016. הוא צפוי לקבל את גזר דינו בשבוע הבא.

בר עצמו היה תחת אש בשל ההחלטה, וההערה שלו שימשה כנימוק הגנה על יושרתו. בר הוא נאמן של טראמפ, החולק איתו עמדות ביחס לאופי פעילות הרשות המבצעת. ההערות העלו את הסברה כי בר היה מודע לכך ששינוי העמדות פגע במוניטין ההיסטורי של משרד המשפטים, הידוע בעצמאותו מהדרג הפוליטי. עם זאת, הוא לא הכיר בכך ששגיאה כלשהי נעשתה במהלך התהליך. בר אמר כי ציוציו של הנשיא האמריקני יצרו בעיות תפיסה שגרמו לפקפוק בעצמאות המשרד, אך הכחיש שהייתה הוראה כלשהי מטעמו של טראמפ, והסביר כי הציוצים לא היוו שיקול בהחלטה.

היועץ לביטחון לאומי, רוברט אובריאן, אמר אתמול לכתבים בבית הלבן כי ציוציו של טראמפ הם דרכו לעקוף את כלי התקשורת המרכזיים ולדבר בישירות לעם האמריקני. "זאת פשוט דרך אחרת של תקשורת עם האזרחים האמריקנים ולנשיא יש כל זכות לעשות זאת", אמר. "יש לו את זכויות התיקון הראשון לחוקה, אפילו שהוא הנשיא. ויש לו את הזכות להביע את דעותיו על הנושאים הגדולים של היום ואני חושב שהם הולך להמשיך בכך".

וויליאם באר, במהלך השבעתו בסנאט לתפקיד התובע הכללי של ארה"ב בגבעת הקפיטול, וושינגטון 15 בינואר 2019. רויטרס
"הנשיא מעולם לא ביקש ממני לעשות משהו בתיק פלילי". בר/רויטרס

בר הצטרף לסגל של יועצים בכירים שביקרו פומבית את טראמפ, עם הבדל משמעותי: הוא עדיין נושא במשרתו. היועץ לביטחון לאומי לשעבר, ג'ון בולטון, צפוי לפרסם בחודש הבא ספר המתאר את הקדנציה שלו בבית הלבן, שיכלול ביקורת על פעולותיו של הנשיא האמריקני, כמו החלטותיו לעצור סיוע צבאי בעוד שביקש טובה פוליטית מאוקראינה. ראש הסגל לשעבר, ג'ון קלי, אשר שמר על פרופיל נמוך למדי מאז שעזב את הבית הלבן, מדבר באופן גלוי יותר על דעותיו הלא מחמיאות על טראמפ.

עוד בוואלה!

תובעים בתיק נגד מקורב לטראמפ פרשו בשל בקשת משרד המשפטים לעונש מופחת

לכתבה המלאה

מוקדם יותר השבוע, טראמפ שיבח את בר בטוויטר על החלטתו, וכתב "ברכותיי לתובע הכללי ביל בר על כך שתפס פיקוד על תיק שיצא משליטה לחלוטין ואולי כלל לא היה צריך להיפתח". המשרד התעקש שההחלטה בנושא התקבלה ביום שני בלילה - לפני שטראמפ תקף בטוויטר את ההמלצה המוקדמת כ"איומה מאוד ובלתי צודקת" - וכי התובעים לא שוחחו על כך עם הבית הלבן. התפנית הביאה ארבעה תובעים לעזוב את התיק, ואחד מהם גם עזב את משרד המשפטים לגמרי.

"אני מאוד שמח לומר זאת. למעשה, הנשיא מעולם לא ביקש ממני לעשות משהו בתיק פלילי", אמר בר בראיון. "על כל פנים, לפרסם הצהרות בפומבי וציוצים על המשרד, על אנשי המשרד שלנו, הגברים והנשים שלנו, על תיקים הנבחנים על ידי המשרד ועל שופטים לפני משפטים - אלו הופכים עבורי לבלתי אפשרי לבצע את העבודה שלי ולהבטיח לבתי המשפט ולתובעים במשרד שאנחנו עושים את עבודתנו בהגינות".

הדמוקרטים: "בר הרכין את ראשו"

בר אמר כי הוא "כמובן" מוכן להתמודד עם כל תגובה של הנשיא לדבריו. "כפי שאמרתי במהלך אישור המינוי שלי, באתי לשרת כתובע הכללי. אני אחראי לכל דבר שקורה במחלקה, אבל הדבר שלו אני אחראי יותר מכל הם הנושאים שהובאו אליי לצורך הכרעה", אמר בראיון.

זה נדיר מאוד שמשרד המשפטים משנה החלטת תובעים על עונש מבוקש, ובוודאי לאחר שההמלצה כבר הוגשה לבית המשפט. ההחלטה הסופית מונחת לפתחו של השופט.

"מה שהם עשו לרוג'ר סטון היה חרפה", אמר טראמפ ביום חמישי במהלך ראיון לרדיו WTAM1100. "אני לא חושב שהם עזבו את התיק. אני חושב שהם הרגישו שהם נתפסו. אני לא חושב שהם עזבו בגלל סיבות מוסריות. אני חושב שהם נתפסו על חם על ידי", אמר. "מה אני הולך לעשות, להישען אחורה ולתת לאדם ללכת לכלא אולי לתשע שנים כשרוצחים לא הולכים לכלא? יש לך כמה מהאנסים והדברים האחרים החמורים ביותר. הם לא הולכים לכלא לתשע שנים".

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ בדרכו לבית הלבן 8 בפברואר 2020. רויטרס
"ההמלצה הייתה איומה מאוד ובלתי צודקת". טראמפ/רויטרס

הדמוקרטים קראו לחקירה מיידית במשרד המשפטים. מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר קרא למפקח הכללי במשרד לפעול. יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי אמרה כי בר "הרכין את ראשו" וכי "לעם האמריקני מגיע יותר טוב מזה".

מאז שנכנס לתפקיד הבכיר ביותר במשרד המשפטים בשנה שעברה, בר הוא בעל ברית יציב של טראמפ. הוא זיכה את הנשיא משיבוש הצדק בעוד התובע המיוחד רוברט מולר סירב לעשות זאת, והכריז כי חקירת ה-FBI שהובילה לאישומים כלפי סטון, התבססה על "נראטיב מזויף".

ביום חמישי, הוא אמר כי הוא לא "יושפע או יפחד מאף אחד". "בין אם זה הקונגרס, מערכת עיתונאי או הנשיא - אני הולך לעשות מה שאני חושב לנכון. ואני לא יכול לעשות את עבודתי כאן במשרד עם פרשנות קבועה ברקע שחותרת תחתיי", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully