וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האתגר בקטיעת שרשרת ההדבקה: כמחצית מהחולים הפוטנציאלים לא נבדקים

אמיר בוחבוט ומירב כהן, כתבתנו לענייני בריאות

22.10.2020 / 16:59

בצה"ל מתגברים את פעילות מפקדת אלון, בניסיון לאתר את החייבים בבידוד שחומקים מנתוני משרד הבריאות. מספר המתשאלים יגדל במאות, ומערכת טכנולוגית החליפה את הדיווח הידני. עם זאת, בצה"ל אומרים כי 39% מחייבי הבידוד לא מדווחים על מיקומם ומתריעים על חוסר שיתוף פעולה

בווידאו: מפקדת אלון של צה"ל לקטיעת שרשאות ההדבקה/צילום: דו"צ, עריכה: אסף דרורי

מפקדת אלון של פיקוד העורף, המפקדה הלאומית לקטיעת שרשרת ההדבקה, מגדילה את כוח האדם במפקדה, משפרת את יכולותיה ומתכוננת לקראת פעילות אינטנסיבית במסגרתה תפעל לאיתור החייבים בבידוד ובדיקתם. למרות היכולת של צה"ל, אחוז גבוה מחייבי הבידוד וכאלו שבאו במגע עם חולה מאומת לא מגיעים להיבדק ואין תמונה אמיתית על מצב התחלואה בישראל.

במפקדה מתכוננים לכך שבעוד מספר שבועות המפקדה תוכל לספק מספר רב של מתשאלים, שיעבדו באופן מקוון ויעזרו לקטוע שרשראות הדבקה ולקצר את משך הזמן עד לתוצאה סרולוגית.

כיום, לצה"ל יש 2,400 מתשאלים אפידמיולוגיים, ובמפקדת אלון שואפים להגיע בסוף השבוע הבא ל-2,800 מתשאלים שיעזרו לבצע בדיקות. המתשאלים יגיעו ממחוזות משרד הבריאות, מהרשויות המקומיות וחיילי צה"ל. לטובת המגזרים הייחודיים יהיו מתשאלים מהמגזר הערבי והחרדי כמו בנות שירות ובני ישיבות. היכולת של מפקדת אלון שילשה תוך שלושה חודשים את היקף הבדיקות, כך שכיום ישנה אפשרות להגיע ל-75 אלף בדיקות ביום, ובעוד כמה שבועות 100 אלף בדיקות ביום.

בצה"ל הבינו כי אחת הבעיות היא שהתשאולים נעשים באופן ידני ונוצרים בלבולים וחוסר מידע מהיר ואחיד. בעוד שבועיים למתשאלים תהיה מערכת מתקדמת, אחידה ומקוונת וכך יעשה תיאום מהיר לדגימה. המערכת תבדוק גם את החוקרים - כמה חקירות מבצע כל חוקר ואיפה ישנן בעיות של תחקור לא נכון. בנוסף, המערכת תדע לנטר התקהלויות מורכבות כמו בתי ספר וחתונות ולבודד את החולים וחייבי הבידוד. גורם בכיר בפיקוד העורף התחייב כי החל מ-1 בנובמבר, תהליך הבדיקה מהתחלתו ועד סופו יימשך עד 36 שעות.

פעילות מפקדת ׳אלון׳ של פיקוד הערוף במאבק בקורונה 22 באוטקובר 2020. דובר צה"ל, אתר רשמי
דיווח ובדיקה של חייבי בידוד. פעילות מפקדת אלון/אתר רשמי, דובר צה"ל

כמו כן, שלוש חברות דגימה שזכו במכרז יחליפו את מד"א בשבועות הקרובים. בכך נוצרת תחרות בריאה של קופות החולים לקיצור מתן התשובות מרגע הפגישה עם חולה מאומת ועד קבלת תשובה אם הוא חולה. השאיפה בשבועות הקרובים להכניס מודל חדש במסגרתו כל מי שהגיע דרך חולה מאומת, יגיעו לדגום אותו במרחב המחיה שלו כבר מאמצע דצמבר. הדוגמים עברו הכשרה של משרד הבריאות ויש להם ידע מתאים.

למרות המוכנות של צה"ל, האתגר הגדול ביותר הוא עם דיווח ובדיקה של חייבי בידוד כדי לקטוע שרשראות הדבקה. על פי הנתונים של צה"ל, 50-40% ממי שצריכים להיבדק לא נבדקים, ו-45% לא מדווחים למשרד הבריאות שהם צריכים להיכנס לבידוד בכל המגזרים. בנוסף, מנתוני פיקוד העורף עולה שכ-39% מחייבי הבידוד לא מדווחים על מיקומם.

למדינה יש יכולת לבצע 70 אלף בדיקות ביום בעזרת קופות חולים, דרייב אין, סקרים ובתי חולים, אך יש ירידה של קרוב ל-30% בבדיקות ולכן המעבדות מבצעות רק מהיכולות שלהם. עם זאת, אם אדם לא יהיה בבידוד לאורך התקופה הנדרשת, כל היכולות והטכנולוגיות החדשות לא יהיו אפקטיביות. צה"ל יחל בקמפיין הסברתי לעודד את האזרחים להיבדק ואף הורה לקופות החולים להגיע עד 85% מהיכולת שלהם.

פעילות מפקדת ׳אלון׳ של פיקוד הערוף במאבק בקורונה 22 באוטקובר 2020. דובר צה"ל, אתר רשמי
נערכים להגברת הפעילות. מפקדת אלון/אתר רשמי, דובר צה"ל

צה"ל יחל לפעל בסקטורים של תחלואה פנים עירונית בערים ירוקות כדי לבודד איים של הדבקה בתוך השכונות ולאפשר ליתר העיר להישאר ירוקה. בצה"ל טוענים כי זה המודל המנצח דרכו יהיה ניתן לזהות מוקדי תחלואה ולפעול במהירות.

בנוסף, לקראת פתיחת מערכת החינוך לילדים בכיתות א'-ד', בצה"ל מתכננים לקיים סקר דומה לזה שנערך לגננות ולצוותי החינוך לקראת פתיחת הלימודים לגיל הרך. מפקדת אלון היא זו שתהיה אחראית על הסקר הבא, שיהיה לקראת פתיחת מערכת החינוך בכיתות אלה, והוא יכלול את המורות ואת הילדים. הסקר צפוי להתקיים בין יום רביעי ליום שישי הבא, כאשר הלימודים צפויים להיפתח ביום ראשון שלאחר מכן.

במפקדה סבורים שעתודאים הדליפו את פרטי חקירת גמליאל

במפקדת אלון מודאגים מהדלפת החקירה האפידמיולוגית של השרה לאיכות הסביבה גילה גמליאל ורואים בכך אירוע חמור ביותר, ומקווים למנוע הדלפות נוספות על ידי החתמה של מתשאלים על סודיות. מחקירה ראשונית נראה שהמדליפים היו עתודאים של צה"ל, שאינם עובדים יותר במפקדה. בצה"ל מיהרו לנתק את הרשאתם למחשבים והם עוברים תחקור של האירוע, שתוצאותיו יגיעו בקרוב.

אולם, גם במפקדה אינם יודעים כיצד לתקן את התקלה הטכנית שהובילה להטייה בחקירת השרה, ששינתה באופן אוטומטי את מקום ההדבקה בטבריה למקום מגוריה בתל אביב ויצרה בלבול גדול.

מתחמי דרייב אין לבדיקות קורונה בשיתוף פיקוד העורף. דובר צה"ל
מרחיבים את הפעילות. חיילי פיקוד העורף במתחם דרייב אין/דובר צה"ל

המערכת הטכנולוגית החדשה שבה תיעזר מפקדת אלון הושקה כבר השבוע, כפי שפורסם לראשונה בוואלה! NEWS. מערכת הפיקוד והשליטה (פו"ש) מכונה "אבן יסוד", על שמו של המת הראשון מקורונה בישראל, אריה אבן. המערכת פותחה על ידי אגף התקשוב ואמ"ן, בהובלה של ראש מנהלת טרנספורמציה דיגיטלית תא"ל זיו אבטליון.

מטרת המערכת לייעל את תהליך קטיעת שרשרת ההדבקה, הכוללת שורה של פעולות: מגע עם חולה מאומת, תשאול שלו, הפנייה לנטילת דגימה, שינוע הדגימה, פענוח התוצאות והזנת הנתונים והעברה לבידוד. התכלית הנוספת של מערכת הפו"ש היא הקישוריות בין הגופים השונים, ובהם: משרד הבריאות, צה"ל, משטרת ישראל, קופות ובתי חולים, רשויות מקומיות. באגף התקשוב הגדירו את מערכת הפו"ש כפורצת דרך, המייעלת את העבודה, מקצרת תהליכים ומשלבת בינה מלאכותית שמציעה גם פתרונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully