וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלחץ הרבנות הצבאית: חיילים יצאו לסיור סליחות ונדבקו בקורונה

7.10.2020 / 8:30

חיילים במחלקה החרדית בבא"ח גבעתי ביקשו לצאת לסיור המתקיים בסביבה אזרחית. המפקדים סירבו מחשש להדבקה המונית, אולם מפקד הבסיס נאלץ לאשרו לאחר שהובהר כי מדובר בהנחיית הרבנות. לאחר הסיור 3 אובחנו כחיוביים, ומאה נשלחו לבידוד. צה"ל: לא ניתן לקבוע שנדבקו בסיור

בווידאו: הצהרת הרמטכ"ל על הסגר ועל התגייסות צה"ל להורדת התחלואה/צילום: יותם רונן

חיילי המחלקה החרדית "תומר" בבסיס האימונים של חטיבת גבעתי (בא"ח) יצאו במהלך החודש שעבר לסיור סליחות באזור ירושלים, במהלכו נדבקו שלושה מהם בנגיף הקורונה ומאה אחרים נדרשו לבידוד. קציני מטה בבסיס ורופא היחידה התנגדו לקיום הסיור מחשש להדבקה המונית, אולם לבסוף הוא יצא לפועל - בלחץ הרבנות הצבאית.

החיילים במחלקה ביקשו ממפקדיהם לצאת לסיור, בטענה כי פעילות דומה מתקיימת גם בשאר יחידות צה"ל באישור הרבנות הצבאית. המפקדים הבכירים בבא"ח התייעצו עם רופא הבסיס והמליצו שלא לאשר את הסיור, המתקיים בסביבה אזרחית באזור הבירה, המוגדר "אדום" בהתאם למצב התחלואה בו. המפקדים אף הביעו חשש להתפשטות המונית בבסיס כולו - שכן חיילי המחלקה החרדית באים במגע עם מחלקות נוספות בפלוגה.

מפקד הבא"ח, סגן-אלוף עברי אלבז, התייעץ אף הוא עם הגורמים הרפואיים שהתריעו מפני ההתקהלות והמגע עם האוכלוסייה האזרחית. תחילה נמנע מפקד הבא"ח מלאפשר את הסיור, אולם לאחר מכן שוחח עם רב החטיבה שהבהיר כי מדובר בהנחייה של הרבנות הצבאית, ונאלץ לאשרו, תוך הימנעות ממגע עם אזרחים.

חיילי צה"ל בכותל המערבי, 4 בינואר 2016. אסתר רוביאן, פלאש 90
הסיור אושר בניגוד להמלצות בהנחיית הרבנות הצבאית. חיילים בכותל, 2016/פלאש 90, אסתר רוביאן

לאחר הסיור, החיילים יצאו לחופשת סוף השבוע בבתיהם ושבו לבא"ח ביום ראשון. בבוקר למחרת דיווח חייל במחלקה על תסמיני תחלואה בנגיף. הוא נשלח לבידוד ביתי ותואמה עבורו בדיקת קורונה. כעבור כמה ימים התברר כי הוא חיובי לקורונה וכי על כל חבריו למחלקה להיכנס לבידוד.

המפקדים התקשרו לחיילים על מנת לעדכן אותם בחובת הבידוד, אולם חלקם כיבו את הטלפון בגלל כניסת ראש השנה. מסיבה זו, גם מאמציו של הרופא הצבאי לשוחח עם החיילים לצורך חקירה אפידמיולוגית נתקלו בקשיים, והיא המשיכה רק בצאת החג.

טקס השבעה של הנח"ל החרדי בגבעת התחמושת, מאי 2013. נועם מושקוביץ
מאה חיילים נדרשו להיכנס לבידוד/נועם מושקוביץ

בעקבות התקרית, גורמי צבא, מתחו ביקורת על ההחלטה לאשר סיורי סליחות מחוץ ליחידה למרות הרצון להקפיד על בידוד המחלקה. "קציני מטה בבא"ח התנגדו לסיורי הסליחות, הנושא עוד ייבדק ויתוחקר", אמרו והדגישו כי כבר אותר קשר אפידמיולוגי בין המחלקה למי שנדבק מחוץ לה.

היקף התחלואה בחטיבת גבעתי הגיע לשיא של 35 נדבקים בסוף חודש יולי, מתוכם 31 בבא"ח. נכון לימים אלה יש 28 חולים בחטיבה, מתוכם 17 בבא"ח, בהם גם שלושת הנדבקים ממחלקת תומר.

צה"ל: "אין דרך לקבוע אם יש קשר בין ההידבקויות לסיור"

מדובר צה"ל נמסר "סיורי הסליחות נערכו בהתאם לפקודות צה"ל והנחיות משרד הבריאות בשטחים פתוחים מחוץ לירושלים תוך הקפדה על קפסולות. המדריכים עברו תשאול קפדני טרם תחילת הסיור, וגם בבדיקה לאחריו לא נמצאו חיוביים לנגיף. לאחר שהמחלקה חזרה משהייה בבתים במהלך סוף השבוע, התלונן אחד החיילים על תסמינים ועל כן נשלח לבידוד. ברגע שהחייל אומת כחולה קורונה, נשלחו חיילים שבאו איתו במגע מהמחלקה, שהתנהלה כקפסולה, לבידוד. כלל החולים שאומתו לאחר מכן הם מאותה מחלקה".

בצה"ל ציינו כי "אין דרך לקבוע באופן חד משמעי אם יש קשר בין ההידבקות לסיור הסליחות או להימצאותו בבית באותו סוף שבוע. הטענה כי החיילים כיבו את הטלפונים כשהונחו להיכנס לבידוד איננה מוכרת. נדגיש כי עם אכיפת סגר והחמרת נהלים בצה"ל, לא מתקיימים סיורי סליחות".

בסיס האימונים של חטיבת גבעתי אינו היחיד שבו נרשמה התפרצות קורונה. מנתונים שהגיעו לידי וואלה! NEWS עולה כי בשבועות האחרונים עלה מספר החולים המאומתים בגדודי נחשון וחרוב ל-50. כמו כן, בשבוע שעבר ביקר הרמטכ"ל אביב כוכבי בחטיבת כפיר, שם בימים האחרונים עלה מספר הנדבקים למאה.

לאחר חקירות אפידמיולוגיות ובידודים, הוחלט לפנות חלק גדול מהחיילים לכפר המחלימים באשקלון. חיילים זעמו על המצב בחטיבה, ואמרו כי התשאולים שבוצעו לאחר חזרתם מחופשת ראש השנה לא היו יעילים, וכן גם איכות הקפסולות בין הפלוגות והמחלקות. לדבריהם, זו הסיבה להתפרצות הקורונה בחטיבת כפיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully