וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איומים, זיוף תסמינים ומניעת בדיקות: מחדל הקורונה של גבעתי

18.1.2021 / 20:15

חיילים שנשלחו לבידוד נסעו לביתם באוטובוס. מחשש מבירורים, המפקדים אסרו עליהם להיבדק ברשויות המקומיות, ואיימו בענישה. חיילים נאלצו לשקר כדי לקבל אישור חריג, והראשון שנדבק נענש באופן תמוה. המגיפה משתוללת בשורות הצבא, וההתנהלות בשטח אומללה. צה"ל: הלקחים הופקו

בווידאו: מפקדת אלון של צה"ל לקטיעת שרשאות ההדבקה/צילום: דו"צ, עריכה: אסף דרורי

התחלואה בקורונה בצה"ל עולה בהדרגה לאורך החודש האחרון, ונכון להיום (שני) נרשמו 1,642 חיילים מאובחנים בווירוס. אולם, מפקדים ביחידות השדה בצה"ל טוענים כי המתח בין הרצון למלא אחר המשימות הצבאיות לשמירה על הנחיות הקורונה - לא עומד בקנה אחד עם ציפיות הפיקוד הבכיר, ובעקבות זאת מתפתחות תופעות משמעת, ומועלים דיווחים שקריים. דוגמה בולטת לכך התרחשה בחטיבת גבעתי, בה רק בחודש האחרון דווח על עשרות לוחמים שנדבק בנגיף, וסביבן - התנהלות חריגה ובעייתית.

בנובמבר האחרון סיימה הפלוגה המסייעת של גדוד שקד בחטיבה פעילות מבצעית ברצועת עזה והחלה סדרת אימונים. כעבור שבועיים, דיווח חייל במפקדת הגדוד שאשתו ככל הנראה חלתה בקורונה, והשניים סובלים מתסמינים. למרות זאת דרשו ממנו מפקדיו לשוב לבסיס ביום ראשון. החייל הגיע ולמחרת שוחרר לביתו, כי לטענת מפקדיו הוא סבל מתסמינים.

עוד באותו יום כל המחלקה אליה הוא משתייך הועברה לבידוד, ובהמשך דווח במפקדת הגדוד כי החייל עצמו נבדק ויצא חיובי לנגיף. בהתאם לכך, הוחלט שהלוחמים יעברו לבידוד ביתי. הורים הגיעו לאסוף את הבנים מהבסיס ואלו שאין ביכולתם לעשות זאת נסעו בתחבורה ציבורית - בניגוד לפקודות העוסקות בהתמודדות עם קורונה.

סיום תרגיל של חטיבת כפיר המסיים תקופת אימון ואימון חטיבתי המדמה תמרון ולחימה בשטח עזה כנגד ארגון הטרור "חמאס", 29 בנובמבר 2018. דובר צה"ל, מערכת וואלה!
"תחסכו ממני את החארטות". יחידת שדה באימון/מערכת וואלה!, דובר צה"ל

הורים אף התקשרו למפקדים והתריעו על כך שהם עלולים להדביק אזרחים, אך המפקדים הסבירו להורים כי ידיהם כבולות וזו הנחיה שקיבלו מהמפקדים הבכירים בגדוד. ההורים לא הרימו ידיים והתקשרו למפקד הפלוגה, שלא ענה להם.

עד שעות הצהריים כבר הוצאו כולם, כולל הסגל, לבידוד. הצבא לא דאג לבדיקות בבתי החיילים, וההורים עצמם חששו מהידבקות, ולכן חלק מהחיילים שיצאו הבייתה הודיעו שבכוונתם להיבדק בדרייב-אין אזרחי ובעמדות הרשויות המקומיות - אך לא קיבלו אישור לכך, אף שהבדיקות הן בחינם. מפקדי החיילים אף התריעו בפניהם כי יש כוונה "להעלות למשפט את כל מי שקבע בדיקת קורונה (אזרחית) על דעת עצמו". לאור זאת, חיילים מיהרו לבטל את הבדיקות בדרייב-אין.

אחד המפקדים אמר כי "כנראה מדובר בהנחיה של הרופא הגדודי, כי לגדוד יש כנראה הקצאה מסוימת של בדיקות והם רוצים שזה יהיה מבוקר". אמנם, מפקדי מחלקות אמרו לחיילים כי הם העבירו רשימות לרופא הגדוד על מנת לקבל מכסת בדיקות, אך רק חלק מהן אושרו בגלל שהמכסה מצומצמת.

עוד בוואלה!

מתקרבים לאלף: זינוק של כ-25% בחולי הקורונה בצה"ל תוך יממה

לכתבה המלאה
חיילי צה"ל עוטים מסכה לצורך התגוננות מנגיף הקורונה. נתי שוחט, פלאש 90, פלאש 90
איסור על בדיקה בדרייב-אין. לחיילים בתמונה אין קשר לנאמר בכתבה/פלאש 90, נתי שוחט, פלאש 90

לאור ההתפתחויות, העביר מפקד הפלוגה הודעה להורים בקבוצת ווטסאפ משותפת ובה כתב: "בשבוע האחרון, התגלה חולה מאומת בתוך הפלוגה. למזלנו, החולה לא בא במגע עם לוחמים נוספים בפלוגה למעט המחלקה שלו ועוד כמה לוחמים נוספים שידענו לאתר בזמן ולבודד אותם גם כן".

בהמשך המפקד הדגיש בפני ההורים כי היחידה נמצאת בכוננות ולכן כל לוחם חשוב. "נמשיך להיות במעקב רפואי מתמיד אחר הלוחמים בפלוגה. חשוב שתגלו הבנה ברגעים האלה ותסמכו עלינו שטובת הלוחמים והמשפחות תמיד לנגד עינינו". לצד זאת, היו גם קצינים בגדוד שהתרעמו על ההחלטה לשלוח מפקדים ולוחמים הביתה בידיעה שהם נחשפו לחולה קורונה.

כעבור כמה ימים הפיצו מפקדים בגדוד שקד הודעות בקבוצות הוואטסאפ, בהן הסבירו כביכול מה הסיבה שבגינה מנעו מהחיילים לקבוע בדיקה אזרחית, וקשרו זאת בחופשת רגילה אליה צפוי לצאת הגדוד. "ברגע שכל חייל יזמין בדיקה מרצונו ויצא חיובי, הגדוד יהפוך ליחידה אדומה והרגילה של הגדוד תתבטל ויהיה על הגדוד עוצר יציאות, לכן הרופא לא מאשר לכל שיעול וצינון, רק אם יש לכם תסמינים ממש מובהקים", נכתב.

במסגרת שיטת היחידות האדומות שהונהגה בצה"ל, בכל יחידה שיתגלה בה ריבוי של חיילים חולים בקורונה ביחס למצבת כוח האדם שלה יידרש מפקד היחידה (מפקד חטיבה, המחנה או הבסיס) לתת הסברים על כך לאלוף בפיקוד, בזרוע או באגף. על רקע זה, המתח שנוצר סביב הגדרת היחידות האדומות גרם לתופעת דיווחים לא מלאים, דיווחי שקר או הסתרת מידע.

בהודעה שנשלחה הדגישו המפקדים את הספק שהם מטילים באמינות דיווחי החיילים. "אני לא מטומטם, אני יודע טוב מאוד למה כולכם רוצים לעשות בדיקות כמה שיותר מהר ולצאת שלילי, אז תחסכו ממני את החארטות של אני מסכן את ההורים שלי, כי אם הייתם לידם עם מסיכות ולא הפרתם בידוד ויצאתם מהחדר שלכם אז אתם לא מסכנים אף אחד".

בתגובה להודעה החליטו חלק מההורים לנקוט יוזמה ולשלוח את הבנים לבדיקות קורונה באופן עצמאי. חיילים נוספים נאלצו לשקר ולדווח על תסמינים כדי לקבל בדיקות מטעם היחידה. לאחר שבועיים מתחילת הבידוד יצאה היחידה לחופשת רגילה, שבסופה חזרו לבסיס.

ואולם, החייל שאשתו חלתה בקורונה חזר ליחידה ונשפט בשבוע שעבר על ידי המג"ד לריתוק של שבועיים. מפקדים מתחו ביקורת על ההחלטה להעניש אותו. "מצאו שעיר לעזאזל והענישו אותו. אף אחד לא הבין בכלל למה", הם אמרו. עם זאת, גורם צבאי הוסיף כי "החייל נשפט בגין הפרת הנחיות כמו אי חבישת מסיכה, שימוש משותף בבקבוק שתייה ובסיגריה עם חיילים אחרים".

צה"ל: "הלקחים הופקו"

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "המקרה המדובר מוכר וטופל על ידי המפקדים. מפקד המחלקה נקרא לשיחת אזהרה בראשות מפקד הגדוד בשל אחריותו לנעשה באירוע". עוד הוסיפו כי "ביום חזרתו של החייל לבסיס, נודע למפקד הפלוגה ולמפקד הגדוד כי החייל נחשף לבן משפחה בעל תסמינים, עם היוודע המקרה החייל בודד באופן מידי".

"החייל נשפט מכיוון שהפר את הנחיות משרד הבריאות בעת שהיה מורחק ביחידה", הוספו בצה"ל. "בניגוד לנטען, החייל לא נשפט עקב כך שנמצא חולה. לכלל החיילים שנדרשו בבידוד, הוזמנה טיולית על מנת לאפשר להגיע לביתם תוך שמירה על ההנחיות. למרות זאת, ישנם מספר חיילים אשר בחרו לחזור לביתם בהסעה עצמאית מהבסיס יחד עם הוריהם, בניגוד להנחיות וללא ידיעת המפקדים, מספר חיילים השתמשו בתחבורה ציבורית על מנת להגיע לביתם והאירוע ייבדק".

"לקחי האירוע הופקו ובנוסף מפקד הגדוד יערוך שיחה למפקדים בנושא מסקנות האירוע". גורם צבאי הוסיף כי "החייל נשפט בגין הפרת הנחיות כמו אי חבישת מסיכה, שימוש משותף בבקבוק שתייה ובסיגריה עם חיילים אחרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully