וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביטול נרמול הציונים ותוספת זמן בכל המבחנים: ההקלות לתקופת הבגרויות

שר החינוך הודיע על שורת התאמות נוספות לתלמידים בעקבות הפערים הלימודיים שנוצרו במהלך הסגרים והלמידה המקוונת. בין היתר, יינתנו הקלות בשפת אם לכל המגזרים ומועדים נוספים לבחינות בעל פה באנגלית. נוסחת השקלול הדיפרניצאלי תוחלף במנגנון בקרה לפי בתי ספר

בווידאו: תלמידי חטיבת הביניים חוזרים לבית הספר/צילום: ניב אהרונסון

שר החינוך יואב גלנט הודיע הבוקר (חמישי) על שורת הקלות בבחינות הבגרות בשנת תשפ"א, שנועדו לתת מענה לפערים שצברו התלמידים בשל הסגרים הממושכים והלמידה מרחוק בתקופת הקורונה. בין היתר, גלנט אימץ את מסקנות הביניים של ועדת תירוש שהמליצה לא להפעיל את מנגנון השקלול הדיפרנציאלי (שק"ד) על בגרויות החורף, כפי שפורסם בוואלה! NEWS. לדברי השר, ההחלטה מתואמת עם המוסדות להשכלה הגבוהה.

מבין ההקלות המשמעותיות ניתן למנות את תוספת זמן של 25% בכל המבחנים, הפיכת מועד חורף אפריל למועד לשיפור הציון והקלות בשפת אם לכל המגזרים בבגרות חורף וקיץ תשפ"א. ואולם, לגבי ההקלות במועד הקיץ במתמטיקה טרם הוחלט דבר.

במשרד החינוך הסבירו בשיחה עם וואלה! NEWS כי המשרד עדיין לא יודע לאמוד את הפערים במקצוע זה, ולכן ימתין לקבלת התוצאות של הבחינות הפנימיות ויחליט בקרוב לגבי ההקלות בבחינת הבגרות.

הקלות נוספות בבגרויות

  • ביטול מנגנון השקלול הדיפרנציאלי של הציונים
  • תוספת זמן של 25% בכל המבחנים
  • מועד חורף אפריל יהיה גם מועד לשיפור הציון
  • יינתנו מועדים נוספים לבחינה בעל פה באנגלית
  • הקלות בשפת אם לכל המגזרים
  • החרגת בחינות מתכונת ובגרות של תלמידי י"א-י"ב בתקנות הסגר
  • צמצום היקף המעורבות החברתית
  • החזרת מנגנון הפיצוי לזכאות לתעודת בגרות
  • גם בשנת הלימודים הבאה תלמידי כיתות י"ב ייבחנו ב-5 מקצועות חיצוניים

עוד בוואלה!

תלונות התלמידים נשמעו, וועדת הבגרויות צפויה להמליץ לבטל את נרמול הציונים

לכתבה המלאה
תלמידי תיכון ביהוד בבחינת בגרות, יולי 2020. יוסי זליגר, פלאש 90
תלמידים בבחינת בגרות ביהוד, יולי 2020/פלאש 90, יוסי זליגר

ועדת הבדיקה החיצונית, בראשות מנכ"לית משרד החינוך לשעבר רונית תירוש, הוקמה לפני חודש על ידי שר החינוך כדי לבחון את תהליכי העבודה של הבגרויות. הצעד הגיע ברקע ליקויים שנמצאו בהליך מתן הציונים בשנה שעברה, אז תלמידים רבים התלוננו על הורדת ציוני הבחינות הפנימיות בתוצאה הסופית בעקבות השימוש בנוסחת שק"ד. אתמול נחשף בוואלה! NEWS כי ועדת תירוש הגישה את מסקנותיה למשרד החינוך, וכי כיוון המלצת הוועדה היה "להתחשב בתלמידים ולא להמשיך להשתמש בנוסחה".

במקום השימוש בנוסחה, מנכ"ל משרד החינוך עמית אדרי הסביר כי המשרד בנה מנגנון בקרה פנימי שכולל דגימות של ציוני הבגרויות מבתי ספר שונים שיחולקו לאדומים, כתומים וירוקים. בנוסף, אמר כי גויסו מדריכים לצורך ליווי מנהלי בתי הספר והדרכתם. הפערים בין בתי הספר ובין המנגנונים ייבחנו על ידי המשרד, והמנהלים ייחתמו על הבחינות.

"אנחנו מאמינים בבתי הספר", אמר אדרי. "הערכה פנימית תמיר את הבגרות החיצונית, כלומר 100% של הציון ניתן על ידי בית הספר. נעשה ליווי והדרכה הדוקה יותר עבור בתי הספר ביישובים האדומים".

שר החינוך יואב גלנט במרכז השליטה של משרד החינוך, 29 בנובמבר 2020. עודד קרני, אתר רשמי
"יש משבר עולמי אבל אנחנו נצלח אותו". גלנט/אתר רשמי, עודד קרני

השר גלנט הסביר את ההחלטה לבטל את השימוש בנוסחת שק"ד. לדבריו, "אחרי מספר חודשים בתפקיד הסבירו לי שמנגנון הציונים שהופעל היה גבוה מדי, וביקשו ממני לעשות פקטור שלילי בדיעבד ולהוריד את הציונים. אני כמובן לא הסכמתי לזה, אבל דרך העניין הזה הבנתי שיש לנו בעיה עם המנגנון כולו. לפיכך מיניתי את רונית תירוש לעמוד בראשות הוועד בחנה את הנושא נוסחאות השק"ד, והחלטנו לבטל את התהליך הזה".

"אני יכול להרגיע כ-300 אלף נערים ונערות בכל רחבי הארץ ולומר להם שאנחנו נעזור להם, ועתידם מובטח בדיוק כפי שהיה עתידם של אלה שקדמו להם. יש משבר עולמי אבל אנחנו נצלח אותו", הוסיף שר החינוך.

צמצום מעורבות חברתית והחרגת הבחינות בתקנות הסגר

מלבד ביטול נרמול ציוני הבגרות, ההקלות כוללות גם מועדים נוספים לבחינה בעל פה באנגלית, החרגת בחינות מתכונת ובגרות של תלמידי י"א-י"ב בתקנות הסגר, צמצום היקף המעורבות החברתית מ-146 ל-90 שעות שנתיות. כמו כן, יוחזר מנגנון הפיצוי לזכאות לתעודת בגרות - גם באופן רטרואקטיבי.

במסגרות ההתאמות, גם בשנת הלימודים הבאה תלמידי כיתות י"ב, הלומדים כיום בכיתה י"א, ייבחנו בחמישה מקצועות חיצוניים.

במשרד מציינים כי מדובר בסבב שלישי של התאמות, שמצטרפות לאלו שכבר ניתנו טרם ובמהלך שנת הלימודים הנוכחית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully