וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפקדים בניצנים: עשינו טעויות, לא היינו ערוכים להיקף גדול של טירונים מבודדים

9.10.2020 / 16:42

אנשי סגל בבסיס הודו ששגו בקבלת ההחלטות ולא התחשבו בחששות החיילים, זאת בעקבות הפרסום בוואלה! NEWS על מרד הטירונים שהושמו בבידוד עם כמה מהם שפיתחו תסמיני קורונה. חלק מהחיילים, בעלי מחלות רקע, שוחררו לבידוד בבתיהם. צה"ל: "הפרת בידוד היא עבירה על החוק"

בווידאו: קמפיין חדש של צה"ל למניעת הדבקה בקורונה/צילום: דו"צ

מפקדים בבסיס ניצנים הודו אתמול (חמישי) כי הפיקוד הבכיר לא היה מוכן להיקף גדול של חיילים מחויבי בידוד, זאת בעקבות הפרסום בוואלה! NEWS על מרד הטירונים במחנה. יותר מ-80 חיילים מהבסיס נשלחו למתחם בידוד, אך עשרות מהם סירבו לעבור אליו מחשש שיידבקו מחיילים שפיתחו תסמינים האופייניים לקורונה. "לקח זמן למפקדים עד שהתייעצו עם גורמי רפואה והחליטו כיצד לבודד", העיד אחד המפקדים.

"כולם חששו שבכל רגע עוד חיילים יידבקו, ובינתיים עשו גם טעויות", הוסיף המפקד. הוא הסביר כי "בפועל לקחו עשרות חיילים ובודדו אותם יחד במהירות, כדי למנוע הידבקות של שאר הפלוגות ואנשי הסגל בבסיס. הם לא באמת התחשבו בחשש של החיילים".

שני חיילים המשרתים בבסיס חזרו מחופשה ולא הצהירו כי שהו בקרבת הוריהם שחלו בקורונה, למרות שנשאלו על כך. השניים פונו מהבסיס, בעוד הטירונים המשרתים עמם הועברו למתחם בידוד צפוף. עשרות מהם מרדו על ההחלטה ויעמדו לדין משמעתי על סירוב פקודה.

בט"ר ניצנים. דובר צה"ל, אתר רשמי
"לא התחשבו בחשש החיילים". אחד ממתחמי המגורים בבסיס ניצנים/אתר רשמי, דובר צה"ל

מפקד הבסיס, קצין בדרגת סגן-אלוף, כינס את הטירונים והבהיר כי סירובם להיכנס למתחם הבידוד המשותף עומד בניגוד להנחיות חיל הרפואה ומשמעותו סירוב פקודה. עם זאת, החיילים הבהירו כי ההנחיה מנוגדת לנהלי משרד הבריאות והעלו את חששם מפני הידבקות. אחד מהם הציע לבודד בקבוצה אחת את הטירונים שלא סובלים מתסמינים, אך הקצין התעקש כי אין פתרון אחר מלבד ריכוז פלוגה וחצי במתחם בידוד אחד.

למרות השיחה עם מפקד הבסיס, החיילים לא שינו את דעתם. באחד המקרים דרשו המפקדים מהטירונים לעבור לאוהל יחד עם חיילים שהראו תסמינים כמו חום, שיעול וכאבי שרירים. חמישה חיילים נעתרו, אך שמונה נוספים טענו כי יש להם מחלות רקע והעדיפו לישון מתחת לכיפת השמיים במקום באוהלים. בעקבות הפרסום, כמה מהחיילים שוחררו לבידוד בבתיהם בכפוף לאישור רפואי.

עוד בוואלה!

הרמטכ"ל כוכבי אירח בסוכות בני משפחה בניגוד להנחיות הקורונה

לכתבה המלאה

ההתנהלות עוררה ביקורת מצד הורי הטירונים, שהביעו חשש מסיכון בריאותם של ילדיהם. "כהורה לחייל שמשרת בבט"ר ניצנים, התאכזבתי מאוד מהטיפול של המערכת לאחר שהתגלו חולי קורונה בבסיס", הסביר אביו של אחד מהמשרתים במחנה.

"הציפיה שלי הייתה שיתייחסו לחיילים שבאו במגע עם החולים כפי שנוהגים עם אזרחים, לבודד אותם מיתר הבסיס ואחד מהשני", אמר. "אבל לאור מצוקת אכלוס בבסיס וכדי לבודד אותם משאר החיילים צופפו עשרות חיילים וערבבו בין קפסולות שונות".

טקס סיום קורס קצינים קרביים  במעמד נשיא המדינה,  ראובן ריבלין, ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי, מפקד זרוע היבשה, אלוף יואל סטריק,  מפקד פיקוד ההכשרות והאימונים, אלוף מוטי ברוך, מפקד בית הספר לקצינים, אלוף-משנה גיא לוי,מצפה רמון בה"ד 1, 1 ביולי 2020. דובר צה"ל
צוערים במסיכות בטקס סיום קורס קצינים/דובר צה"ל

האב הוסיף כי "לא הקפידו על ההנחיות הבסיסיות של שמירה על מרחק, מסיכות, היגיינה, חומרי חיטוי ופשוט נתנו לחיילים שבאו במגע עם החולים להתערבב ביניהם למשך עשרה ימים עד סוף הבידוד, ובכך לסכן אותם בהידבקות". לדבריו, "עיקר האכזבה שלי היא משרשרת הפיקוד הבכירה, שאף שוחחה עם החיילים. אני פחות מאוכזב מהמפקדים הזוטרים שגילו הבנה למצוקת החיילים, אבל טענו שאין ביכולתם לעשות דבר".

הוא הבהיר כי "לא יכול להיות הבדל בין ההנחיות של האזרחים לבין הנחיות הצבא, הרי המחלה מדבקת באותה המידה. חוסר היכולת שלנו לשמור על בריאות הילדים מדאיגה מאוד לאור התחלואה הגבוהה בצה"ל, וחוסר היכולת שלהם לטפל בסיטואציה".

צה"ל: "הפרת בידוד היא עבירה על החוק וסיכון הסביבה"

מדובר צה"ל נמסר כי סירובם של החיילים לשהות במתחם הבידוד הוא אי ציות להנחיות. "בקרב משרתי בסיס הטירונים ניצנים אומתו השבוע שני חולי קורונה בלבד, כולם ברמת תחלואה קלה, והם שהו בבידוד מחמיר החל מהופעת התסמינים", נמסר. "כלל החיילים פונו תוך זמן קצר לכפרי המחלימים של חיל הרפואה, כך שבבסיס לא שוהים בשלב זה חולים מאומתים. מתוקף חוק במדינת ישראל, מחויב אדם שבא במגע עם חולה קורונה מאומת לשהות בבידוד".

"אדם המפר בידוד עובר על החוק ומסכן את סובביו, על כן חיילים שיגלו בעיות משמעת ויתעלמו מהנחיות אלו יטופלו בהתאם. על מנת למנוע הדבקה אפשרית של בני משפחה ואזרחים אחרים הבאים במגע החיילים, מתקיים בבסיס ניצנים בידוד מסגרתי של הקפסולות במתקן ייעודי, זאת תוך פיקוח רפואי של מרפאת היחידה", הוסיפו בדובר צה"ל. "בנוסף, לחיילים המבודדים ניתנת מעטפת לוגיסטית ופיקודית מלאה. מבודדים תסמיניים חולקו לפי קריטריונים אפידמיולוגיים למתחמים נפרדים והם נדגמים באופן תדיר".

עוד נמסר מדובר צה"ל כי "ככלל, כל חייל שנחשד כי חלה - נדגם בהתאם להנחיית גורמי הרפואה. במידה והחייל אומת כחיובי, הוא מפונה להמשך השגחה וטיפול בכפרי המחלימים של חיל הרפואה. זאת במטרה לקטוע את שרשראות ההדבקה ולשמור על בריאותם של המשרתים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully