וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארגוני זכויות אדם עתרו נגד סירוב אוחנה לחסן אסירים: "חובה אתית"

10.1.2021 / 9:01

חמשת הארגונים דורשים מבג"ץ להורות על חיסון כלל האסירים ולמנוע את הקדימות לסגל שב"ס. הם הדגישו כי ישנה חשיבות מיוחדת למהלך בשל הצפיפות בבתי הכלא. העתירה באה לאחר הצהרת השר לביטחון הפנים כי לא יחזור בו מההחלטה, למרות שהיועמ"ש הבהיר שאין בידיו את הסמכות לכך

בווידאו: מבצע החיסונים במתחם בדלית אל כרמל/צילום: יואב אתיאל

חמישה ארגוני זכויות אדם עתרו הבוקר (ראשון) לבג"ץ נגד החלטת השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה שלא לחסן אסירים, בניגוד להנחיית משרד הבריאות. העתירה הוגשה אחרי שאוחנה עמד על סירובו לחסן אסירים במקביל לאנשי הסגל בשירות בתי הסוהר (שב"ס), אלא רק אחריהם, על אף שבמשרד היועמ"ש הבהירו כי אין תוקף להחלטתו.

בעתירה שהגישו האגודה לזכויות האזרח, רופאים לזכויות אדם, עדאלה, המוקד להגנת הפרט ורבנים לזכויות אדם באמצעות עורכי הדין תמיר בלנק ואן סוצ'יו, דורשים הארגונים להורות לשב"ס לחסן את כלל אוכלוסיית האסירים על פי מתווה תעדוף החיסונים שקבע משרד הבריאות, בדגש על אסירים בני 60 ומעלה ובקבוצות סיכון. כמו כן, העתירה דורשת למנוע משב"ס לתעדף חיסונים לסגל בתי הכלא על פני חיסונים לאסירים.

בית כלא כרמל בעתלית, אסירים נפגשים עם משפחות, יוני 2016. יותם רונן
"אוכלוסייה שבויה". אסיר בכלא כרמל בעתלית/יותם רונן

לעתירה צורפה חוות דעת רפואית מטעם איגוד רופאי בריאות הציבור בהסתדרות הרפואית בישראל, שקבעה כי "יש להתייחס לאסירים כאוכלוסייה שבויה. בהקשר של הקורונה מדובר באוכלוסייה בסיכון, הן בשל מחלות רקע והן בשל הימצאותה בתנאי צפיפות המגבירים את הסיכון לתחלואה ותמותה". בשל כך, טענו באיגוד כי "ישנה חובה אתית על מדינת ישראל להציע את החיסונים לאוכלוסיית האסירים". לפי העותרים, "על פי הגורמים המקצועיים אסירים הם אוכלוסייה בסיכון ויש לפעול לחסן אותה במקביל לחיסון קבוצות הסיכון באוכלוסייה הכללית".

ענת ליטוין, מנהלת מחלקת כלואים בעמותת רופאים לזכויות אדם, אמרה כי "האחריות על בריאותם של כלואים צריכה להיות של מומחים בתחום. עיכוב חיסונם עד כה מדגים את הדבר באופן הברור ביותר, יש לזכור שהחלטות גרועות בנוגע לבריאותם קורות על בסיס יום-יומי ונושא החיסונים כלל אינו יוצא דופן. יש לפעול מידית להעברת האחריות לבריאותם של כלואים לגורם מקצועי".

ביקור שוטרים במחסום חמד. השר אמיר אוחנה וממלא מקום המפכ״ל, יעקב קובי שבתאי, 8 בינואר 2021. ראובן קסטרו
בניגוד להנחיות משרד הבריאות. אוחנה/ראובן קסטרו

המהלך מגיע לאחר שבסוף השבוע המשנה ליועמ"ש לעניינים פליליים, עו"ד עמית מררי, הודיעה לאוחנה כי החלטתו "ניתנה בחוסר סמכות, ולפיכך אינה יכולה לעמוד", על דעתו של היועמ"ש אביחי מנדלבליט. "זכותם של אסירים ועצורים לקבלת טיפול רפואי מעוגנת בחוק ובפסיקה", כתבה מררי. "אין בחקיקה כל מקור סמכות המאפשר לפגוע בזכות זו בהנחיה המנוגדת למתווה משרד הבריאות בנושא". היא הוסיפה כי "על שירות בתי הסוהר לפעול לחיסונם ללא דיחוי".

אוחנה השיב כי לא יסוג מהנחייתו ויבחן את חיסון האסירים לאחר חיסון אנשי הסגל, והדגיש שתיאם את ההחלטה עם המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו ושר הבריאות יולי אדלשטיין. "במכתבכם שבסימוכין, ובתפוצה מרובת נמענים, אתם משיגים על הנחיה זו ונותנים הנחיה המנוגדת לה", הבהיר.

"יש לכם, ולכל מי שמעוניין בכך, עד 4 בפברואר להגיש את שמכם באחת מרשימות המועמדים לכנסת ה-24, ובמידה ותיבחרו לכנסת ולממשלה, בהחלט תוכלו לעשות כן", עקץ. "עד אז, הואיל והאחריות על כלל הגופים הכפופים למשרד לביטחון הנפין מונחת על כתפיי, ואת הדין וחשבון לציבור אתן אני, ולא אתם - החלטתי תעמוד בעינה. למותר לציין כי אהיה מוכן לגבות את עמדתי זו מול כל פורום שהוא, ציבורי או משפטי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully