וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ בביקורת על נאום הרמטכ"ל: איראן היא סכנה, קווים אדומים מציירים בתוך החדרים

27.1.2021 / 18:45

שר הביטחון רמז, בהתייחס להתנגדות הפומבית של כוכבי לחזרה להסכם הגרעין, כי "את הדברים האלה עושים בתוך החדרים". במסיבת עיתונאים הציג גנץ גם מתווה גיוס חדש, הכולל אפיקי שירות אזרחיים, והבהיר כי לא יאשר דחייה נוספת של חוק הגיוס, שיבוטל סופית בשבוע הבא

בווידאו: גנץ הציג מתווה חדש לגיוס/צילום: לע"מ

שר הביטחון בני גנץ מתח היום (רביעי) ביקורת על נאום הרמטכ"ל אביב כוכבי, שהביע בפומבי התנגדות לחזרה להסכם הגרעין עם איראן מ-2015 או להגעה להסכם דומה. לדברי שר הביטחון, "איראן גרעינית היא סכנה עולמית אזורית והיא אתגר לביטחון ישראל. אסור לאזור להתעלם מהאתגר הזה ובוודאי שישראל חייבת להיות מוכנה להגן על עצמה. את הדברים האלה עושים בתוך החדרים. קווים אדומים בוודאי שמציירים בתוך החדרים".

בהצהרה לתקשורת בקריה בתל אביב, אמר גנץ כי "אנחנו בפתיחתו של ממשל חדש בארצות הברית. זהו ממשל חשוב. ידיד לישראל. נדע לקיים איתו את השיח האסטרטגי הנכון. נעשה זאת בתקופה הקרובה - מערכת הביטחון על כלל חלקיה וכלל ארגוני הביטחון של מדינת ישראל בכפוף למדיניות ממשלת ישראל - ימשיכו לעשות את הכול על מנת למנוע מאיראן להפוך לגרעינית צבאית. ולשם כך נשתמש בכלל הכלים שלנו. מדינית, כלכלית, מודיעינית וביטחונית".

שר הביטחון, בני גנץ במהלך הצהרה לתקשורת 27 בינואר 2021. צילום מסך, אתר רשמי
הציג מתווה חדש לגיוס לצה"ל. בני גנץ, היום/אתר רשמי, צילום מסך

במהלך ההצהרה, הציג גנץ מתווה חדש לגיוס לצה"ל, במסגרתה השירות הצבאי יקוצר וצעירים יופנו לאפיקי שירות נוספים.

גנץ טען שהשירות הצבאי במדינה נפגע. "במדינת ישראל של 2021, למעלה מ-50% מהצעירים אינם מתגייסים לצה"ל. החברה הישראלית נפגעת. חייבים להיות מאוחדים בשירות", אמר.

לפי המתווה, תוקם מנהלת שירות משותפת, אזרחית וצבאית. העיקרון הראשון יהיה "שירות שווה לכולם". במסגרת זו, משך הגיוס יעמוד על שנתיים בלבד, כשקיצור השירות יידחה עד לכניסת המתווה. מי שלא שובץ לצה"ל יופנה למסלולים ביטחוניים, אזרחיים וקהילתיים בהתאם לצורכי החברה והעדפותיו.

"ישראל איננה עוד מדינת רוב חילוני מסורתי עם מיעוטים, אלא מדינה המורכבת מקבוצות של פלגים ושבטים. במציאות כזו ברור שמשרד החינוך אינו מסוגל לקיים לימודי ליבה במוסדות חרדיים או לפקח עליהם בסגר. הגיע הזמן להפסיק להדחיק. הימים האלו של קורונה מציגים לנו את המציאות שהיא חדה, חלקה, כואבת וברורה".

עוד בוואלה!

איראן, היחסים עם כוכבי - והקרבות הפוליטיים: כיצד ייזכר שר הביטחון גנץ

לכתבה המלאה

לגבי חוק הגיוס, אמר גנץ כי "פעמיים הסכמתי לקבל דחייה בחוק השירות. למעלה מעשור שנתניהו בשלטון והמצב הלך והחריף. קיוויתי שנגיע להסכמות להעביר חוק גיוס שישרת את צה"ל ואת ישראל ב-70 שנים הבאות. החברה הישראלית משנה את פניה, צה"ל הפך לצבא חצי העם ולא העם".

גנץ הוסיף כי "המשרתים והקרביים הפכו לפראיירים. מה שאנחנו רואים בקורונה, בכאוס הזה, זו רק ההתחלה". הוא הדגיש כי המתווה הוא תוצר של תהליך עבודה ארוך, ולא הבטחה פוליטית. "זו לא גחמת בחירות אלא המשך של תהליך סדור. הכנו מתווה שירות מאוזן, רציונלי ומדורג, שיוצא מנקודת הנחה שכל אזרח צריך לתרום. מתווה שהוכן בין היתר לקראת בג"ץ".

הרמטכ"ל אביב כוכבי בכנס INSS- ביטחון לאומי באי סדר עולמי -26 בינואר 2021. ללא, צילום מסך
גנץ מתח ביקורת על נאומו. אביב כוכבי, אתמול/צילום מסך, ללא

הדברים ברקע ביטולו הקרב של חוק הגיוס, שייכנס לתוקף ב-1 בפברואר. גנץ הודיע כי לא יבקש דחייה נוספת מבג"ץ כדי להציג הסדר חלופי.

בחודש נובמבר האחרון דחה בג"ץ את בקשת המדינה לדחייה נוספת, וקבע כי חוק הגיוס, הפוטר תלמידי ישיבות משירות צבאי, יבוטל תוך שלושה חודשים. השופטים הוסיפו כי "מצופה כי לא תתבקשנה ארכות נוספות".

בג"ץ החליט על ביטול החוק כבר ב-2017, אך קבע כי הוא ייכנס לתוקף רק שנה לאחר מכן, וזאת כדי לתת למדינה אפשרות להיערך לביטול או לגבש הסדר חלופי. מאז ביקשה המדינה ארכה אחרי ארכה, משום שלא עלה בידה לגבש הסדר כזה שיוכל לעבור בכנסת.

המועד האחרון של כניסת הביטול לתוקף היה אמור להיות ב-28 באוקטובר, והמדינה ביקשה לדחות אותו לסוף אפריל - אך שופטי בג"ץ הסתפקו בהארכה עד תחילת פברואר בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully