וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועמ"ש לבג"ץ: 300 אלף דולר שנתניהו קיבל מבן דודו - מתנה אסורה

מנדלבליט סבור כי על נתניהו להחזיר למיליקובסקי את מלוא הסכום שזה העביר לו לצורך הגנתו המשפטית. זאת, אף שרוב הסכום שימש להגנה של שרה נתניהו בפרשת המעונות. בכך שינה היועמ"ש את עמדתו, שקבעה שהחוק לא מונע מנתניהו לקבל את הכסף, והעביר את הנושא לוועדת ההיתרים

דיון בבית המשפט המחוזי בירושלים בתחילת שלב ההוכחות במשפט נתניהו/עריכה: אביחי ברוך

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, סבור כי על ראש הממשלה בנימין נתניהו להחזיר לבן דודו, נתן מיליקובסקי, 300 אלף דולר שהאחרון העביר לו לצורך הגנתו המשפטית, וכי מדובר במתנה אסורה. זאת, אף שרוב הסכום שימש להגנתה המשפטית של שרה נתניהו בפרשת המעונות. עמדת היועץ מנוגדת לעמדתו בעבר, ושומטת את הבסיס מההחלטה האחרונה של ועדת ההיתרים, שקבעה כי על נתניהו להשיב רק 110 אלף שקלים מתוך הסכום.

עמדת היועץ הוגשה היום (שלישי) במסגרת עתירות שהגישו התנועה לאיכות השלטון והתנועה לטוהר המידות. בעתירה נדרש בג"ץ להורות לנתניהו להחזיר את כל 300 אלף הדולרים, וכן לפסול את החלטת היועמ"ש שאישרה לנתניהו לקבל הלוואה (בניגוד למענק) ממקורבו, איש העסקים ספנסר פרטרידג'.

היועמ"ש, אביחי מנדלבליט במהלך טקס פרידה משי ניצן 18 בדצמבר 2020. אוליביה פיטוסי, פלאש 90
עמדת היועץ סותרת את ההחלטה האחרונה של ועדת ההיתרים. מנדלבליט, בחודש שעבר/פלאש 90, אוליביה פיטוסי

בדצמבר 2018 דחתה הוועדה בפעם הראשונה את את בקשתו של נתניהו לקבל מימון לצורך הגנתו המשפטית מפרטרידג' ומבן דודו של ראש הממשלה, מיליקובסקי. בפברואר 2019 הוועדה אף קבעה כי על נתניהו להחזיר 300 אלף דולר שכבר קיבל ממיליקובסקי ללא היתר. עוד נקבע כי עליו להחזיר את שוויים של חליפות וסיגרים שקיבל ממיליקובסקי, וזאת בהתאם לכלל לפיו לחברי ממשלה אסור לקבל כל טובת הנאה מלבד שכרם.

לאחר שחברי ועדת ההיתרים התחלפו, הוועדה הסכימה לדון פעם נוספת בבקשתו של נתניהו, וקבעה כי יהיה עליו להחזיר רק את החלק ששימש להגנתו המשפטית שלו, ולא את החלק ששימש את רעייתו. בעמדתו שהוגשה היום אומר מנדלבליט מפורשות כי אין הבדל בין כסף ששימש את נתניהו לסכום ששימש את רעייתו, שכן החוק אוסר גם על קרובי משפחה מדרגה ראשונה של עובד ציבור לקבל מתנות ללא היתר.

עמדתו של מנדלבליט היום מהווה שינוי חד מחוות הדעת שנתן בעבר. ב-2018 סבר מנדלבליט כי המתנות שנתן מיליקובסקי לנתניהו לא ניתנו לראש הממשלה בשל תפקידו הציבורי, ולכן אין מניעה לקבלן. את עמדתו היום קובע מנדלבליט בין היתר לאור המידע שהתגלה במסגרת בדיקת "פרשת המניות" של נתניהו, והקשרים העסקיים שנחשפו בינו לבין בן דודו מיליקובסקי.

פתיחת משפטו של רה"מ, בנימין נתניהו | נתניהו בעת הגעתו לאולם הדיונים 24 במאי 2020. רויטרס
יידרש להשיב את מלוא הסכום שקיבל מבן דודו. נתניהו בפתח משפטו, במאי האחרון/רויטרס

"בעוד שבמועד הבחינה הראשונית הדיון התמקד בבקשה שהדגישה את הצורך הקונקרטי הנטען בקבלת סכום כסף מקרוב משפחה לצורך מימון הוצאות משפטיות הנוגעות להליך פלילי, הרי שלכך נוספה ההבנה שמערכת היחסים הכספית בין השניים כוללת נדבכים נוספים", מסביר היועץ.

"זאת, שכן ידוע כי בשנים 2010-2007 התקיימה בין השניים זיקה עסקית בהיקף לא מבוטל, שהשיאה למשיב 1 רווחים משמעותיים, אשר היועץ המשפטי לממשלה סבר על בסיס ראיות מינהליות, כי ניתן להניח שראשיתה בטובת הנאה לא מבוטלת שקיבל ממר מיליקובסקי. לשיטת היועץ המשפטי לממשלה, יש בכך כדי להצביע על כך שבמערכת היחסים טמון מרכיב נוסף בצד המאפיינים המשפחתיים".

עוד כתב מנדלבליט כי בבדיקה התברר שמיליקובסקי העניק סיוע כספי רק לנתניהו, ולא לאחיו עדו. מיליקובסקי הסביר כי "ביקש להקל בכך על נתניהו ו'לשחרר' אותו מדאגות כספיות בשעה שהוא ממלא תפקיד ציבורי חשוב". לדברי היועמ"ש זו ראיה נוספת שהמתנה ניתנה לנתניהו בשל תפקידו הציבורי, ולא בגלל קרבתו המשפחתית למיליקובסקי, מה שהופך אותה למתנה אסורה על פי החוק.

שרה נתניהו בדיון בנושא תביעת הדיבה של מני נפתלי כנגד שורת מקורבי רה"מ, בית משפט השלום הרצליה, 2 בדצמבר 2019. ראובן קסטרו
רוב הסכום שימש להגנתה המשפטית בפרשת המעונות. שרה נתניהו, 2019/ראובן קסטרו

מהתנועה לאיכות השלטון נמסר כי "מדובר בפרשת 5000 - יש לפתוח בחקירה פלילית לאלתר. שוב נחשף ראש הממשלה בקלקלתו. ושוב גילינו כי רק חקירה מעמיקה מציפה על פני השטח התנהלות אסורה. אותו ראש ממשלה שסיפר שהוא מקבל כספים מקרוב משפחה, נחשף בקשריו העסקיים עת שקיבל מתנה אסורה מבלי לדווח"

הם הוסיפו כי "צר לנו שרק שנתיים לאחר שפנינו לראשונה מקבל היועמ"ש את עמדתנו, ועם זאת מוטב מאוחר מאשר אף פעם. נמשיך להילחם בבית המשפט העליון על מנת שתפתח חקירה פלילית בפרשת קבלת המתנה האסורה, וכן בפרשת המניות - שהיום הוכח ששתיהן חלק מפרשה אחת גדולה שבה מוזרמים כספים אסורים לראש ממשלת ישראל"

מהתנועה לטוהר המידות נמסר כי "כפי שטענו כל העת, על ראש הממשלה להשיב את כל הסכום שניתן לו שלא כדין ושאותו הסתיר מוועדת ההיתרים, המהווה מתנה אסורה בניגוד לדין. אנו שמחים כי היועץ המשפטי לממשלה קיבל את עמדתנו בעניין זה ומקווים כי גם בית המשפט יורה על השבת הכספים בידי ראש הממשלה באופן סופי, כפי שראוי היה שייעשה עוד במועד החלטת הוועדה".

הליכוד הגיבו לעמדת היועץ המשפטי לממשלה: "האם מנדלבליט שוב מתערב בבחירות? בבחירות הקודמות מנדלבליט הגיש כתב אישום תפור נגד רה"מ ובבחירות האלה הוא מבצע פליק-פלאק בעמדתו המשפטית תוך פגיעה בהגנתו של רה"מ, רק בגלל שהתיקים שתפר נגדו קורסים. אין גבול לרדיפה ולמסע הצייד במטרה להפיל ראש ממשלה חזק מהימין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully