וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסיוע המשפטי בשנת הקורונה: עלייה של 22% בבקשות הקשורות לאלימות במשפחה

20.1.2021 / 6:00

מנתוני משרד המשפטים לשנת 2020 עולה כי מגיפת הקורונה הביאה לעלייה של עשרות אחוזים בבקשות להוצאת צו הגנה בשל אלימות בבית, וכן לעלייה בבקשות לפשיטת רגל והליכי חדלות פירעון. בנוסף, נרשם זינוק של כ-60% בפניות לסיוע משפטי בסכסוכי שכנים ברחבי הארץ

בווידאו: הוועדה לקידום מעמד האישה דנה בתכנית לצמצום האלימות במשפחה/צילום: ערוץ הכנסת

נתוני משרד המשפטים לשנת 2020 מראים את השפעת מגיפת הקורונה על הפניות לסיוע משפטי -ובראשן עלייה של עשרות אחוזים בבקשות להוצאת צו הגנה בשל אלימות במשפחה, וכן בבקשות לפשיטת רגל וחדלות פירעון.

הסיוע המשפטי נועד להעניק ייצוג משפטי לאנשים מעוטי יכולת בתחומי המשפט האזרחי, בדומה לסנגוריה הציבורית שפעילה בתחום הפלילי. בין היתר, פועל הסיוע המשפטי בהלכים הקשורים לחובות, לגירושין ומשמורת, ניצולי שואה, אשפוז כפוי ועוד.

על פי הנתונים שמפרסם היום (רביעי) משרד המשפטים, ב-2020 נעשו כ-296 אלף פניות למוקד הטלפוני של הסיוע המשפטי. מדובר במספר שיא, ובעלייה של כ-12% לעומת 2019.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עלייה בפניות על מתח ואלימות. זירת רצח בעכו/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחד הנתונים הבולטים בדוח הוא עלייה של כ-22% בפניות לסיוע המשפטי בבקשות לצווי הגנה בגלל אלימות במשפחה - 2,056 פניות בשנת הקורונה, לעומת מעט פחות מ-1,700 פניות בשנה שלפני כן. בעוד במחוז תל אביב היתה עלייה זניחה של אחוזים בודדים בבקשות אלו, במחוזות באר שבע, מרכז והצפון ישנה עלייה של כ-50%.

נתון זה מצטרף לנתון דומה שפרסמה המשטרה לפני חודש, לפיו התלונות על אלימות במשפחה עלו ב-10% בתקופת הקורונה.

הדוח מצביע על עלייה גם בסוגי פניות אחרים שיכולים להצביע על מתח בין אישי בסביבה הקרובה: זינוק של כ-60% בפניות לסיוע המשפטי בסכסוכי שכנים ברחבי הארץ - 639 פניות לעומת 404 בשנה הקודמת, וכן עלייה של 13% בפניות לייצוג במקרים של בקשה לצו הטרדה מאיימת.

עלייה של כ-40% בבקשות לפשיטת רגל וחדלות פירעון

בתחום הכלכלי, עד סוף נובמבר 2020 נפתחו בסיוע המשפטי כ-22 אלף תיקי חובות, מתוכם 9,768 בקשות לפשיטת רגל והליכי חדלות פירעון. מדובר בעלייה של כ-40% לעומת 2019, במהלכה הוגשו כ-7,000 בקשות כאלה.

לא בטוח שהעלייה בפניות בתחום זה אירעה רק בשל הקורונה. ההערכה היא כי לפחות חלק מהעלייה נגרמה בשל שינויים בחוק חדלות פירעון, שנכנסו לתוקף רק בסוף 2019. אנשים רבים שיכלו להמתין עם הגשת בקשת פשיטת הרגל או חדלות הפירעון עד ל-2020, העדיפו לעשות זאת כדי ליהנות מהתנאים העדיפים בחוק החדש. לשם השוואה, העלייה בבקשות אלו לעומת 2018 עומדת על 19%.

עצרת מחאה על רצח נשים, כיכר הבימה תל אביב, 18 במאי 2020. תומר נויברג, פלאש 90
עצרת מחאה נגד אלימות במשפחה ורצח נשים, בכיכר הבימה בת"א/פלאש 90, תומר נויברג

"לסיוע המשפטי תפקיד חשוב ומשמועתי במימוש חזונו של משרד המשפטים - עשיית צדק וקידום השוויון בפני החוק, גם כלפי אלה המתקשים לעמוד בעצמם על זכויותיהם", מסרה מ"מ מנכ"לית משרד המשפטים, עו"ד סיגל יעקבי.

"באמצעות הייצוג בתיקים פרטניים, אך לא פחות חשוב מכך, באמצעות השמעת קולם של לקוחות הסיוע המשפטי בתהליכי עיצוב מדיניות ובעתירות עקרוניות, ממלא הסיוע המשפטי שליחות חברתית מהמעלה הראשונה", הוסיפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully