וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות אלפי חולים ביום: "תרגיל המלחמה" של מפקדת הקורונה לגל השלישי

עודכן לאחרונה: 6.12.2020 / 14:02

מפקדת אלון תערוך תרגיל רחב היקף שבו תיבחן מוכנות משרד הבריאות, בתי החולים והקופות בסימולציה שתדמה גל קורונה לצד שפעת. במפקדה דורשים לקחת חלק מרכזי בהפעלת החיסונים, וטוענים שמנכ"ל המשרד תומך. עם זאת, הם מעלים חשש מתחלואה שתגיע עם החזרה ממדינות אדומות

בווידאו: פעילות פיקוד העורף ברשויות אדומות/צילום ועריכה: דובר צה"ל

מפקדת אלון בפיקודו של תא"ל ניסן דוידי בפיקוד העורף, שאחראית לקטיעת שרשראות ההדבקה בנגיף הקורונה, השלימה בשבוע האחרון את ההכנות לגל השלישי, הכוללות הכשרת של חוקרים, דיגום מהיר ונרחב ושילוב של אמצעים טכנולוגיים. לפי הערכות המומחים, גל התחלואה הבא צפוי להתפרץ בחודש ינואר.

במפקדה שומרים על דריכות, ומספרים כי בתקופה שחלפה מאז הקמתה הספיקו להגדיל משמעותית את כמות החקירות והבדיקות היומית שהיא מסוגלת לבצע, לשפר את שיתוף הפעולה של הציבור עם החקירות האפידמיולוגיות, וכן להאיץ את מהירות התגובה להתפרצויות וקטיעת המגעים.

לטענתם, הם צריכים להיות חלק מרכזי בתכנית החיסונים, וגם בכירי משרד הבריאות, וביניהם המנכ"ל חזי לוי, מבינים זאת. במפקדה המליצו לפיקוד העורף לחבר אליהם מרכז חיסונים, שישתמש במרכז השליטה שהם מפעילים כדי לחסן כמה שיותר אנשים בזמן קצר.

פעילות מפקדת ׳אלון׳ של פיקוד הערוף במאבק בקורונה 22 באוטקובר 2020. דובר צה"ל, אתר רשמי
3,000 חוקרים. פעילות "מפקדת אלון" של פיקוד העורף/אתר רשמי, דובר צה"ל

בכיר בפיקוד העורף סיפר כי כוח האדם גדל בצורה משמעותית. "השלמנו כמעט את כל בניין הכוח במפקדת אלון. אנחנו כיום עומדים על כ-3,000 חוקרים אפדימיולוגים שעובדים במערכת 'אבן היסוד' שאנחנו פיתחנו. יש היום 20 קציני צה"ל שעובדים בכל המחוזות של משרד הבריאות שמנהלים את כל האופרציה".

לדבריו, משרד הבריאות אחראים על התחום המקצועי, עוסקים בחקירות מורכבות וחניכה, אבל כל האופרציה של חקירות אפדימיולוגיות, הכשרת האנשים, מערכות המידע וניהול - עברה לניהול של מפקדת אלון".

בעוד שבוע וחצי תתרגל מפקדת אלון את משרד הבריאות, קופות החולים ובתי החולים במשחק מלחמה שידמה טיפול במאה אלף אזרחים ביממה. לדברי הבכיר, "זה התרחיש החמור אליו אנחנו נערכים בחודשים ינואר, פברואר ומרץ - קורונה בשילוב שפעת".

מנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי הטיל על מפקדת אלון להכין את "תרגיל המלחמה", שפרטיו ותרחישיו יאושרו בשבוע הקרוב. בכוונת המפקדה לתרגל את משרד הבריאות, פיקוד העורף, בתי החולים, קופות החולים, חברות אזרחיות הדוגמות ומעבדות הקורונה לתרחיש של עשרות אלפי נדבקים בקורונה ביממה.

התרגיל יהיה תרגיל סימולציה ולא בשטח שבמהלכו ייבחן תהליך קבלת החלטות, תפקוד מערכות המידע השליטה והבקרה. בנוסף, ייבחנו צווארי בקבוק אפשריים וחסמים בירוקרטיים.

פעילות מפקדת ׳אלון׳ של פיקוד הערוף במאבק בקורונה 22 באוטקובר 2020. דובר צה"ל, אתר רשמי
"כשחוקר מקיש שם של חולה מאומת קופצת מולו רשימת כל בני המשפחה". מפקדת אלון/אתר רשמי, דובר צה"ל

תיחום המגעים של הנדבקים היווה פער משמעותי בהתחלה כי הציבור לא שיתף פעולה עם החקירות האפדימיולוגיות מרבית הנשאלים טענו כי אינם זוכרים עם מי באו במגע. אולם, במפקדת אלון אומרים שבעקבות קמפיין תקשורתי נרחב בנושא, חל מהפך בגישה.

"כשחוקר היום מקיש שם של חולה מאומת קופצת מולו רשימת כל בני המשפחה", הסביר קצין בכיר בפיקוד העורף, "באופן אוטומטי כל בני המשפחה עוברים לבידוד ומוסרים דגימה לבדיקה. זה העלה משמעותית את יחס המגעים. המגמה התהפכה".

לפי נתוני פיקוד העורף, 40% מהנחקרים בממוצע סייעו לחוקרים להגיע לעשרה מגעים ומעלה, 40% נוספים לארבעה עד תשעה מגעים, 15% למגע אחד עד ארבעה ו-5% לאפס מגעים.

תא"ל דוידי הנחה להקים צוות משימה מיוחד (צמ"מ) בשיתוף פרופסורים ממכון ויצמן, קציני 8200, משרד הבריאות ומפקדת אלון, שישלב בינה מלאכותית ואלגוריתמיקה. זאת, כדי לנתח את המידע ולסייע בהערכת מוקדי הדבקה ותחלואה.

"אם נדבקתי במפעל מסוים ועוד מישהו נדבק זה יקפוץ במערכת המידע. ככה נסגור מעגלים על מקומות גדולים", סיפר הקצין. "לפני כמה ימים היה לנו מקרה של מפעל נגרות ביבנה. סגרנו מהר את המפעל, דגמנו את כל המפעל תוך יום, ומצאנו 30 חולים מתוך 150 עובדים".

החסיון לקורונה שיב"א, תל השומר 1 בנובמר 2020 (צילום: ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
מבקשים לקחת חלק מרכזי בתכנית. חיסון לקורונה בשיבא/ראובן קסטרו

תחום נוסף שאותו מלווה מקרוב מפקדת אלון הוא פתיחת מערכת החינוך. "היום לכל התפרצות בבתי הספר אנחנו מגיבים תוך יום", העיד הבכיר במפקדה. "תוך 24 שעות אנחנו שולחים ניידת שלנו ודוגמים את כל מי שבבית הספר - מורים ותלמידים, סוגרים מעגל מהר ומכניסים לבידוד".

בשבועות האחרונים דיווחה המפקדה על עלייה במספר הבדיקות ביממה מ-30 ל-70 אלף. בשבוע הקרוב יסתיים תהליך העברת האחריות על הדגימות ממד"א לחברות אזרחיות, ויכנסו לפעולה עוד מעבדות פרטיות, שכל אחת מהן תגיע ליותר מ-10,000 בדיקות ביממה.

בפיקוד העורף מעריכים כי עם תחילת 2021, תגיע מפקדת אלון לכ-100 אלף דגימות ובדיקות ביממה. כיום הממוצע הוא 80 אלף ביממה. הנדבקים יקבלו תשובה תוך 12 שעות ו-3,000 חוקרים יהיו מסוגלים לחקור עד 5,000 חולים ביממה.

נקודות התורפה: אכיפת הבידודים והשבים מחו"ל

הקצין הבכיר התריע כי לא חלה התקדמות באכיפה המשטרתית נגד החייבים הבידוד. "המשטרה לא מצליחה להגיע אל כולם גם כשרמת התחלואה היא בין אלף ל-2,000 ביום", אמר. "המשטרה נוגעת בכמה מאות ביום. אנחנו כבר חודשים ממליצים ללכת לתחום הטכנולוגיה".

סגר בנצרת, 24 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
"המשטרה לא מצליחה להגיע אל כולם". אכיפת הסגר בנצרת, בנובמבר/ראובן קסטרו

תחום הנוסף שמהווה מוקד לעלייה בתחלואה הוא החזרה של אזרחים ממדינות אדומות, "מצד אחד אנחנו נלחמים במגעים ובחולים בתוך המדינה אבל בסוף שמגיע מטוס מטורקיה או יוון שיש עליה הרבה חולים זה מייצר לנו בעיה כפולה" הזהיר הקצין הבכיר. "נכנסים לארץ חולים שהם לא בשליטה שלי. אני צריך לעשות על המטוס חקירות מורכבות כדי לדעת".

הוא הוסיף כי המפקדה הקימו "צוות מיוחד שלנו שעוסק רק בטיסות. יחד עם משרד הבריאות. לסגור עליהם מהר". לוואלה! NEWS נודע כי הדרג המדיני מתכוון להעביר תקנה שתחייב את מי שחוזר ממדינה אדומה חוזר לבידוד של שבועיים במלון או לחילופין - לדגימה מהירה בשדה התעופה. "הרבה אנשים מצהירים על בידוד, מסתבר שהם חולים והם לא באמת מקיימים בידוד. ואז הם מדביקים. יש לא מעט מקרים כאלה לאחרונה", אמר הקצין הבכיר.

במגזרים הערבי והחרדי הוחלט לנקוט בתגובה יסודית הכוללת איסוף דגימות מכל בני המשפחה בבית, כולל דגימות של בניין שלם או רחוב, וזאת מאחר וחלק מהאזרחים מתביישים להגיע להיבדק. מבצע שכזה בוצע בארבעה כפרים דרוזים בשבוע האחרון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully