וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נוהל חדש יקל על נפגעות עבירות מין להעיד בבית המשפט

20.1.2021 / 12:31

חווית מתן העדות נחשבת לקשה עבור קורבנות עבירות מין, והנוהל שפורסם אמור להקל על כך. במסגרתו, יינתן להן להשמיע את עדותן בתחילת הדיון, כדי למנוע המתנה לא הכרחית. כמו כן, לנפגעת יוקצה לפי בקשתה "חדר או מקום המתנה מכבד ומוגן", בו תוכל להמתין לדיון

מחאת הנשים, האונס באילת/כותבת: גל דרור-טל, מבצעת: נילי צרויה

נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, פרסמה היום (רביעי) נוהל חדש שאמור להקל על עדות בבית המשפט של נפגעות ונפגעי עבירות מין. לא פעם נפגעות מתארות את העדות כחוויה קשה, משום שבמהלכה הן נדרשות לשחזר את האירוע לפרטי פרטים, להתייצב פנים אל פנים מול התוקף, ואף להתמודד עם חקירה נגדית של הסנגור שלא פעם ינסה להטיל דופי בהן, ולא רק בעדות עצמה.

על פי הנוהל החדש, דיון שבו אמורה להעיד קורבן של עבירת מין ייקבע ככל האפשר כדיון ראשון באותו יום, והעדות תישמע בתחילתו, כדי למנוע ממנה המתנה לא הכרחית. בנוסף, ייעשה מאמץ לסיים את שמיעת העדות ביום אחד. במידה והדבר לא יתאפשר, הנוהל מנחה את השופטים להורות על שמיעת העדות ברציפות, יום אחרי יום עד לסיומה. עם זאת, השופטים רשאים מיוזמתם או לבקשת הנפגעת לדחות את מתן העדות אם סברו ששמיעתה ברצף מקשה עליהם.

עיקרי הנוהל החדש

  • קדימות במתן העדות בדיון לנפגעות ונפגעים
  • שמיעת העדות ביום אחד או בכמה ימים רצופים
  • ייעשה מאמץ שהרכב השופטים יהיה מעורב
  • לנפגעות יוקצה "חדר או מקום המתנה מכבד ומוגן"
  • נפגעות יזכו לליווי על ידי מאבטח של משמר בית המשפט
  • תתאפשר צפייה בהמשך המשפט לאחר מתן העדות
הפגנה נגד אלימות נשים בכיכר רבין, תל אביב 23 באוגוסט 2020. ראובן קסטרו
נפגעות יוכלו לצפות בהמשך המשפט לאחר עדותם. הפגנה נגד אלימות כלפי נשים, באוגוסט האחרון/ראובן קסטרו

עוד קובע הנוהל כי בתיקי עבירות מין שנידונים בפני הרכב בבית משפט מחוזי, ייעשה מאמץ שההרכב יהיה מעורב - כך שלא יכלול רק שופטים או רק שופטות. לנפגעת יוקצה לפי בקשתה בבית המשפט "חדר או מקום המתנה מכבד ומוגן", בו תוכל להמתין לדיון. לא תותר גישה לחדר של החשוד או הנאשם, או של מקורביו. "יש לנקוט בכלל האמצעים הדרושים על מנת למנוע כל מגע או קשר בלתי נחוץ בין נפגע עבירת המין ובין החשוד, הנאשם או הנידון, או מי מטעמו", הנחתה חיות.

בנוסף, נפגעת עבירת המין תלווה על ידי מאבטח של משמר בתי המשפט מרגע שתיכנס למבנה של בית המשפט ועד עזיבתה. זאת ועוד, נפגעי ונפגעות עבירות מין יוכלו, לאחר עדותם, לצפות בהמשך המשפט באולם אחר, באמצעות שידור במעגל סגור, כדי לאפשר להם לא לשבת באותו אולם עם החשוד או הנאשם. כדי לטפל בצדדים הטכניים של תיאום חדרי ההמתנה וסידורי האבטחה, בכל בית משפט ימונה איש קשר מיוחד לנושאים אלה.

עוד בוואלה!

זינוק של 37% בדיווחים על תקיפות מיניות בסגר הראשון: "רק קצה הקרחון"

לכתבה המלאה
דיון | עתירות בחוק הלאום בפני הרכב של 11 שופטים. בית משפט העליון, ירושלים, 22 בדצמבר 2020. שלו שלום , ידיעות אחרונות, פול צלמים
"לנקוט בכלל האמצעים כדי למנוע קשר בין נפגע עבירת המין ובין החשוד". חיות, בחודש שעבר/פול צלמים, שלו שלום , ידיעות אחרונות

הנוהל החדש גובש בעקבות המלצות של ועדה בראשות השופטת בדימוס דבורה ברלינר, שבחנה את הטיפול בנפגעי עבירות מין בהליך הפלילי. הוועדה עבדה במשך שנתיים, והגישה את מסקנותיה לפני כשנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully