וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחדל הבידודים בצה"ל: חיילים עם תסמינים נשלחו לבתיהם בתחבורה ציבורית

21.1.2021 / 11:36

לוחם גבעתי שנחשד בסימפטומים לנגיף הגיש קבילה נגד מפקדיו לאחר שנשלח לבידוד ביתי ללא הסעה מסודרת - ובניגוד להנחיות. גם ביחידות נוספות מלינים על היעדר פתרון מספק מצד הצבא, שמסכן את הבאים במגע עם החיילים לאורך הדרך: "מעלימים עין". צה"ל: הפרטים ייבדקו

בווידאו: מפקדת אלון של צה"ל לקטיעת שרשאות ההדבקה/צילום: דו"צ, עריכה: אסף דרורי

לוחם מחטיבת גבעתי, שנחשד כבעל תסמיני קורונה, נשלח לבידוד ביתי בתחבורה ציבורית בניגוד להנחיות. בעקבות זאת הגיש החייל קבילה נגד מפקדיו, בעוד רק בחודש האחרון דווח על עשרות לוחמים בחטיבה שנדבקו בנגיף ועל התנהלות חריגה ובעייתית.

"המפקדים יודעים שאין לנו איך להגיע הביתה ומצפים שתסתדר", הלין הלוחם. "חלק מעלים עין וחלק אומרים לך במפורש 'תמצא איך להגיע הביתה'". לדבריו, "מפקדים צריכים לא רק לשלוח אותך הביתה. הם צריכים לבדוק איך אתה באמת נוסע, ולהבין שצריך למצוא פתרון אם אין לך דרך אחרת חוץ מתחבורה ציבורית".

תחנת סבידור מרכז. 22 ביוני 2020 (צילום: ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
מדווחים על תסמינים ונחשדים כמתחזים. חיילים ברכבת/ראובן קסטרו

הלחץ הגובר על יחידות צה"ל מחשש שיוגדרו "אדומות" גורם בחודשים האחרונים לעלייתן של תופעות המנוגדות לפקודות הצבא ונהלי משרד הבריאות. אחת ההפרות הבולטות היא החלטה של מפקדים, לעיתים במודע ובמקרים אחרים תוך התעלמות מההנחיות, לזמן חיילים לבסיסים או לשלח אותם הביתה באמצעות תחבורה ציבורית - למרות שהם חשודים כבעלי סימפטומים האופייניים לנגיף.

לדברי לוחמים בחטיבות חי"ר שונות, אחרי שהם מדווחים על תסמינים הם מצטיירים בעיני המפקדים כשקרנים או מסלפים נתונים כדי להתחזות לחולי קורונה. השלב הבא הוא העברה לבידוד בבתים.

שטח האימונים של גבעתי בבסיס הר קרן. יממה אחרי הקטטה בה נפגעו 21 חיילים , 12 באוקטובר 2020. אמיר בוחבוט
הכשלים מתחילים באמצע שבוע במהלכו כשיש פחות כלי רכב. בסיס של גבעתי, אוקטובר/אמיר בוחבוט

לצד האירועים בגבעתי, גם ביחידות נוספות העירו הורים על אזלת יד של מפקדים שמשלחים חיילים שאין באפשרות המשפחה לאסוף אותם. כך, ובלית ברירה כשאין הסעות מהמקום בו הם נמצאים אל ביתם, הם נוסעים בתחבורה ציבורית. חלקם משתמש בהסעות של צה"ל, אך הן אינן מובילות ישירות אל ביתו.

הורים של חיילת מפיקוד דרום תיאור כי "מדובר בסיוט". אביה סיפר כי "הילדה מתקשרת ומבקשת ממך לאסוף אותה כשאתה יודע שיש לה תסמינים ואולי היא נדבקה. כשאתה מגיע לבסיס היא מבקשת שעוד חיילת תעלה איתך לרכב. אנחנו לא מגיעים אליה הביתה כי היא גרה במקום אחר. היא פשוט מקצרת את הדרך. איך היא מגיעה הביתה? בתחבורה ציבורית. כל הדרך חשבתי מה קורה אם הן כבר חולות ומדביקות על הדרך?".

ההורים הסבירו כי בדקו את עניין ההסעות מול המפקדים, ומתברר שבתחילת השבוע ובימי חמישי מנוהלת מערכת ההסעות למופת על ידי צה"ל מהבסיס הבית, ולהיפך. הכשלים מתחילים באמצע שבוע, במהלכו יש ככל הנראה פחות כלי רכב להסעות חיילים מכל רחבי הארץ.

מדובר צה"ל נמסר כי "פרטי הקבילה התקבלו, ייבדקו ויענו במישרין לפונה, לאחר תחקיר מעמיק בראשות מפקד החטיבה שייערך היום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully