וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרד טירונים: עשרות סירבו להיכנס לבידוד עם חיילים בעלי תסמיני קורונה - ויישפטו

עודכן לאחרונה: 7.10.2020 / 19:14

שני משרתים בבסיס ניצנים אובחנו בנגיף ו-80 טירונים נשלחו לבידוד באוהלים. בהמשך התבקשו לעבור למתחם משותף, על אף שחלקם פיתחו סימפטומים האופייניים לקורונה. כמה מחו על כך מחשש להידבקות, ואף גילו שהאוכל מוגש רק במתחם החדש. מפקדיהם הבהירו שיישפטו על סירוב פקודה

בווידאו: הצהרת הרמטכ"ל על הסגר ועל התגייסות צה"ל להורדת התחלואה/צילום: יותם רונן

שני חולי קורונה התגלו בשבוע האחרון בבסיס הטירונים ניצנים. בעקבות זאת החליטו מפקדי הבסיס להעביר יותר מ-80 חיילים המשרתים במחלקות של החולים המאומתים למתחם בידוד, אליו הועברו גם אלו שבאו במגע עם אחד הנדבקים - בעוד כמה מהם סובלים מתסמינים. עשרות חיילים סירבו לעבור למאהל מחשש להידבקות, וכעת הם צפויים לעמוד לדין משמעתי בשל סירוב פקודה.

במהלך חקירה אפידמיולוגית עלה כי אחד החיילים שנמצאו חיוביים לנגיף יצא לחופשה בבית הוריו ביום כיפור. גורמי צבא טוענים כי כבר אז ידע כי הוריו חולים בקורונה, אך לא עדכן בכך את מפקדיו. בנוסף, כששב לבסיס הוא עבר תשאול ואף חתם על מסמך בו הכחיש כי בא במגע עם חולים מאומתים.

קצינה בכירה במערך מגל סיפרה כי אחת המפקדות שמעה במקרה את החייל מספר לחבריו כי ישב לארוחה עם הוריו החולים. מיד לאחר מכן הועבר החייל לבידוד ונשלח לבדיקה, שאימתה את החשש שחלה בקורונה. תוך כדי פעולות האימות אותרה בבסיס חיילת נוספת שנדבקה בנגיף, וגם היא לדברי המפקדים לא סיפרה שהוריה חלו בקורונה ולא ציינה זאת בשאלון שעליו חתמה. שני החיילים הועברו מהבסיס לבידוד חיצוני.

בסיס טירונים בניצנים. דובר צה"ל
חיילים סירבו לעבור למתחם מחשש להידבקות. בסיס ניצנים/דובר צה"ל

שתי המחלקות בהן משרתים החיילים החולים הועברו לבידוד בשני מתחמי אוהלים, בהחלטת מפקדי הבסיס. לדברי הטירונים, באחד המתחמים הצפופים ישנם חמישה אוהלים, ובכל אחד מהם 6-5 חיילים.

אתמול בבוקר הודיעו לחיילים כי עליהם לעבור למתחם אחד גדול יותר, בו ישהו גם מי שבאו במגע עם החייל החולה. אולם עשרות סירבו לעבור למתחם החדש ונשארו באוהלים, בטענה כי כמה מהחיילים השוהים בו סובלים מתסמינים האופייניים לקורונה, כמו שיעול, חום וכאבי שרירים. המפקדים אמרו לטירונים כי בימים הקרובים יעברו מהאוהלים לחדרים, והבהירו כי אם לא יישמעו להנחיות ייחשבו כמסרבי פקודה - אך החיילים המוחים נשארו במקומם.

עיר הבה"דים. -, אתר רשמי
חמישה אוהלים צפופים. טירונים בצה"ל/אתר רשמי, -

כשהגיע מועד ארוחת הצהריים גילו החיילים כי האוכל נמצא במתחם הבידוד החדש, ולא יוכלו לאכול אם לא יתפנו מהאוהלים. עשרות החיילים המשיכו להתבצר במאהל מחשש להידבק, והמזון נזרק. כעבור שעתיים הוגשה ארוחה נוספת במתחם, אך החיילים עמדו בסירובם והאוכל שוב נזרק.

החיילים ביקשו מהמפקדים לקבל את הארוחה, וחלקם טען כי יש להם מחלות רקע ולכן הם חוששים לעבור למתחם הבידוד החדש עם החיילים שיש להם כבר סימפטומים. כמה מהמפקדים אמרו לחיילים כי הם צודקים ומבינים לליבם, "אך אלו ההנחיות מלמעלה ואי אפשר לשנות אותם". חלק מהטירונים דיווחו על כך להוריהם, שהתקשרו למפקדים. לבסוף הוגש האוכל לאוהלים, אך ההחלטה להעביר את כולם למתחם אחד נותרה בעינה.

בעקבות פניית וואלה! NEWS, המפקדים בבסיס קיימו שיחה עם החיילים והבהירו להם כי ההחלטה להעביר את כלל החיילים למתחם אחד לא תשתנה. הטירונים מחו בפני המפקדים כי הבידוד נועד לשמור על שאר חיילי הבסיס ולא על כל חייל בנפרד כמו באזרחות, ובכך הם חשופים לנגיף. נכון לבוקר זה החיילים לא עברו למתחם השני, ובכוונת המפקדים להעמיד אותם לדין משמעתי עקב סירוב פקודה ואי מילוי הנחיות חיל הרפואה.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "לאחר יום כיפור, חייל בבט"ר ניצנים חזר לבסיס לאחר שלא דיווח כי הוריו פיתחו תסמיני קורונה, למרות שתודרך בנושא ואף חתם על מסמך שמצהיר על בריאותו ובריאות משפחתו. משנודע לסגל שהורי החייל חולים, הוא הועבר למתחם המבודדים של הבט"ר שם שהה במתקן נפרד עד לביצוע בדיקת הקורונה. במקביל לכך, הועברה המחלקה של החייל למתחם מבודדים אחר לריחוק חברתי עד לקבלת תוצאות הבדיקה.

"כשהתגלה החייל כמאומת לנגיף, לאחר תחקיר אפידמיולוגי שביצע מפקד היחידה בודדו כלל החיילים שבאו עמו במגע במתקן ייעודי. לחיילים המבודדים הוגדרו זמני ארוחות ומקלחות, והמפקדים הכינו עבורם את המזון, אולם מספר חיילים סירבו לעבור למתחם המבודדים, וכן סירבו לאכול במתחם הייעודי שהוקם עבורם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully