וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החוקרים הוכשרו ומערכות המידע הוטמעו, אך למפקדת אלון נותר עוד מכשול אחד

1.11.2020 / 17:20

יחידת פיקוד העורף לקטיעת שרשרת ההדבקה הצליחה לעמוד ביעדים שהוצבו לתחילת נובמבר, ולדברי גורמים במערכת הביטחון, היא ערוכה לתרחיש של זינוק נוסף בתחלואה. בצה"ל עובדים בשיתוף עם המשטרה למצוא פתרון לנקודת התורפה של המאבק: חייבי בידוד שאינם מדווחים על מיקומם

בווידאו: מפקדת אלון של צה"ל לקטיעת שרשאות ההדבקה/צילום: דו"צ, עריכה: אסף דרורי

מפקדת אלון של פיקוד העורף, שהוקמה במטרה לקטוע את שרשרת ההדבקה, תגיע בימים הקרובים לשיא מוכנותה במסגרת המאבק בקורונה. בהערכת המצב שקיים בנושא הרמטכ"ל אביב כוכבי בשבוע שעבר, הוצגה לו תמונת מצב לפיה החל מהיום (ראשון) היחידה ערוכה לעמוד במשימות שהוטלו עליה.

לפי תמונת מצב זו, היחידה תפעל בהיקף הנדרש לבלימת המגיפה: איתור חולים ושליחתם לבדיקות, שליחה לבידוד במקרה הצורך, וחקירות אפידמיולוגיות יסודיות. במפקדה הגדילו את מניין החוקרים האפידמיולוגיים והכשירו 2,800 חוקרים. בנוסף לכך, השלימו את הטמעתן של שתי מערכות דיגיטליות לניהול המאבק במגיפה.

מערכת אחת מאפשרת לחוקרים האפידמיולוגיים לבצע את החקירות מול החולים ומול אנשים שבאו עמם במגע, ומערכת נוספת היא מערכת החקירות הלאומית שמחברת בין כלל הגורמים העוסקים בקורונה בישראל. פיתוח שתי המערכות נוהל על ידי ראש מנהלת טרנספורמציה דיגיטלית באגף התקשוב, תא"ל זיו אבטליון.

פעילות מפקדת ׳אלון׳ של פיקוד הערוף במאבק בקורונה 22 באוטקובר 2020. דובר צה"ל, אתר רשמי
"נפתר מה שהכי הטריד אותנו". פעילות מפקדת אלון/אתר רשמי, דובר צה"ל

עד כה הוטמעה מערכת התקשוב לניהול החקירות בארבעה מחוזות של משרד הבריאות, כולל הרשויות המקומיות באותו אזור. בשבוע הקרוב תסתיים ההטמעה בעוד שלוש מחוזות אחרונים. בשיטת הפעולה של המערכת לניהול החקירות, האחות המחוזית אחראית בתחומה על מספר נתונים של חוקרים, שמזינים את המידע למערכת אחת.

בכך, השתפרה מערכת הניהול והשליטה במשימות השונות: זיהוי, חקירה, נטילת דגימות, בדיקה, מעבר לבידוד וטיפול רפואי בהתאם, ומעקב. "כולם רואים את אותה מערכת, מבינים היטב מה קצב החקירות רואים מה עושה כל חוקר. בכך, אפשר להוציא דוחות על עומס, מיקור באזורים ויעילות של חוקרים", הסביר גורם ביטחוני.

הגורם הוסיף כי "מה שהכי הטריד אותנו נפתר. כשיש לנו את הכוח הזה (שמעניקות מערכות) - אפשר לטפל באלפי חולים מאומתים ביום. בשבועיים האחרונים אנחנו רואים שקל לנו ומטפלים בעבודה די במהירות".

מפקדת אלון 31 בנובמבר 2020. דובר צה"ל
סא״ל במיל׳ ראים פלאח, קצין קישור עם ראשי רשויות מעראבה, בית ג׳אן, כרמיאל ובועינה נוג׳ידאת/דובר צה"ל

בעניין היקף דגימות הקורונה אליו נערכו במפקדה, לאחר שנחתמו חוזים מול שלוש חברות חדשות שביכולתן לבצע בדיקות קורונה, בצה"ל מתכננים להגיע ליכולת של נטילת 100 אלף דגימות ושינוען בכל יממה. החברות נמצאות בשלב הרצה והן יחליפו את מד"א, שלא זכה במכרז.

בשבועיים האחרונים טיפסה היכולת שאותה קידמו במפקדת אלון ל-80 אלף בדיקות ביממה, ובשלושה השבועות הקרובים צפויה עלייה של עוד 20 אלף בדיקות נוספות כדי להשלים 100 אלף ביממה.

הגורם הביטחוני הבהיר כי מפקדת אלון התקדמה מאוד במדדי המהירות של ביצוע המשימות שהוגדרו על ידי משרד הבריאות. "מרגע שאותר חולה מאומת, הוא נחקר, הועברו נתונים על כל המגעים שלו לגורמים הרלוונטיים, ואלה הועברו לבידוד".

הגורם הביטחוני הוסיף כי "היעד שהוגדר הוא שלושים שעות לתהליך, ובשבועיים האחרונים היו ימים שבהם התהליך לקח פחות מטווח זמן זה. אבל חשובה האיכות של המשימה, לא רק הכמות". לדבריו, "שני נושאים מאוד בעיתיים הם ההסברה והאכיפה וגם הם מטופלים".

צה"ל והמשטרה נערכים לשיתוף פעולה

למרות השלמת היעדים של המפקדה, סוגיית האכיפה של המבודדים וחולי הקורונה שנמצאים בבידוד נותרה נקודת התורפה של המאבק בקורונה. בשבועיים האחרונים השר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה, ביקר פעמיים במפקדת אלון עם מ"מ המפכ"ל מוטי כהן וסגל הפיקוד הבכיר של המשטרה כדי לדון בפתרונות מעשיים בעניין.

לאחר שקציני מפקדת אלון הציגו לשר מערכת בקרה אזרחית לטיפול בתופעה, השיבו קצינים בכירים במשטרה כי יש להם מערכת פנימית שתופעל בקרוב כדי לשלוט בהיקף המבודדים. כמו כן, נקבעו דרכי פעולה להידוק הקשר בין המשטרה למפקדה, כולל העברת מידע לשוטרים כדי שיידעו לאן לכוון את פעילות המשטרה.

עוד הוחלט שקצין המודיעין של מפקדת אלון ישתתף בהערכות המצב של המשטרה כדי לקדם תהליכי אכיפה, וכי מקבילו במשטרה יציג הערכות מצב למפקדה. עוד הוחלט כי תועבר רשימה מדויקת על חייבי הבידוד למשטרה כדי שתתקיים אכיפה גם אם המבודדים לא נרשמו באתר משרד הבריאות.

פעילות מפקדת ׳אלון׳ של פיקוד הערוף במאבק בקורונה 22 באוטקובר 2020. דובר צה"ל, אתר רשמי
"אנחנו חייבים שיתוף פעולה מצד האזרחים". חמ"ל מפקדת אלון/אתר רשמי, דובר צה"ל

בתוך כך, פיקוד העורף יפתח היום בקמפיין העלאת מודעות בציבור לקטיעת שרשרת ההדבקה. בצה"ל יסבירו לציבור את תהליכי הקטיעה, יעמדו על חשיבות מסירת הנתונים בחקירה האפידמיולוגית, חשיבות הבידוד ומה הקריטריונים למעבר מלון לחולי קורונה. "אני נזהר מאוד, אבל בשבועות האחרונים אנחנו רואים שיפור במסירת הנתונים. מספר המגעים עולה משלושה לארבעה וחצי, עלייה בשבועיים האחרונים של 15% בהיקף המבודדים שנרשמים באתר משרד הבריאות", אמר אותו גורם.

הקמפיין מגיע בעקבות פרסום הנתונים, לפיהם כמחצית מהחולים הפוטנציאלים לא נבדקים, ונדבקים רבים בנגיף לא אומרים אמת בחקירות אפידמיולוגיות.

הגורם הביטחוני הבהיר כי שיתוף הפעולה עם האזרחים הוא קריטי להצלחת פעילות מפקדת אלון לקטיעת ההדבקה. "מי ששולחים אותו למסור דגימה, חייב לעשות את זה.יותר מ-50% ממי שמנחים אותו לא הולך להידגם. אנחנו חייבים שיתוף פעולה בחקירה האפדימיולוגית. למסור מידע מלא ולספר לנו על כל המגעים. ללכת להידגם. ולהיכנס לבידוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully