וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ לנתניהו: הסירוב לחסן אסירים מבוגרים לא חוקי, אוחנה איבד את זה

שר הביטחון שיגר מכתב דחוף לראש הממשלה בדרישה להורות לאוחנה לאפשר את מתן החיסונים לאסירים מעל גיל 60 במקביל לאנשי סגל בשב"ס. "הוא מקבל החלטות פוליטיות ומוכן לסכן חיי אדם", הדגיש. אוחנה ממשיך לעמוד על סירובו בשבוע האחרון למרות הנחיות היועמ"ש ומשרד הבריאות

בווידאו: משלוח נוסף של חיסוני פייזר נחת בישראל/צילום: לע"מ ויותם רונן

שר הביטחון בני גנץ שיגר היום (שני) מכתב דחוף לראש הממשלה בנימין נתניהו, ודרש להורות לשר לביטחון הפנים אמיר אוחנה לאפשר חיסון של אסירים מעל גיל 60. במכתב, שבא ברקע סירובו של אוחנה לאפשר את מתן החיסונים למרות דרישת היועץ המשפטי לממשלה ומשרד הבריאות, הבהיר גנץ כי המהלך אינו חוקי ובא על רקע פוליטי.

"חמור מאוד שהשר לביטחון הפנים בוחר להתעלם מהנחיות משרד הבריאות והיועץ המשפטי לממשלה, תוך פגיעה בבריאות הציבור", כתב לנתניהו. "חמור אף יותר, כי השר לביטחון פנים מקבל החלטות פוליטיות המבקשות להחליף את בית המשפט שגזר על האסירים עונש, תוך שהוא מוכן לסכן חיי אדם. מדובר לא רק במהלך שאינו חוקי, אלא בהתנהלות שפוגעת במאבק הלאומי בקורונה".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר הביטחון, בני גנץ במהלך מליאת הכנסת 24 באוגוסט 2020. יהונתן סמייה, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"ראש ממשלה שנכנע ונותן לפארסה הזאת להימשך". גנץ ונתניהו/אתר רשמי, יהונתן סמייה, דוברות הכנסת

מאוחר יותר, שב על טענותיו בציוץ בטוויטר. "שר לביטחון פנים שאיבד את זה וראש ממשלה שנכנע ונותן לפארסה הזו להימשך. רק כך אפשר להסביר את ההחלטה לא לחסן אסירים מעל גיל 60", תקף. "זה מהלך לא חוקי ונגוע בפוליטיזציה שמסכן חיי אדם. על נתניהו לעצור זאת באופן מידי, ולאפשר לאסירים מבוגרים להתחסן".

שירות בתי הסוהר אמור היה להציג לבג"ץ תכנית לחיסון האסירים עד היום, אך אתמול ביקשו ארכה כדי להגיש את המסמך יחד עם תגובה מקדמית לעתירות אחרות שהוגשו נקודתית על עניין החיסונים, ובהן עתירה שהוגשה אתמול נגד הסירוב של אוחנה מטעם חמישה ארגוני זכויות אדם.

ביקור שוטרים במחסום חמד. השר אמיר אוחנה וממלא מקום המפכ״ל, יעקב קובי שבתאי, 8 בינואר 2021. ראובן קסטרו
"מבקש להחליף את בית המשפט". אוחנה/ראובן קסטרו

בשבוע האחרון ממשיך השר לביטחון הפנים לדבוק בעמדתו בניגוד להנחיות. בסוף השבוע המשנה ליועמ"ש לעניינים פליליים, עו"ד עמית מררי, הודיעה לאוחנה כי החלטתו "ניתנה בחוסר סמכות" ולפיכך אינה יכולה לעמוד על דעתו של היועמ"ש אביחי מנדלבליט. "זכותם של אסירים ועצורים לקבלת טיפול רפואי מעוגנת בחוק ובפסיקה", הדגישה מררי. "אין בחקיקה כל מקור סמכות המאפשר לפגוע בזכות זו בהנחיה המנוגדת למתווה משרד הבריאות בנושא".

אוחנה השיב בחריפות וטען שתיאם את ההחלטה עם המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו ושר הבריאות יולי אדלשטיין. "יש לכם, ולכל מי שמעוניין בכך, עד 4 בפברואר להגיש את שמכם באחת מרשימות המועמדים לכנסת ה-24, ובמידה ותיבחרו לכנסת ולממשלה, בהחלט תוכלו לעשות כן", עקץ. "עד אז, הואיל והאחריות על כלל הגופים הכפופים למשרד לביטחון הפנים מונחת על כתפיי, ואת הדין וחשבון לציבור אתן אני, ולא אתם - החלטתי תעמוד בעינה".

רופאים לזכויות אדם: "הדמגוגיה של אוחנה - התעמרות מהסוג המביש ביותר"

ענת ליטוין, מנהלת מחלקת כלואים בעמותת רופאים לזכויות אדם, מסרה בתגובה כי "פנייתו של גנץ מוכיחה, כי החלטתו של השר לבטחון פנים היא פסולה וחריגה אפילו בקרב הממשלה עצמה, וכי אין לה כל לגיטימיות חוקית או פוליטית. סירובו הדמגוגי של אוחנה לחסן אסירים הוא התעמרות מהסוג המביש ביותר, ומהווה פגיעה כה בוטה באחת האוכלוסיות הפגיעות ביותר בישראל, שאסור להשלים איתה אפילו יום נוסף. עוד לפני שבג"ץ אומר את דברו, האחריות מונחת כעת לפתחו של ראש הממשלה שישים קץ למופע האימים של אוחנה ויבטיח כי החיסונים יחולקו באופן שוויוני ולפי שיקולי בריאות מקצועיים לכל אוכלוסיית הכלואים".

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully