וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנדלבליט לאוחנה: החלטתך לא חוקית, על שב"ס לחסן אסירים ללא דיחוי

15.1.2021 / 14:02

היועמ"ש הבהיר כי הנחיית השר לביטחון הפנים שלא לחסן אסירים הזכאים לכך ניתנה בחוסר סמכות ולא מקובלת על משרד הבריאות - האמון על קביעת סדרי העדיפויות במתן החיסונים. עוד קבע מנדלבליט כי עמדת אוחנה לעתירות בנושא לא תוצג בנפרד

בווידאו: נתניהו ואדלשטיין באירוע ברמלה לציון חיסון 2 מיליון ישראלים/מערכת וואלה! NEWS

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע היום (שישי) לשר לביטחון הפנים אמיר אוחנה כי החלטתו למנוע חיסונים נגד קורונה מאסירים ועצורים הזכאים להתחסן אינה חוקית. אוחנה מסרב בתוקף לחסן אסירים מכל גיל שהוא, בניגוד להחלטת גורמי המקצוע במשרד הבריאות, כשהוא מתנה את חיסונם בהשלמת החיסונים של סגל שב"ס תחילה.

במכתב ששלח לאוחנה כתב מנדלבליט כי הנחיית השר "אינה מקובלת על המשרד הממשלתי האמון על קביעת סדרי העדיפויות במתן החיסונים, ניתנה בחוסר סמכות ונגועה באי-חוקיות בולטת". היועמ"ש קבע עוד כי "על שב"ס לחסן את אוכלוסיית האסירים ללא דיחוי, בהתאם לסדרי העדיפויות שנקבעו על ידי גורמי הבריאות המוסמכים".

בנוסף, בנוגע לעתירות לבג"ץ העוסקות במדיניות חיסוני האסירים לקורונה, מסר היועמ"ש כי "לאור נסיבות העניין, עמדת השר תוצג במסגרת תשובת פרקליטות המדינה לעתירות, ולא בדרך של ייצוג נפרד".

היועמ"ש, אביחי מנדלבליט ושר המשפטים הנכנס, אמיר אוחנה במהלך טקס קבלת פנים לשר המשפטים, משרד המשפטים, ירושלים 23 ביוני 2019  1. ראובן קסטרו
עימות נוסף. מנדלבליט ואוחנה, 2019/ראובן קסטרו

בני גנץ, המכהן עתה כשר המשפטים, הביע תמיכה בעמדת היועמ"ש. "הנחייתו של היועץ המשפטי לממשלה היא מחייבת, והוא הפרשן המוסמך לחוק עבור הממשלה", מסר גנץ. "רצונו של השר אוחנה לעשות הון פוליטי על מזבח בריאותם וחייהם של האסירים המבוגרים והחולים - לא רק שלא חוקית, היא גם מסוכנת ומבישה מוסרית".

בג"ץ ידון בשלישי בעתירות נגד ההחלטה

בג"ץ ידון ביום שלישי הבא בעתירות שהוגשו נגד סירובו של השר אוחנה לחסן אסירים מעל גיל 60 בשלב זה. חמישה ארגוני זכויות אדם, בהם האגודה לזכויות האזרח, רופאים לזכויות אדם, עדאלה, המוקד להגנת הפרט ורבנים לזכויות אדם, עתרו נגד החלטת השר באמצעות עורכי הדין תמיר בלנק ואן סוצ'יו, יחד עם לשכת עורכי הדין. העתירה הוגשה אחרי שאוחנה עמד על סירובו לחסן אסירים במקביל לאנשי הסגל בשירות בתי הסוהר (שב"ס), אלא רק אחריהם, על אף שבמשרד היועמ"ש הבהירו כי אין תוקף להחלטתו.

לעתירה צורפה חוות דעת רפואית מטעם איגוד רופאי בריאות הציבור בהסתדרות הרפואית בישראל, שקבעה כי "יש להתייחס לאסירים כאוכלוסייה שבויה. בהקשר של הקורונה מדובר באוכלוסייה בסיכון, הן בשל מחלות רקע והן בשל הימצאותה בתנאי צפיפות המגבירים את הסיכון לתחלואה ותמותה". בשל כך, טענו באיגוד כי "ישנה חובה אתית על מדינת ישראל להציע את החיסונים לאוכלוסיית האסירים". לפי העותרים, "על פי הגורמים המקצועיים אסירים הם אוכלוסייה בסיכון ויש לפעול לחסן אותה במקביל לחיסון קבוצות הסיכון באוכלוסייה הכללית".

בית כלא כרמל בעתלית, אסירים נפגשים עם משפחות, יוני 2016. יותם רונן
אסיר בבית כלא כרמל בעתלית/יותם רונן

המהלך מגיע לאחר שבסוף השבוע שעבר המשנה ליועמ"ש לעניינים פליליים, עו"ד עמית מררי, הודיעה לאוחנה כי החלטתו "ניתנה בחוסר סמכות, ולפיכך אינה יכולה לעמוד", על דעתו של היועמ"ש אביחי מנדלבליט. "זכותם של אסירים ועצורים לקבלת טיפול רפואי מעוגנת בחוק ובפסיקה", כתבה מררי. "אין בחקיקה כל מקור סמכות המאפשר לפגוע בזכות זו בהנחיה המנוגדת למתווה משרד הבריאות בנושא". היא הוסיפה כי "על שירות בתי הסוהר לפעול לחיסונם ללא דיחוי".

אולם, אוחנה השיב כי לא ייסוג מהנחייתו ויבחן את חיסון האסירים לאחר חיסון אנשי הסגל, והדגיש שתיאם את ההחלטה עם המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו ושר הבריאות יולי אדלשטיין. "במכתבכם שבסימוכין, ובתפוצה מרובת נמענים, אתם משיגים על הנחיה זו ונותנים הנחיה המנוגדת לה", הבהיר.

"יש לכם, ולכל מי שמעוניין בכך, עד 4 בפברואר להגיש את שמכם באחת מרשימות המועמדים לכנסת ה-24, ובמידה ותיבחרו לכנסת ולממשלה, בהחלט תוכלו לעשות כן", עקץ. "עד אז, הואיל והאחריות על כלל הגופים הכפופים למשרד לביטחון הנפין מונחת על כתפיי, ואת הדין וחשבון לציבור אתן אני, ולא אתם - החלטתי תעמוד בעינה. למותר לציין כי אהיה מוכן לגבות את עמדתי זו מול כל פורום שהוא, ציבורי או משפטי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully