וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טייסים, צוותי רפואה והמטכ"ל תחילה: כך יוקצו חיסוני הקורונה בצה"ל

8.12.2020 / 9:28

בחיל הרפואה החלו בהיערכות להפצת החיסונים בקרב יחידות הצבא, ועל פי המסתמן יחידות קרביות יזכו לעדיפות בקבלתם. בצבא נערכים למבצע לוגיסטי מורכב שבו יחוסנו חיילים במרוכז. מפרטי מסמך שהוצג לפרויקטור הקורונה עולה כי מוקדי ההדבקה בצה"ל היו החמ"לים וכיתות הלימוד

בווידאו: נתניהו במרכז הלוגיסטי לחיסונים מבטיח שכל אזרח שירצה יוכל להתחסן/צילום: לע"מ

חיל הרפואה בצה"ל הציג לפרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש את הלקחים מהגל הראשון והשני, וההיערכות לקראת הגל השלישי. בימים האחרונים התקיימו דיונים בין חיל הרפואה למשרד הבריאות כדי לדון בהקצאת ארבעה מיליון החיסונים נגד קורונה תוצרת חברת פייזר עבור שני מיליון אזרחים. לפי הדיונים הראשונים, צה"ל יקבל נתח מהחיסונים כדי לחסן לפי סדר עדיפות מבצעי. היום (שלישי) יתקיים על כך דיון באגף המבצעים בראשות אלוף אהרון חליוה.

ד"ר בועז לב, שעומד בראשות ועדת החיסונים של משרד הבריאות שאחראית על חלוקתם, הבהיר כי ראשונים לקבל חיסוני קורונה יהיו קשישים ואוכלוסיות בסיכון ולאחר מכן כל השאר. לוואלה! NEWS נודע כי מסתמן שהראשונים להתחסן בצה"ל יהיו הסגלים הרפואיים. לאחר מכן בכירי המטה הכללי ובראשם הרמטכ"ל אביב כוכבי כדי לשמור על רציפות תפקודית, ולאחר מכן טייסות, שייטות, וגדודים מתמרנים.

מי צפויים להתחסן ראשונים בצה"ל?

  • סגל רפואי
  • בכירי המטכ"ל
  • טייסות
  • שייטות
  • גדודים מתמרנים
חייל צה"ל מתחסן ביום גיוסו. משה שי / פלאש 90, אתר רשמי
סגלים רפואיים ופורום המטכ"ל קודם. חיילת מתחסנת/אתר רשמי, משה שי / פלאש 90

בהתאם לכך נערך צה"ל למבצע צבאי בתוך היחידות לשינוע וחיסון המפקדים והחיילים שיקבלו את החיסון. החיסון מגיע בחבילות של אלף בקבוקונים בהקפאה של 70- מעלות. ברגע שיוצא החיסון מההקפאה הוא מאבד מערכו תוך כחמישה ימים ולכן יש להשתמש בו במהירות.

כל חייל יקבל חיסון ולאחר 21 יום עוד חיסון. אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה בפיקודו של אלוף יצחק תורג'מן כבר פועל להקמת מוקדי חיסון מרכזיים ולא במרפאות. זאת, כדי לבצע היקפים גדולים בשעה, כוחות שינוע בכפוף לתנאי הקירור המתבקשים, וניהול של חיסון יחידות שלמות מהיר כדי למנוע שיבושים.

המקפיאים של חברת שראל שיאחסנו את החיסון לקורונה של חברת פייזר. חברת שראל, אתר רשמי
מאבד מערכו תוך 5 ימים מהרגע היציאה מהקפאה. המקפיאים שיאחסנו את החיסונים/אתר רשמי, חברת שראל

מפרטי המסמך של חיל הרפואה, שנחשפו בפני וואלה! NEWS, עולה כי מקורות ההדבקה של החיילים בקורונה התחלקו כמעט באופן שווה בין החופשות בבית לשירות ביחידות הצבאיות. ביציאה מחופשות החיילים נדבקו בעיקר מבני המשפחה עמם שהו בחללים סגורים.

החקירות האפידמיולוגיות של צה"ל גילו כי לא היו הדבקות בחדרי האוכל, לא בבתי הכנסת שפעלו תחת הנחיות מחמירות ולא במערך ההסעות המוקפד של אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה שחולק לקפסולות. מהמסמך עולה כי הרוב המוחלט של החיילים נדבקו בחללים סגורים כמו כיתות לימוד, חדרי שינה וחמ"לים בתרגילים.

הנגיף בצה"ל

  • מוקדי ההדבקה
  • כיתות לימוד
  • חדרי שינה
  • חמ"לים בתרגילים
  • מוקדים ללא הדבקה
  • חדרי אוכל
  • בתי כנסת
  • מערך ההסעות

קציני חיל הרפואה מעריכים כי "צה"ל בפתחו של הגל השלישי". בשלב הזה יש בצה"ל 201 חיילים נושאי נגיף ובהתאם לעלייה יש עומס על מוקד הפניות ובקשות להיבדק. לפי הערכות בחיל הרפואה, תוך שבועיים תתבצע קפיצה משמעותית במספר הנדבקים בצבא ולכן החלטה על עוצר יציאות נשקלת בימים אלו.

חמ"ל מרכז האש של פיקוד דרום. דובר צה"ל
מרבית ההדבקות בחמ"לים. חמ"ל מרכז האש של פיקוד דרום/דובר צה"ל

בחלק מהמקרים החליטו בחיל הרפואה להחמיר את ההנחיות של משרד הבריאות, ובאחרים להקל. כשמשרד הבריאות אישר פתיחת מסעדות, בצה"ל אסרו על כלל החיילים לשבת בחללים סגורים והתירו רק ישיבה במרחב הפתוח.

לעומת זאת, כשמשרד הבריאות הנחה לסגור מספרות, בצה"ל התיישרו להנחיות אך לאחר מכן שבו לפתוח אותן. מחלקות ופלוגות החלו בתספורת עצמאית ללא שמירה על תברואה בסיסית ובהתאם לכך הוחלט כבר בחודש מאי לפתוח את המספרות בהנחיה ברורה של מספר ומסופר במספרה בכל זמן נתון ולא יותר ושניהם מסיכות באופן קבוע. המחקר האפדמיולוגי קובע שלא היו הדבקות במספרות בצה"ל.

בחיל הרפואה הוחלט לשנות את המדיניות על רקע אירועי ההידבקות הגדולים כמו בבסיס ניצנים, כפי שפורסם בוואלה! NEWS, ולאחר מכן במחנה 80. מחקרים רפואיים הצביעו על כך כי הסימפטומים לקורונה מאפשרים דיוק ברמה בינונית לאתר חולי קורונה. בגל הראשון והשני חשבו אחרת בצה"ל, ולא מיהרו לשלוח חיילים ללא סימפטומים להיבדק. בהתאם להנחיות החדשות נבדקים א-סימפטומטים בהיקפים גדולים יותר כדי לקטוע את שרשרת ההדבקה בצבא.

אימונים בצל קורונה והכנות לשנה הקרובה של אביב כוכבי בצה"ל. דובר צה"ל
לא ממהרים להיבדק. חיילים בתרגיל/דובר צה"ל

בנוסף, חיילים רבים מסרבים להיבדק גם בגלל סוג הבדיקה הפולשנית, ובהתאם לכך בצה"ל החליטו להחמיר את תנאי הבידוד. הבידוד מתבצע במעבר לכפר המחלימים באשקלון, מעבר לאוהלים במרחב פתוח כמו בבסיס שבטה ובבה"ד 1, או מעבר לבתי ההורים רק אם יש להם יכולת לנהל בידוד. הנחת היסוד של חיל הרפואה היא שתמיד ייכנסו לבסיס חולים, והמאמץ מתרכז במניעת התפשטות.

המרפאות ביחידות קיבלו הנחיות ומידע כיצד להבחין בין חולי השפעה לבעלי סימפטומים לקורונה ובאיזה אופן לטפל בהם. כמו כן, לאחרונה סיים חיל הרפואה שדרוג של המעבדות הצבאיות באופן שקיצר את משך הבדיקה משבע לחמש שעות. ממוצע כל התהליך מרגע ההחלטה להיבדק ועד התשובה נע סביב 36-24. עוד הוחלט כי אם ישבור הגל השלישי שיאים בצה"ל, יעברו יחידות שלמות להיבדק בדרייב-אין אזרחי כדי למנוע עומס על מעבדות הצבא.

בהתאם להנחיית הרמטכ"ל, יותר מחצי סדר הכוחות בצה"ל חוסן נגד שפעת והמבצע ממשיך. עד כה חוסנו פי שניים חיילים מהשנה שעברה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully