וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגרויות החורף מתקרבות, אך התלמידים רחוקים מלהיות מוכנים: "הולכים להיכשל"

הבחינה הראשונה אמורה להתקיים בחודש הבא, ומשרד החינוך לא צפוי לדחות שוב את מועד החורף. המנהלים והתלמידים טוענים כי הלמידה מרחוק כמעט בלתי אפשרית, המורים מזהירים שלא הספיקו ללמד את כל החומר - והלחץ עולה. "התנהלות לקויה, יש למצוא פתרונות בשביל עתידנו"

בווידאו: 400 אלף תלמידי התיכונים חוזרים ללימודים/צילום: יותם רונן

משרד החינוך מקיים השבוע שורת התייעצויות עם גורמי הוראה מבתי ספר שונים כדי לקבל תמונת מצב עדכנית לגבי מוכנות התלמידים לבגרויות החורף. בחינת הבגרות הראשונה, במתמטיקה, אמורה להתקיים כבר בעוד שלושה שבועות, ב-1 בפברואר, וגורמי חינוך רבים מעידים על כך שהתלמידים רחוקים מלהיות מוכנים.

גורמים במשרד החינוך אמרו לוואלה! NEWS כי לאור הסגר השלישי, המצב נבחן מחדש וכי ההחלטה בנוגע למועד בחינות החורף אמורה להתקבל כבר בימים הקרובים. עם זאת, נכון לעכשיו לא צפוי להיות שינוי.

מועד בגרויות החורף כבר נדחה בחודש בעקבות שני הסגרים הקודמים. בחודש שעבר קבע משרד החינוך כי התלמידים ייבחנו בחמישה מקצועות חיצוניים ולא בשישה, חומר הלימוד צומצם והבחירה בשאלות הבחינה הוגדלה. אולם נראה כי התכנון עדיין לא תואם את המציאות, ובפועל שבועיים וחצי בלבד לפני הבגרות הראשונה, תלמידי תיכון רבים מרגישים שהם כלל לא מוכנים.

תלמידי תיכון ביהוד בבחינת בגרות, יולי 2020. יוסי זליגר\ פלאש 90, פלאש 90
לא מוכנים. תלמידי תיכון ביהוד בבחינת בגרות, יולי האחרון/פלאש 90, יוסי זליגר\ פלאש 90

מפלס הלחץ עולה בשל הספק אם תלמידי כיתות י"א-י"ב יספיקו לחזור ללימודים בבתי הספר לפני הבחינות. להילי גרינברג, תלמידת כיתה י"א מתל אביב, יש בקרוב שתי בחינות בגרות - בעוד פחות מחודש בחינה פנימית בהיסטוריה, ושבועיים לאחר מכן בגרות באנגלית.

"כבר תקופה ארוכה שאני בלחץ. זה קשה מאוד", סיפרה. "במהלך השנה כמעט ולא היינו בבית ספר, לא באמת אפשר ללמוד בזום, החומר לא באמת מועבר שם. דיברתי על זה עם לא מעט חברים, כמעט אף אחד מהם לא מרגיש מוכן. גם המורה בעצמה אמרה לנו שהיא עוד לא העבירה אפילו חצי מהחומר. הבגרות בעוד חודש ואין לנו אופציה אחרת".

הילי גרינברג, תלמידת כיתה י"א. באדיבות המצולמת, אתר רשמי
"כמעט אף אחד לא מרגיש מוכן". גרינברג/אתר רשמי, באדיבות המצולמת

גרינברג הוסיפה כי היא נעזרת בשיעורים פרטיים כדי להספיק בכל זאת להתכונן לבחינה. לדבריה, "אי אפשר בלי זה היום. הבגרות בהיסטוריה אצלנו כבר נדחתה פעם אחת והמורה אומרת שלא ניתן יהיה לדחות פעם נוספת".

"הנזק הנפשי של התלמידים הוא הרבה יותר גדול מהנזק הלימודי"

מנהל תיכון עירוני ד' בתל אביב, נתי שטרן, ישתתף בפגישת מנהלים עם המזכירות הפדגוגית של משרד החינוך, שאמורה לעסוק בנושא ההבחנה של מוכנות התלמידים לבגרויות הקרבות. שטרן סבור כי יש לדחות את מועד החורף לקיץ ולצמצם את כמות החומר בשליש ולהשאיר בשנתיים הקרובות 4-3 בחינות בלבד בשל חוסר מוכנות התלמידים.

"העיתוי של הפגישה הזאת הוא מוזר - שבועיים בלבד לפני הבחינה בראשונה. אני לא תולה בפגישה הזאת הרבה תקוות", הלין שטרן. "מתוך 950 שעות לימוד בשנה לתלמידי כיתות י"א-י"ב היו כ-250 שעות לימוד פרונטליות, פחות מ-30% מהשיעורים מתבצעים, אבל את החומר אף אחד לא טורח לקצץ. בביולוגיה בכלל הוסיפו פרק".

בחירת בגרות במתמטיקה
בתיכון בתל אביב 29 ביוני 2020. אבשלום ששוני/פלאש90, פלאש 90
"פחות מ-30% מהשיעורים מתבצעים". בחירת בגרות בתיכון בת"א, יוני/פלאש 90, אבשלום ששוני/פלאש90

לתפיסת שטרן, הדחייה של מועדי החורף בחודש רחוקה מלהיות מספיקה. "תודה רבה שדחו בחודש, אבל הסיפור הוא אפילו לא הדחייה, אלא צמצום החומר. אנחנו צמצמנו את ההוראה, נניח לא ב-70%, אני אהיה לארג', ב-40%, אבל החומר צומצם ב-10%-5% בלבד. מה הם מצפים שיקרה? הם לא רוצים להרוס את הזכאיות לבגרויות, אבל בפועל תלמידים טובים רבים ייכשלו ויקבלו ציונים הרבה פחות טובים ממה שהם מסוגלים", הסביר.

שטרן הזהיר מפני ההשלכות הנפשיות של הבחינות המתקרבות על התלמידים שלא מרגישים מוכנים. לדבריו, "הנזק הנפשי של התלמידים הוא הרבה יותר גדול מהנזק הלימודי. את יודעת באיזה לחץ נמצאים המורים והילדים? הם כולם בלחץ מטורף. יש לי מורים שתולשים שיערות. אומרים לי שהם לא מצליחים ללמד בזום, הילדים כבר לא יכולים ללמוד בזום וכל יום שעובר הבחינה מתקרבת. המורים מספרים כי לא מצליחים להגיע ל-40% הספק שהיה אמור להיות בתקופה הזאת. יש גם קפיצה במספר הילדים שמדברים על סטרס קיצוני".

"אין לנו זמן למשוך"

מ"מ יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית, יובל גודקר, אמרה כי "אנו חוששים שהמשך הלמידה מרחוק תוביל להשלכות הרסניות. ההתנהלות הלקויה של מקבלי ההחלטות תגרור אחריה פערים לימודיים חמורים וערעור אפילו גדול יותר למערכת. אין לנו זמן למשוך. המשבר לא ייעלם בקרוב, ואנחנו בהחלט לא ניעלם. לגבי העתיד שלנו, מי יודע?".

ממועצת התלמידים נמסר כי "במצב הנוכחי אנחנו, התלמידים, לא מוכנים כלל לבחינות הבגרות. אחרי מעל לשנה של לימודים בתקופת הקורונה, ובסגרים מתמשכים, נראה שמקבלי ההחלטות מנותקים לחלוטין מהשטח".

יובל גודקר,  מ"מ יו"ר מועצת התלמידים. באדיבות המצולמת, אתר רשמי
"התנהלות לקויה של מקבלי ההחלטות". יובל גודקר/אתר רשמי, באדיבות המצולמת

עוד הוסיפו התלמידים כי "מביש לחשוב שבמדינה מתקדמת כמו ישראל מערכת הבריאות נכשלת שוב ושוב במציאת פתרונות הולמים לניגשים לבגרויות. אם מערכת החינוך תישאר סגורה, אלפי תלמידי כיתות י"א וי"ב יכשלו באופן מוחלט בבגרויות החורף".

"אנחנו יושבים יום-יום מול מסך למשך יותר משמונה שעות כביכול ב'למידה' בלי טעם, הזמן עובר ואנחנו נשארים באותו המקום. אנחנו מפצירים במשרד הבריאות, אפשרו לנו ללמוד באופן ראוי לבחינות הבגרות - למען עתיד הדור שלנו, ועתיד המדינה כולה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully