וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירים ישראלים: נתניהו לא מעוניין בעימות מידי עם ביידן על איראן, ייתן הזדמנות לשיח

27.1.2021 / 17:08

רה"מ מרוצה מכך שבניגוד לממשל אובמה, שניהל שיחות עם טהראן מאחורי גבה של ישראל, המסרים מהנשיא החדש מצביעים על רצון להתייעץ עם הממשלה בירושלים. בכירים העריכו שהיחסים האישיים עם ביידן, הרוב הדמוקרטי בקונגרס והגישה המתונה של גנץ ואשכנזי ישמשו כגורם מרסן

בווידאו: הרמטכ"ל מתייחס להתבססות האיראנית בסוריה/צילום: INSS

ראש הממשלה בנימין נתניהו אינו מעוניין בעימות מידי עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בנושא האיראני, ורוצה לתת הזדמנות לדיאלוג בנושא עם הממשל האמריקני החדש - כך אמרו היום (רביעי) לוואלה! NEWS שלושה בכירים ישראלים.

ביידן מתכוון לנסות ולחזור להסכם הגרעין עם איראן, לו התנגד נתניהו בצורה חריפה. בשבועות האחרונים היה נראה כי נתניהו וביידן נמצאים במסלול התנגשות שיחזיר אותם למשבר המתמשך שאפף את יחסי ישראל-ארצות הברית כשנתניהו נאבק בנשיא ברק אובמה סביב הסכם הגרעין - מאבק שבשיאו הגיע לנאום בקונגרס האמריקני נגד ההסכם.

גורם ישראלי בכיר שמכיר בצורה אינטימית את קו המחשבה של נתניהו בסוגיה אמר כי יש הבדל יסודי בין המקרה של ממשל אובמה לבין המקרה של ממשל ביידן. אובמה פתח ערוץ שיחות חשאי עם האיראנים מאחורי גבה של ישראל, בעוד שביידן מראה רצון טוב בכך שהוא מדגיש מהיום הראשון שהוא מתכוון להתייעץ עם ישראל לפני שיקבל החלטות כלשהן בנושא האיראני, אמר הגורם הבכיר. לדבריו, לנתניהו יש יחסים אישיים טובים עם ביידן הנמשכים זה ארבעה עשורים, ואלה יוכלו לשמש כבולם זעזועים ולסייע להתגבר על קשיים ומחלוקות ולפתור אי-הבנות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו וסגן נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, משרד רה"מ. 9 במרץ 2016. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
סיטואציה שונה בתכלית מאשר מול ממשל אובמה. נתניהו וביידן, 2016/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

שני בכירים ישראלים אחרים אמרו כי יש עוד סיבה לכך שנתניהו מתכוון להיזהר מכניסה לעימות מידי עם ממשל ביידן בנושא האיראני: בניגוד לממשל אובמה בשנת 2015, לביידן יש כעת רוב דמוקרטי גם בבית הנבחרים וגם בסנאט - עובדה שתקשה על נתניהו להפעיל לחץ פוליטי בתוך ארצות הברית.

סיבה נוספת להימנעות מעימות נוגעת לכך ששר הביטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי דוחפים להתנהלות שונה מזו אותה הוביל נתניהו בתקופת אובמה. אשכנזי אמר אתמול בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי כי על ישראל לנהל שיח שקט עם ממשל ביידן על הסכם הגרעין עם איראן. "אסור בשום אופן לנקוט במדיניות לעומתית בתקשורת", אמר אשכנזי, כמה דקות אחרי נאומו של הרמטכ"ל אביב כוכבי, שבו יצא בפומבי נגד חזרה להסכם והודיע כי הוא נערך לפעולה צבאית נגד מתקני הגרעין האיראנים.

הגורם הישראלי הבכיר, שמקורב לנתניהו, אמר כי ראש הממשלה לא מעוניין לריב עם ביידן מהיום הראשון, ומעוניין לעבוד איתו בשיתוף פעולה ולהתייעץ איתו - אך הוא יעמוד על עמדתו נגד חזרה להסכם הגרעין. "הוא לא רוצה לשפצר את ההסכם. הוא חושב שההסכם פגום מהיסודות שלו וכי האיראנים יסכימו להתפשר רק אם הלחץ עליהם יימשך", אמר הגורם.

שר החוץ גבי אשכנזי ושר הביטחון בני גנץ במליאת הכנסת, 15 ביוני 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
גישתם תשמש גורם מרסן. גנץ ואשכנזי בכנסת, יוני 2020/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

במוצאי שבת שוחח בפעם הראשונה היועץ לביטחון לאומי, מאיר בן שבת, עם עמיתו בבית הלבן ג'ייק סאליבן. גורמים ישראלים בכירים אמרו כי השיחה הייתה טובה וכי הם שבעי רצון מהודעת הבית הלבן, לפיה סאליבן הדגיש כי וושינגטון רוצה להתייעץ עם ישראל ולהיכנס עמה לדיאלוג אסטרטגי.

בימים הקרובים יתואם מועד לתחילת הדיאלוג הזה. הנחיות הקורונה בבית הלבן של ביידן מחמירות במיוחד, ולא ברור אם ניתן יהיה לארח שם בקרוב משלחת מישראל או לשגר משלחת לירושלים. בכירים ישראלים מעריכים כי הסיכוי הגדול ביותר הוא שהדיונים בנושא יתקיימו במערכת שיחות וידאו מאובטחת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully