וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המוטציות שיבשו את התמונה, ומשרד הבריאות מחפש מדד חדש

28.1.2021 / 6:00

בניגוד לסגרים הקודמים, ירידת מקדם ההדבקה לא הובילה לצניחה בתחלואה, ומומחים מעריכים שהמוטציות והמספרים הגדולים דלדלו את השפעת אחד מנתוני המפתח של המאבק במגיפה. במשרד מצפים לראות את נתוני המתחסנים, אך כשהארכת הסגר על הפרק, ישנן עדיין יותר שאלות מתשובות

בווידאו: חיסון תלמידי י"א וי"ב/צילום: רויטרס

לקראת ישיבת הממשלה שתדון היום (חמישי) בהארכת הסגר בשבוע נוסף, במשרד הבריאות בוחנים בימים האחרונים מדוע מקדם ההדבקה (R) - שהיווה עד כה שיקול משמעותי בקבלת ההחלטות במסגרת המאבק במגיפת הקורונה - ירד מתחת ל-1 כבר בסוף השבוע שעבר, ובכל זאת מספר החולים המאומתים נשאר יציב, בניגוד לשני הסגרים הקודמים. במכון ויצמן הסבירו בשיחה עם וואלה! NEWS כי במספרי חולים הגבוהים כמו אלו הנוכחיים, ייתכן שמשמעותו של מקדם ההדבקה כבר לא רלוונטית.

מקדם ההדבקה מנבא את קצב התפשטות המחלה, כלומר: כמה אנשים כל חולה עלול להדביק. לולא הירידה של ה-R, סביר להניח שמספר החולים היה ממשיך להכפיל את עצמו ועדיין היו נרשמים יותר מעשרת אלפים חולים מאומתים מדי יום. כך, בזכות ירידת ה-R אנחנו מזהים איזון במספר החולים המאומתים בממוצע שבועי, לא עלייה חדה - אבל גם לא ירידה תלולה.

מחלקת קורונה בבית החולים הלל יפה, חדרה, 26 בינואר 2021. ראובן קסטרו
מחלקת קורונה בבית החולים הלל יפה, השבוע/ראובן קסטרו

במקביל, העובדה שמספר החולים קשה נותר סביב כ-1,200 בני אדם והירידה המיוחלת לא מגיעה מקשה מאוד על מערכת הבריאות, ותשפיע על קבלת ההחלטות. במכון ויצמן סבורים שזה קורה בגלל המוטציות, בעיקר הבריטית, שגורמות להדבקה מהירה יותר, ולהדבקות שפעם לא היו מתרחשות. על המאפיינים החדשים של המוטציה הדרום-אפריקנית עדיין קשה לעמוד. למרות זאת, במשרד הבריאות מצפים בכל זאת לראות ירידה הדרגתית כבר בסוף השבוע הקרוב.

עוד בוואלה!

אילו זנים, כמה נדבקו ואיך הגיבה פייזר: מוטציות הקורונה בישראל

לכתבה המלאה
בדיקת קורונה בנתב"ג 22 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
במכון ויצמן סבורים שהירידה המיוחלת לא מגיעה בגלל המוטציות/ראובן קסטרו

אמש העבירו חוקרי האוניברסיטה העברית דוח לשרים החברים בקבינט הקורונה, הקובע כי ניכרים במדדים סימנים לירידה בתחלואה. "הירידה בתחלואה ובמאומתים זהה בקצב לשלב המקביל בסגר הקודם. העומס הרב על בתי החולים צפוי לרדת בשבוע הקרוב, בעקבות ירידה בתחלואה הקשה", נטען.

"החשש הוא שהמוטציה הבריטית תגרום לירידה איטית יותר במאומתים מאשר בסגר הקודם, ותעכב את ההקלה על העומס בבתי החולים. המצב בבתי החולים אינו מותיר שולי ביטחון לטעויות. מומלץ לוודא שתהליך היציאה יוביל למספר נדבקים חדשים קטן מאלף ליום ולירידה לעשרות בודדות של חולים קשים ליום. הצפי לכך - באמצע חודש פברואר", קבעו החוקרים.

הנתון הדרמטי הבא

בתוך כך, במהלך בסוף השבוע הקרוב צפויים להגיע נתונים נוספים על תחלואה בקרב ציבור המתחסנים לקורונה, לאחר שכבר יותר מחצי מיליון מחוסנים קיבלו את המנה השנייה. על פי המחקר של פייזר, השפעת החיסון בשלב הזה צריכה להגיע ל-95% יעילות.

בדקו את מגמת התחלואה ביישוב שלכם:

במשרד הבריאות אוספים את הנתונים על תחלואת המתחסנים, הן בין המנה הראשונה לשנייה והן לאחר קבלת המנה השנייה. על פי הנתונים הללו תתברר מידת ההשפעה האמיתית של החיסון, ובמשרד מחכים לראות עד כמה הוא יעיל ובאיזה אופן הוא משפיע על התחלואה הקשה. הנתון המשמעותי יהיה כמה מבין אלו שחלו לאחר קבלת החיסון חוו את המחלה באופן קל עד בינוני, והוא זה שינבא את נתוני התמותה בחודשים הקרובים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully