וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי העימות בין מנדלבליט ואוחנה, בג"ץ דן במניעת החיסון לאסירים

עודכן לאחרונה: 19.1.2021 / 15:37

על אף שהחלו בשב"ס בחיסון האסירים, היועמ"ש ביקש מבית המשפט לדון בעתירות שהוגשו בנושא מפני שלדבריו החלטת השר לחסן סוהרים קודם הובילה ל"הפליה ופגיעה בזכויותיהם". בשירות שואפים לחסן עד סוף השבוע כ-70% מהאסירים - כ-8,000 בני אדם

היועמ"ש, אביחי מנדלבליט ושר המשפטים הנכנס, אמיר אוחנה במהלך טקס קבלת פנים לשר המשפטים, משרד המשפטים, ירושלים 23 ביוני 2019  1. ראובן קסטרו
מנדלבליט ואוחנה/ראובן קסטרו

בג"ץ דן היום (שלישי) בעתירות שהוגשו בדרישה לחסן מקורונה את אוכלוסיית הכלואים, לאחר שהשר לביטחון פנים אמיר אוחנה הורה שלא לעשות זאת עד לסיום חיסון סגל הסוהרים. מאז הוגשו העתירות חיסון האסירים כבר החל.

השופטים ביקשו למקד את הדיון בקצרה בעדכון של המדינה לגבי התקדמות מבצע החיסון בבתי הסוהר, אך הסכימו לשמוע בקצרה את בקשת היועמ"ש לקבוע בפסק הדין כי החלטת השר אוחנה לעכב את חיסון האסירים ניתנה בחוסר סמכות.

המדינה עדכנה כי אתמול חוסנו 1,430 אסירים, והצפי לסיום מבצע החיסון הוא עד סוף השבוע. שב"ס מקווה לחסן השבוע מעט יותר מ-8,000 מתוך כ-14 אלף כלואים. זאת על פי הערכה שכ-70% מהכלואים יסכימו לקבל את החיסון, כשבשירות לא מתכננים לחסן כלל אסירים שנותרו למאסרם פחות מ-21 ימים, מפני שלא ניתן לוודא שיקבלו את המנה השנייה.

עו"ד אביגדור פלדמן, מטעם העמותה לזכויות האסיר, ועו"ד רותם טובול שייצגה בדיון את לשכת עורכי הדין, הצטרפו לבקשת המדינה ותקפו את עמדתו של השר אוחנה, שאמר ליועמ"ש אביחי מנדלבליט ולגורמי המקצוע במשרד הבריאות שכל עוד לא יתמודדו וייבחרו בבחירות, הוא לא ייתן תוקף לעמדתם. פלדמן אף ביקש להטיל על השר אוחנה הוצאות באופן אישי.

בינתיים, השופטים נעם סולברג, דפנה ברק ארז ומני מזוז ביקשו לקבל מהמדינה הודעת עדכון בתוך שבוע, כדי לוודא כי מבצע החיסונים הושלם כמתוכנן. רק לאחר מכן יתנו פסק דין.

דיון בבג"ץ בנושא ההסכם הקואליציוני 4 במאי 2020. רויטרס
מנדלבליט דורש לקיים את הדיון כמתוכנן. בג"ץ/רויטרס

מנדלבליט ביקש אמש לקיים את הדיון בעתירות, למרות שחיסון האסירים כבר החל. לדבריו, יש לקיים את הדיון מפני שהוראת השר אוחנה שלא לחסן את האסירים עד לסיום לחיסון אנשי סגל שב"ס, בניגוד להנחיית משרד הבריאות, לא הייתה חוקית.

"עמדת היועץ המשפטי לממשלה היא כי החלטת השר לביטחון הפנים ניתנה ללא כל מקור סמכות, והשר אף לא הצביע על מקור סמכות להנחייתו זו", נכתב בתגובת המדינה. עוד נכתב שעמדת מנדלבליט היא כי "הפליה במתן טיפול רפואי חיוני ומציל חיים מהווה פגיעה של ממש בערך השוויון, אשר בהיעדר בסיס מקצועי-ענייני להבחנה, עולה כדי פגיעה בזכותם החוקתית של האסירים לכבוד".

עוד בוואלה!

לאחר סגל הסוהרים: שב"ס החל במבצע החיסונים לאסירים

לכתבה המלאה

עוד נכתב בתגובת המדינה כי שר הבריאות, יולי אדלשטיין, סבר שהגורם היחיד שיכול לקבוע את סדרי העדיפויות לחיסון הוא ועדת התעדוף במשרדו - שקבעה שגם אסירים וגם סוהרים נמצאים בסיכון מיוחד ולכן יש לחסנם בעדיפות ראשונה. למרות זאת, השר אוחנה סירב להתחיל בחיסון האסירים לפני אנשי הסגל, ועמד בסירובו גם כאשר היועמ"ש הבהיר לו שאין לו סמכות לסטות מהמתווה שקבעו גורמי המקצוע במשרד הבריאות.

התגובה שנמסרה לבית המשפט כוללת גם את תגובתו של אוחנה, שביקש מבית המשפט לדחות את העתירה משום שהפכה לתיאורטית, וגם לבטל את הדיון היום - שהתקיים לבסוף. "השר מבקש להבהיר כי שיקול הדעת שהפעיל בטרם התברר כי יועמדו לרשות שב"ס חיסונים בכמות מספקת, התייחס ספציפית לעובדות ולנסיבות באותו המקרה והוא לא קיבל החלטה צופה פני עתיד כלשהי", נכתב.

עוד טען השר כי "בקשתו של היועץ המשפטי לממשלה להוסיף ולדון בעתירה - ועוד במועד הדחוף שקבע ביהמ"ש בהתאם לנסיבות שעמדו בפניו - כמוה כבקשה מבית המשפט הנכבד לקיים סימפוזיון על אירוע היסטורי גרידא".

תחילת מבצע חיסון האסירים נגד קורונה. 18 בינואר 2021. דוברות שב"ס
"ההחלטה שלא לחסן ניתנה ללא מקור סמכות". מבצע חיסון האסירים בכלא נווה תרצה, אמש/דוברות שב"ס

מבצע חיסון האסירים מתקדם

לפי מתווה החיסונים, שירות בתי הסוהר שואף לחסן את האסירים בכלל מתקני הכליאה שיביעו את רצונם בכך בפני צוותי החיסון - עד ל-21 בינואר.

על פי מתווה התכנית, בשלב הראשון יבוצע החיסון בתוך מתקני הכליאה בסדר עדיפות כפי שהוגדר על ידי משרד הבריאות, דהיינו, כלואים מעל גיל 45 וכלואים בעלי מחלות רקע. בשלב השני, יחלו לחסן את כלל האסירים המעוניינים בכך.

משב"ס נמסר כי "בהתאם להנחיית השר לביטחון הפנים ומתוך הבנת חשיבות חיסון סגל הסוהרים לצמצום התחלואה בתוך מתקני הכליאה ובציבור כולו, תהליך חיסון הכלואים יצא לדרך רק לאחר סיום מבצע חיסון הסוהרים".

תחילת מבצע חיסון האסירים נגד קורונה. 18 בינואר 2021. דוברות שב"ס
1,430 אסירים כבר חוסנו. תחילת מבצע חיסון האסירים, אמש/דוברות שב"ס

"במהלך המבצע יחסנו סגל מערך הרפואה של שב"ס, בשיתוף צוותים של מד"א את הכלואים בבתי הסוהר, בעמדות שהוקמו בתוך המתקנים", הוסיפו. "המבצע מנוהל תחת עקרונות אבטחתיים ומבצעיים מקצועיים ובהיערכות לוגיסטית רחבה המותאמת לתקנים הרפואיים ואופי מתקני הכליאה. היום חוסנו כ-1,300 כלואים והתהליך צפוי להימשך בימים הקרובים".

ביום שישי, לפני תחילת מתן החיסון לאסירים, מנדלבליט שלח מכתב לאוחנה ודרש ממנו לחסן אותם. היועמ"ש כתב כי הנחיית השר "אינה מקובלת על המשרד הממשלתי האמון על קביעת סדרי העדיפויות במתן החיסונים, ניתנה בחוסר סמכות ונגועה באי-חוקיות בולטת". היועמ"ש קבע עוד כי "על שב"ס לחסן את אוכלוסיית האסירים ללא דיחוי, בהתאם לסדרי העדיפויות שנקבעו על ידי גורמי הבריאות המוסמכים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully