וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות הביקורת: צה"ל ישנה את נהלי בידוד החיילים בבסיסים

עודכן לאחרונה: 14.10.2020 / 9:07

הורים לחיילים בבט"ר ניצנים ומחנה 80 סירבו לקבל את הבידוד הקבוצתי, והביאו את צה"ל להשיב כי הנושא ייבחן. לטענתם, המדיניות מנוגדת להנחיות שחלות על הציבור: "לא כך מונעים הדבקות". לאחר הפרסום בוואלה! NEWS, הוחלט להפנות חיילים לבידוד ביתי

בווידאו: מחלקת "שבט אחים" לטיפול חולי קורונה שהקים צה"ל ברמב"ם/צילום: דו"צ

צה"ל ישנה את שיטת הבידוד הקבוצתי שהונהגה בבסיסים למניעת התפשטות הקורונה - כך נודע לוואלה! NEWS. זאת בעקבות הביקורות שהעלו נגדה הורים לחיילים, שטענו להתנהלות לקויה של הצבא מול המגיפה. מעתה, תועדף האפשרות להפניה לבידוד ביתי בקרב המשרתים בבסיסים הסגורים.

בהתאם להערכת המצב המחודשת בצה"ל, בידוד החיילים יתבצע לפי אחת משלוש אפשרויות: בידוד ביתי - בתנאי שישנם תנאים מתאימים לכך בבית החייל, בידוד יחידתי - בתנאי שישנם תנאים מתאימים ללא צפיפות, ובידוד במתקני אגף כוח האדם, כמענה חליפי לחיילים בודדים או למסגרות הדורשות זאת.

חיילי צה"ל עוטים מסכה לצורך התגוננות מנגיף הקורונה. נתי שוחט, פלאש 90, פלאש 90
"קטיעת שרשרת ההדבקה צריכה להיות בעדיפות ראשונה"/פלאש 90, נתי שוחט, פלאש 90

בשבועות האחרונים, הורים לחיילים בבסיסי הטירונים ניצנים ומחנה 80, שם נרשמה התפרצות נרחבת של הנגיף, מחו נגד השיטה וטענו כי היא אינה יעילה ומביאה להדבקה ביחידות. "מדיניות הצבא בנושא ההתמודדות עם ההתפרצות החמורה במחנה 80 היא חסרת הגיון", אמר אחד ההורים.

"נכון שמפרידים חולים עם ובלי סימפטומים, אבל בתוך קבוצות הבידוד ישנם חיילים שאין להם תסמינים אך הם נשאי קורונה ומדביקים אחרים, כפי שיש כאלה שנחשפו לחולים עם סימפטומים ולא נדבקו. לנגיף יש ביטויים מגוונים מאוד שמשתנים מאדם לאדם, כך שאי אפשר לדעתֿ", הוסיף.

הורה נוסף סיפר על עיכוב בבדיקה של בתו החיילת שנדרשת בבידוד. הוא טען כי היא שוהה בבידוד יחד עם משרתות נוספות. "בתי מבודדת עם סימפטומים כבר 11 יום ומסורבת לדיגום (נטילת דגימה, א"ב). היא משתמשת במקלחות ובשירותים משותפים עם בנות אחרות, גם הארוחות והתורנויות משותפות", אמר. "לאורך תקופת הבידוד, חלקן התגלו כנשאיות הנגיף. נכון, בתי ישנה בחדר לבדה, אבל קיימות נקודות מגע אחרות, ועד שאין תוצאה של בדיקה לא ניתן לדעת מי חולה ומי לא. בינתיים זה שהיא ישנה בחדר לבד משמש קריטריון שבגללו היא מסורבת לדיגום".

טירונות במחנה 80. דובר צה"ל
ההורים הפגינו נגד הבידוד המשותף. טירונים במחנה 80/דובר צה"ל

ההורים מתחו ביקורת גם על האופן בו מתבצעות הבדיקות. "כולן נעשות בזום, מול חובשת פלוגתית שאינה רופאה. מד החום היחידי שהיה בכל הבניין ושאותו העבירו בין החדרים והקומות הלך לאיבוד. כרגע בתי מודדת חום במד חום שהצלחנו להעביר לה מהבית", תיארו את המצב.

לדבריו של אחד ההורים, "הניטור מסתכם בסדרת שאלות שמטרתן לבדוק אם החיילות עונות לקריטריונים של דיגום. לפי כל הנורמות המקובלות בכל העולם במאמץ לקטוע את שרשרת ההדבקה בקורונה, הן אמורות להידגם מעצם היותן בבסיס במגע עם כל כך הרבה חיילים שהתגלו כחיוביים. אציין שבכל המחלקות בפלוגה של בתי ישנם חולים".

"מה זה עוזר שהם עוטים מסיכות ביום, אם הם ישנים יחד בחדר בלילה? לא צריך תואר ברפואה בכדי להבין שלא כך מונעים הדבקות", הוסיפו ההורים. "כל הבסיס חייב לעבור דיגום. חיילים שנמצאים שליליים בדיגום צריכים להיות מורחקים מידית ממוקד ההתפרצות שבמחנה. קטיעת שרשרת ההדבקה במחנה צריכה להיות בעדיפות ראשונה לפני הכשרת החיילים, שיכולה להידחות למועד אחר בו יהיה להם סיכוי סביר יותר להשלים אותה כנדרש, מבלי לבלות את מחציתה בבידוד ובמעגל הדבקות והידבקויות בלתי נגמר. זה צו ההגיון והמוסר".

בט"ר ניצנים. דובר צה"ל, אתר רשמי
עיכובים בבדיקות. בט"ר ניצנים/אתר רשמי, דובר צה"ל

בצה"ל שלחו מסרים מנוגדים, כשמצד אחד טענו כי שיטת הבידוד המשותף אינה מתקיימת - ומנגד הודיעו כי יבחנו את הסוגיה. לפי דובר צה"ל, "הטענה בנוגע ל'בידוד משותף' - אינה נכונה קיימת הפרדה בין מי שנחשפו לחולה קורונה מאומת לבין אלו שלא, על פי הפקודות".

"ישנה הפרדה בין חיילים בעלי תסמינים, לבין אלו שאינם בעלי תסמינים, לרבות בחדרי השינה, במקלחות, בשירותים, ובהסעדה. במידה שאחד המבודדים יאומת כחולה, הוא יהיה בבידוד מחמיר עד לפינויו לכפר המחלימים, שיתרחש באותו היום". מסרו תחילה, אך הוסיפו: "לאור הטענות השבות ועולות, נושא הבידוד המסגרתי ייבחן מחדש בימים הקרובים".

חיילים ליד משגר פטריוט. אביחי סוחר, אתר רשמי
ביחידות הסגורות יופנו החיילים לבידוד ביתי/אתר רשמי, אביחי סוחר

ההודעה באה לאחר שבחודשים האחרונים התפתחו כמה מוקדי תחלואה בבסיסים, בהם בה"ד 1, בית הספר לקומנדו ויחידת הניוד באוגדה 98, בא"ח כפיר, טייסת הנגב ויחידת מורן, ומעל כולם ניצנים ומחנה 80, שבלטו בעקבות מאבק ההורים. בניצנים רשמו הצלחה בעצירת התפשטות הנגיף, אך במחנה 80, שם הפגינו ההורים בשער הבסיס, ישנם עדיין 106 חולים פעילים.

בתוך כך, דובר צה"ל עדכן אתמול כי מספר המשרתים שמאובחנים כחולים פעילים בקורונה עלה ביממה האחרונה ל-1,192. בזאת, עלה מספר הנדבקים ביותר ממאה מאובחנים חדשים. מתוך הנדבקים, כחמישה משרתים מוגדרים כחולים במצב בינוני והיתר במצב קל. 5,089 חיילים נמצאים בבידוד ביתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully