וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המורים נגד המערכת: "משרד החינוך בכאוס, טוב שהרשויות מחליטות בעצמן"

בהסתדרות המורים מברכים על ההחלטות של כמה ראשי ערים לסגור את בתי הספר לא רק ביישובים אדומים. סגנית המזכ"לית: "העסק לא מנוהל, משרד החינוך חי בעולם נתונים משלו, המערכת קורסת". על מבצע חיסונים למורים: "לא קיבלנו תשובות". 41% מהתחלואה בארץ קשורה במערכת החינוך

פרויקטור אש: כל הרחבת הפעילות במערכת החינוך תצריך הארכת הסגר/צילום: לע"מ

הסתדרות המורים מביעה תמיכה בהחלטת ראשי רשויות לסגור את מערכת החינוך לנוכח העלייה בתחלואה, ומאשימה כי במצב הנוכחי המערכת מתנהלת בחוסר סדר, ללא יכולת להגן על בריאותם של המורים. זאת, לנוכח העלייה בתחלואה ולאחר הסירוב לתת לעובדי ההוראה קדימות נוספת בתור לחיסונים.

בעוד משרד החינוך בראשות יואב גלנט שואף לקדם את המתווה המקורי של הממשלה, שעל פיו הלימודים במוסדות החינוך ביישובים שאינם כתומים או אדומים יימשכו להוציא כיתות ה'-י', עדנה דוד, סגנית מזכ"לית הסתדרות המורים, אומרת היום (שני) בשיחה עם וואלה! NEWS כי עמדה זו אינה מתיישבת עם המציאות בשטח.

"לפעמים נדמה כי משרד החינוך חי בעולם הנתונים משלו. 40% מהתחלואה מגיעה מתוך מוסדות החינוך, יותר מ-60 אלף תלמידים כיום מבודדים, יחד עם משפחותיהם", אומרת דוד. "מצד אחד, מערכת החינוך ממשיכה להיות פתוחה כדי לאפשר להורים לעבוד, מצד שני לא דואגים לחסן את המורים. המורים ממשיכים להיחשף לילדים, והתחלואה הולכת וגוברת, במיוחד עכשיו עם הנגיף הבריטי".

"בכל יום יש יותר ויותר ילדים ואנשי צוות שנכנסים למעגל התחלואה והבידוד, עשרות גנים וכיתות נסגרים מדי יום, עד כדי המצב שאין מי שמנהל [את ה]עסק, כי בעצם זה סוג של כאוס, כשראשי הרשויות בצדק לוקחים לעצמם את המושכות וסוגרים את היישוב שלהם", היא אומרת.

עדנה דוד, סגנית מזכ"לית הסתדרות המורים ויו"ר הסתדרות המורים סניף מחרב חיפה. ריקי קסטרו,
עדנה דוד/ריקי קסטרו

בתשובה לשאלה אם המורים תומכים בהחלטת ראשי הרשויות שקיבלו החלטה לסגור את מערכת החינוך גם כשהיישובים המדוברים אינם אדומים או כתומים, אומר דוד כי "כל עוד לא מחסנים את המורים - ועל זה גם הכרזנו סכסוך עבודה - ולא מבטיחים את שלומם ובריאותם, המגיפה ממשיכה להשתולל ואנחנו רואים את ההיקפים הגדלים של התחלואה - אני לגמרי מבינה את ראשי הרשויות". לדבריה, "משרדי הבריאות והחינוך מושכים כל אחד לכיוון אחר", ובמקום זאת "נכנס כאן גורם שבסוף מחליט בשטח" (הכוונה לרשויות - ס"ג).

עד כה ראשון לציון, באר שבע, בת ים, אפרת וקריית יערים החליטו לסגור את מערכת החינוך בתחומן, כשבפתח תקווה הורה ראש העיר לסגור מוסד אחד וברמת גן המליצה העירייה שלא לשלוח את התלמידים בבתי הספר, אך מערכת החינוך ממשיכה בינתיים לפעול.

"בסופו של דבר, בין אם מחליטים לסגור ובין אם לא, המערכת קורסת לתוך עצמה", היא אומרת. "ישנם מוסדות שפשוט לא יכולים להמשיך לפעול כאשר התחלואה גוברת, אם יש מחסור אדיר בכוח אדם בשל הבידודים".

עוד בוואלה!

המורים נאבקים על מקומם בתור לחיסונים: "אנחנו בסיכון, לדאוג לנו כמו לרופאים"

לכתבה המלאה

נכון לעכשיו, 68.5 אלף תלמידים נמצאים בבידוד, וכן 5,600 עובדי הוראה. לשם השוואה, הנתונים בתחילת חודש דצמבר עמדו על 12.5 אלף תלמידים ו-2,100 עובדי הוראה שנמצאו בבידוד. לצד זאת, ישנם 12,514 תלמידים שהם חולים פעילים בכל מערכת החינוך, ו-2,125 עובדי הוראה המוגדרים כחולים פעילים. הנתונים הגבוהים ביותר נוגעים לתלמידי בתי הספר היסודיים, שם נרשמו כ-5,921 חולים פעילים - 11.77% מכלל החולים באוכלוסייה. 1,036 גנים (כ-4.93%) ו-21 בתי ספר (0.42%) סגורים נכון להיום.

דוד הלינה על עמדת משרד הבריאות, שהחליטה שלא לחסן מידית את המורים הממשיכים לפעול כרגיל גם בימי הסגר. "אף אחד לא נותן את הדעת, ולא שם בראש סולם עדיפויות את המורים. אם אתם רוצים שהמערכת תפעל, שימו בראש סדרי העדיפויות את ההון האנושי. קחו וחסנו את המורים", היא אמרה, וציינה את הקשיים העומדים בפני עובדי ההוראה במצב זה.

"למשל, גורמי ההוראה בחינוך המיוחד שמטפלים באופן פיזי לא יכולים להתרחק מהילדים, הם לא שומרים על ריחוק, הם לא שמים מסיכה, מנגבים להם נזלת ודמעות, מפרידים כשהילדים רבים, מלטפים, מרגיעים, מדובר כאן בטיפול פיזי. לא באמת ניתן לשמור על בריאותם של עובדי ההוראה באמצעות המסיכה הבודדת שהם עוטים עליהם".

כיתה ללא תלמידים בית הספר בתל"י באולים בירושלים 1 בספטמבר 2020. נעם ריבקין פנטון/ פלאש 90, פלאש 90
כיתה ריקה בבית ספר בירושלים/פלאש 90, נעם ריבקין פנטון/ פלאש 90

האם עודכנתם בעניין החיסונים?

"לא. המזכ"לית עשתה כל מאמץ, היא בקשרים עם כל קברניטי המדינה, להגיד שמישהו נתן תשובה סופית והחלטית - כרגע לא ניתן".

לצד זאת, דוד הזכירה כי הסתדרות המורים מציעה ליווי רגשי למורים בתקופה זאת. "כולם מדברים על התלמידים ועל ההורים, אבל שכחו תפקיד מאוד מאוד חשוב במערכת הזאת שבלעדיו אין מערכת החינוך בעצם והם גורמי ההוראה - הגננות, המורים, המנהלים ועובדי החינוך המיוחד", הדגישה. "אנחנו בהסתדרות המורים מפעילים מרכז שעובד גם בשגרה ומתוגבר בחירום. כל עובד הוראה יכול לפנות ולבקש עזרה רגשית ונפשית מתאימים לו אנשי מקצוע במחירים סמליים. מדובר במענה חשוב, מחבק, עוטף וכמובן קריטי בימים הללו".

יפה בן דויד: לא יהיו לימודים עד שלא תחסנו מורים

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, איימה בדיון בוועדת החינוך כי תממש את האיום להשבית את המערכת בעוד שמונה ימים לאחר שדרישתה לחסן את המורים באופן מידי לא נענתה. "לא יתקיימו לימודים עד שלא תחסנו את צוותי ההוראה", אמרה.

"מנהלי בתי חולים אומרים שמונעים מהם לחסן את עובדי ההוראה. אנחנו מתחסנים כמו גנבים בלילה. עיריית תל אביב התגייסה עם איכילוב, אבל משרד הבריאות עצר את החיסונים. למה אנחנו נלחמים על מה שמובן מאליו?", תהתה בן דויד, "אם משרד הבריאות מחליט שהמצב מאוד קשה ומחליט לסגור, צריך שבתקופה הזאת יחוסנו אנשי החינוך. אחרת הם מסכנים את צוותי ההוראה".

יפה בן דוד בהפגנת הסתדרות המורים בתל אביב, 29.08.2019. ראובן קסטרו
"אם לא ניתן לשמור על ההנחיות, לפחות שיהיו חיסונים". בן דויד/ראובן קסטרו

לדבריה, "אין אפשרות לשמור על הנחיות משרד הבריאות: הכיתות עמוסות -35 ילדים, הילדים מסירים את המסיכות - אז אם לא ניתן לשמור על ההנחיות, לפחות שיהיו חיסונים. בתקופה הזאת צריך לחסן את כל עובדי ההוראה. כשלא מחסנים את צוותי ההוראה והתלמידים - פוגעים בבריאותם. אם אני הייתי אמא לילדים קטנים לא הייתי שולחת אותם שלא יידבקו. אם הייתי הנהגת ההורים, הייתי אומרת שלא נחזור ללימודים עד שלא תחסנו את צוותי ההוראה".

מנהלת המחלקה לחינוך ולקידום הבריאות, ד"ר אפרת אפללו, אמרה בדיון כי "41% מהתחלואה בישראל קשורה במערכת החינוך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully