וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היא בהיריון, אבל זה לא הפריע לו להכות אותה שוב ושוב

8.1.2021 / 16:33

מדי שבוע נפרסם את מספר עבירות האלימות במשפחה שהגיעו לבית המשפט, במטרה לחשוף את ממדי התופעה הקשה. 93 גברים נחשדו השבוע באלימות כלפי בנות זוגם. במקרה אחד גבר תקף את אשתו ההרה, ובאירוע אחר צו ההרחקה נרמס כשגבר קנאי הגיע לבית בת זוגו לשעבר, נגח בה וחנק אותה

בווידאו: מעצר צעיר שחשוד ברצח אמו ברחובות/צילום: דוברות משטרת ישראל

"המשיב, שנשוי לבת זוגו כארבע שנים, תקף אותה בצורה סדרתית לפחות פעם בשבוע, כפי שעולה מתיק החקירה. הטענה לאלימות המתבטאת באגרופים וסטירות, יש טענה לתקיפות גם בהיותה בהיריון", סיפר רס"מ עו''ד יותם מזור לשופט השלום בירושלים אורן סילברמן, בדיון שהתקיים השבוע ביום שני, 4 בינואר. האישה טענה כי בן זוגה מכה אותה באופן סדרתי.

סנגורו טען, "המשיב מכחיש קודם כל שהוא תקף את אשתו, אני מבקש לשחרר אותו בהרחקה מאשתו והם יכולים לבצע את החקירה בעודו משוחרר". השופט קיבל את בקשת הסנגור וקבע כי "החשד הסביר מתבסס על התלונה, אך מנגד המשיב מכחיש. מדובר במשיב שכבר מתקרב לגיל של קבוצת סיכון בכל מה שקשור לקורונה".

השופט הדגיש כי "ישנה אמנם מסוכנות סטטוטורית בעבירה המיוחסת, אך אין תיעוד לחבלה", ושחרר את הגבר למעצר בית מלא לשלושה ימים והרחקה מהאישה. גם אם לא היה מקום להכניס את הגבר למעצר, ייתכן שהיה מקום לבחון מעצר בית ממושך יותר שיאפשר למשטרה לסיים את החקירה ביעילות.

מקרה זה הוא דוגמה אחת ומצערת לתופעת האלימות בתוך המשפחה, שהלכה וגדלה בשנה האחרונה. לרוב מדובר בעבירות של גבר כלפי בת זוגו. העיסוק התקשורתי מתמקד לרוב במקרים המזעזעים ביותר של אלימות במשפחה, שמסתיימים בפגיעה בנפש, ונכשל להסביר את ממדי התופעה. עיון בפרוטוקולים של הדיונים מעלה שמדובר בתופעה כלל-ארצית, חוצת מגזרים ומעמדות בחברה הישראלית.

מדי שבוע נפרסם במסגרת מעקב וואלה! NEWS את מספר עבירות האלימות במשפחה שהגיעו להארכות מעצר בבתי המשפט השונים בארץ, ומספר מקרים בולטים שהובאו בפני בית המשפט באותו השבוע.

בשבוע החולף, בין 31 בדצמבר ל-6 בינואר, הובאו 93 גברים החשודים באלימות במשפחה לבתי המשפט ברחבי הארץ. עלייה של עשרה מקרים מאז השבוע שבין 23 ל-30 בדצמבר 2020. הנתונים מתבססים על הרשומות המופיעות באתר נט המשפט, לא כולל דיונים חסויים, ועל כן ייתכן שהמספר אף גבוה יותר.

"שלא תצטערי כל החיים שלך"

מקרה נוסף שהגיע לבית המשפט מספר על זוג גרושים, שלהם ילדים. הגבר מאיים על זוגתו לשעבר. "בשני אירועים שונים, בשתי הזדמנויות שונות, שם על רכבה של המתלוננת, שהיא גרושתו זה חמש שנים, בכל פעם פתק אחר, הוא כתב בשפה האמהרית 'תיזהרי', ובפתק אחר בשפה העברית כתב דברי איומים - 'מה שאת עושה זה מסוכן, בשבילך, גם אנחנו עושים פטרול כל יום, שלא תצטערי כל החיים שלך, אנו עושים מאמץ בקרוב שיקרה משהו בבניין הזה'", כך סיפר רס"ב אבנר בן שמעון לשופטת מרים קראוס מבית משפט השלום בראשון לציון, בדיון שהתקיים במוצ"ש האחרון, 2 בינואר.

"זה מה שכתב וגם הגיע לביתה בהזדמנויות שונות וכל זה על רקע זה שהוא הבין שיש לה בן זוג חדש", הוסיף רס"ב בן שמעון. המשטרה עצרה את הגבר והביאה אותו לבית המשפט בבקשה להאריך את מעצרו בחמישה ימים.

סנגורו של החשוד טען כי "אין פה איום. אם אומרים לאדם אחר 'תיזהר', זה לא איום. מדובר באדם נורמטיבי. עובד". השופטת קראוס שמעה את הצדדים ואמרה כי "בהתחשב בחומר החקירה שהוצג בפניי, נחה דעתי כי קיים חשד סביר שהחשוד מעורב בעבירות המיוחסות לו וכי ראוי ונכון לאפשר מיצויה של החקירה. עם זאת, סבורני כי אין מקום להיעתר לבקשת המעצר במלואה", והאריכה לגבר את המעצר ביממה בלבד. לאחר מכן הגבר שוחרר עם הרחקה מגרושתו. אותם צווי הרחקה לא תמיד מסייעים ומשמשים הגנה אמיתית לאישה.

בית משפט השלום ראשון לציון. דצמבר 2013. ניב אהרונסון
"מה שאת עושה זה מסוכן", אמר הגבר לגרושתו ואם ילדיו. בית משפט השלום בראשון לציון/ניב אהרונסון

המקרה הבא ממחיש עד כמה מעצר בית והרחקה מהאישה הוא לא תמיד כלי יעיל. "המשיב הפר מעצר בית בו אמור להיות שוהה, הגיע לבית של בת זוגו לשעבר, תוקף אותה בצורה קשה כפי שמפורט, חונק אותה, דוחף אותה על הרצפה, מושך את שערותיה, נוגח בה וכל זאת על פי החשד אובססיה שלו אליה. על פי הטענה, מלבד אירוע זה יש אירועים נוספים של איומים ודיבורים של 'אם לא תהיה איתו לא תהיה עם אף אחד אחר', אני לא יכול לא להדגיש ולומר כי מדובר במשיב שנעצר בעבירות אלה בעבר, מדובר במשיב שכל ההתנהלות שלו זועקת לאובססיביות קיצונית לקורבן, ולא בפעם הראשונה", סיפר ביום רביעי השבוע, רס"מ עו''ד יותם מזור לשופט השלום בירושלים אורן סילברמן.

השופט קבע כי "הרקע שבין בני הזוג והאובססיביות המתגלה בין היתר באופן משמעותי לאור מסמכים מבססים עילת מסוכנות". עם זאת השופט האריך את מעצרו רק ביומיים נוספים ובכוונת המשטרה להביאו פעם נוספת לבית המשפט לשם הארכת מעצר נוספת. החקירה בעניינו נמשכת.

צו הרחקה אינו מונע סכנה

מקרה נוסף שמדגים עד כמה צו הרחקה אינו מונע בפועל סכנה למאוימים אירע ביום שני האחרון, כשהחוקר שמואל סיפר לשופטת השלום בבאר שבע שרה חביב, כי "למשיב מיוחסות עבירות של תקיפת בת זוג והפרת תנאי שחרור של קצין משטרה. אתמול הוא שוחרר על ידי קצין משטרה בתנאי שלא ייצור קשר עם המתלוננת, ולמרות זאת הוא הפר את ההוראה ויצר איתה קשר ותקף אותה".

"למתלוננת יש חבלה בשפתה", הוסיף שמואל, "כששוטרים הגיעו לעצור את המשיב בבית אימו הוא נמלט דרך החלון ונתפס לאחר מכן. יש לו עבר פלילי בעבירות אלימות וסמים. יש לו הרשעה מ- 2012".

השופטת חביב האריכה את מעצרו של הגבר ביומיים בהסכמת המשטרה ופרקליטו של החשוד ולאחר מכן הוא שוחרר למעצר בית מלא עם הרחקה. בכוונת המשטרה להגיש נגדו הצהרת תובע בימים הקרובים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully