וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שליש מחולי הקורונה - ילדים: "לא יודעים אם יהיו השפעות לטווח ארוך"

27.1.2021 / 8:00

שיעור הנדבקים עד גיל 17 מכלל האוכלוסייה זינק מאחוזים בודדים בגל הראשון ל-35% בנוכחי, בהם שניים במצב קשה. במשרד הבריאות מאשימים את הזן הבריטי בהתפשטות המהירה, וביקשו מאיגודי רפואת הילדים לדון בהמשך סגירת מערכת החינוך. "זו לא מחלה של זקנים כמו שחשבנו"

בווידאו: חיסון תלמידי י"א וי"ב/צילום: רויטרס

הגל השלישי של מגיפת הקורונה הכה בעוצמה רבה יותר צעירים וילדים, לעומת הגלים הקודמים שתקפו בעיקר מבוגרים וקשישים. במשרד הבריאות מפנים אצבע מאשימה למוטציה הבריטית, שגרמה לעלייה מהירה בתחלואה והפכה את הגל הנוכחי לקשה ביותר עד כה. מנתוני המשרד עלה כי 35% מהחולים הפעילים הם ילדים עד גיל 17, בעוד בגל הקודם השיעור עמד על 25% ובגל הראשון על אחוזים בודדים בלבד.

למרות שהקורונה הפכה מדבקת יותר בגלל הזן הבריטי, הוא ככל הנראה לא קטלני יותר לילדים. לפי שעה, מספר הילדים המאושפזים בבתי החולים בארץ עומד על פחות מ-25 חולים, רובם במצב קל. שני ילדים בלבד מאושפזים כעת, ושוהים במחלקת טיפול נמרץ בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים במצב קשה מאוד עם פגיעה ריאתית. הם מונשמים ומורדמים, והצוותים הרפואיים נלחמים על חייהם.

חטיבת השרון רעננה 6 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
דיון ארוך על תחלואת הילדים. בית ספר ברעננה/ראובן קסטרו

אתמול (שלישי) התקיים דיון ארוך ב"מגן ישראל" בהשתתפות ממונה הקורונה נחמן אש, שעסק בתחלואת ילדים וביקש לבדוק אם היא רק רחבה יותר או גם קטלנית יותר. האיגודים לרפואת ילדים התבקשו להוציא באופן מידי ניירות עמדה המסבירים על הנושא, וכן על האפשרות לפתוח את מערכת החינוך בצל העלייה.

"המספרים של הילדים שחלו קשה עלו בגלל שהמוטציה הבריטית מדביקה בקצב מהיר יותר ומגיעה ליותר אנשים", הסביר לוואלה! NEWS פרופ' צחי גרוסמן, מזכ"ל האיגוד לרפואת ילדים. "גם באנגליה חשבו שהיא תוקפת יותר ילדים, ולאחר מכן גילו שזה לא נכון. מה שאנחנו רואים זה 'חוק המספרים הגדולים' - יש מספר גדול יותר של חולים אז זה מגיע גם ליותר ילדים. ילדים לא חשופים יותר לזן החדש, הם פשוט חלק מההתפשטות של המגיפה".

המחלה אצלם נראית אחרת אחר ממבוגרים?

"בקרב ילדים יש שתי צורות של תחלואה קשה. הראשונה כמו של מבוגרים, בקורונה הרגילה שבאה לידי ביטוי בקוצר נשימה ובתסחיפי ריאות. הצורה השנייה דומה למחלת קווסאקי, שמאפיינת ילדים ונראית כמו פגיעה לבבית".

נדבקים בקורונה עד גיל 17. משרד הבריאות, צילום מסך
עלייה תלולה בשיעור הנדבקים עד גיל 17/צילום מסך, משרד הבריאות

מנגד, מחקר חדש וראשוני באנגליה מעלה חשש שהזן הבריטי לא רק מדבק יותר, אלא גם אלים יותר ב-30%. זו עדות יחידה, אבל משרד הבריאות עוקב אחריה בדאגה. עם זאת, חברות התרופות פייזר ומודרנה כבר הודיעו כי החיסונים שלהן יעילים מפני המוטציה.

בדקו את מגמת התחלואה ביישוב שלכם:

בצל התחלואה, המשרד פרסם אתמול הנחיה לפיה ניתן לחסן נגד נגיף הקורונה ילדים עד גיל 16 הנמצאים בסיכון לתחלואה קשה. עוד לא מדובר בהחלטה שאושרה באופן מוחלט, ועליה לעבור דרך ד"ר בעז לב, יו"ר ועדת התעדופים. בהנחיה, קבעו במשרד כי ההחלטה לחסן את טווח הגילאים עדיפה על אי-נקיטת פעולה, גם במסגרת הסיכונים הקיימים בחיסון בגילאים לגביהם אין מידע מספק על מינון, יעילות ובטיחות.

מתחם חיסוני קורונה של קופת חולים כללית, פתח תקווה, 17 בינואר 2021. ראובן קסטרו
הוראה חדשה של משרד הבריאות. מתחם חיסונים בפתח תקווה/ראובן קסטרו

במשרד הבריאות נערכים במקביל לפתיחה מחודשת של מערכת החינוך. פרופ' גרוסמן מעריך כי קצב ההדבקה הגבוה בקרב ילדים לא ישנה את העמדה לגבי הלימודים, שצפויים להיפתח בעוד 12 ימים לאחר הארכת הסגר בשבוע.

רק 34% מצוותי ההוראה התחסנו, ניתן לפתוח את מערכת החינוך?

"זו באמת אכזבה גדולה. אני לא מבין איפה כל המורים. העובדה שרק 34% התחסנו היא נתון מאוד מטריד. בשלב הראשון הצענו למגן ישראל לפתוח את הגנים והכיתות הנמוכות - א'-ד'. בכיתות י"א-י"ב צריכים להיערך לבגרויות ונמצאים בשלבי התחסנות. מבחינתו האיזון עובר בין כיתה ד' לה', כי אנחנו מתייחסים כמקשה אחת לגיל הרך ולכיתות הנמוכות".

גרוסמן הוסיף כי שיעורי ההחלמה בקרב ילדים נותרו גבוהים. "אין הבדל בתחלואה בין שכבות הגיל השונות, אנחנו רואים אותה מחלה מגיל 0-17, תסמונת הקווסאקי נפוצה יותר בגילאים הרכים", אמר.

"לא מחלה של זקנים כמו שחשבנו"

לקראת סוף השבוע צפוי להסתיים הריצוף הגנטי של הילדים שמאושפזים בהדסה עין כרם, וכך יוודע אם הם נדבקו בזן אחר של המחלה. ד"ר אורי פולק, מנהל המערך לטיפול נמרץ בילדים בבית החולים, תיאר את המצב במחלקה שכולם נושאים אליה עיניים. "ארבעת הילדים שאושפזו בטיפול נמרץ הם בגילאי ינקות - עשרה ימים עד שנתיים. השניים שנשארו באשפוז הם עם מחלות רקע ועד שנתיים, וסובלים ממחלה נשימתית כתוצאה מהמוטציה", סיפר.

ד"ר אורי פולק, מנהל מערך לטיפול נמרץ בילדים, בבית החולים הדסה עין כרם.. דוברות הדסה, אתר רשמי
"מעט מאוד ילדים יחלו באורח קשה". ד"ר פולק/אתר רשמי, דוברות הדסה

לדבריו של פולק, "זו לא מחלה של זקנים כמו שחשבנו בגל הראשון, יש גם בני 30 שחולים קשה. גם בעולם מתועדים יותר חולים צעירים. הגיל הממוצע של אקמו ירד מ-59 בגלים הקודמים ל-46 בגל הנוכחי".

ילדים מחלימים אחרת ממבוגרים?

"בתחלואה הקלה ובינונית הם מחלימים מהר יותר ממבוגרים. רוב הילדים יהיו א-סימפטומטיים. אלו שיפתחו סימפטומים יחוו אותם בצורה קלה, ומספר נמוך יותר באופן בינוני. עדיין מעט מאוד ילדים יחלו באורח קשה. אנחנו עדיין לא יודעים את צורת וקצב ההחלמה לאחר תחלואה קשה בילדים. אין לנו עדיין פרספקטיבה ולכן אנחנו גם לא יודעים אם יהיו לזה השפעות לטווח ארוך".

כיצד מתנהלים הביקורים במחלת קורונה של הילדים?

"הנוכחות של הורים במחלקת קורונה זהה לנוכחות שלהם במחלקות אחרות של ילדים. השיקולים של רווח מול הפסד מנוכחות שלהם - התועלת עולה עשרות מונים על הסכנות. הרבה פעמים ההורים מחלימים או מחוסנים. בכל מקרה, ההורים נכנסים עם אמצעי מיגון מלא, כמו הצוותים. להשאיר את הילדים ללא נוכחות זה מאוד לא בריא ולא אנושי. זה הכרחי וקיומי עבורם - לא ניתן להשאיר קטין ללא הורה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully